Vannprofil på Tverlandet/Bodø

Steinar Sund

Norbrygg-medlem
Hallo alle bryggere

Er det noen som har vannprofilen for Bodø-vannet? Gjerne et bilde av profilen slik den er lagt inn i Brewfather. (legger med et bilde av den profilen jeg bruker i dag som jeg ikke er helt sikker på).
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2023-03-24 kl. 12.05.23.png
    Skjermbilde 2023-03-24 kl. 12.05.23.png
    47,6 KB · Sett: 24

Hardhet 2,5 tilsier at dette er vanlig bløtt norsk vann. Men de oppgir noen merkelig høye verdier for sulfat og klorid. Jeg er frista til å si at dette ikke stemmer. Trur du trygt kan fjerne 2 nuller fra de tallene; da rimer det.

Dette vannet er altså ekstremt mineralfattig, og om du legger det inn som mineralfritt, blir det så tilnærma riktig at forskjellen mellom det og en nøyaktig rapport er helt ubetydelig. Det store flertallet av norske ølbryggere trenger egentlig ikke noen vannrapport. Det er litt for mye hysteri rundt dette.
 
Jeg skjønner ikke tallene på Bodø kommune sin side. Sulfat står kun oppgitt med grenseverdi, ikke målinger. Sulfat, Magnesium og Bikarbonat finner jeg ikke. Clorid er oppgitt med Cl og ikke Cl-. Samme med Kalsium som er oppgitt CA og ikke Ca2+..

Noen som kan hjelpe meg å forstå disse tallene?
 
Jeg skjønner ikke tallene på Bodø kommune sin side. Sulfat står kun oppgitt med grenseverdi, ikke målinger. Sulfat, Magnesium og Bikarbonat finner jeg ikke. Clorid er oppgitt med Cl og ikke Cl-. Samme med Kalsium som er oppgitt CA og ikke Ca2+..

Noen som kan hjelpe meg å forstå disse tallene?
Den korte versjonen er vel at disse tallene forteller deg det viktigste du trenger å vite om vannet i Bodø: Det er godt innenfor kravene i drikkevannsforskriften, er trygt å drikke og har ikke kjemiske egenskaper som gjør at det vil korrodere vannrør uvanlig mye. Som @Finn Berger skriver, så kan du regne dette som vanlig norsk bløtt vann.

Der det kun er oppgitt grenseverdier kan du anta at det ikke er målinger. Klorid er vel alltid et negativt ion, men det er mulig testresultatet også tar med (potensielle, men lite sannsynlige) salter som ikke er oppløst. For kalsium er det vel det samme, at det kun er ionet som i praksis finnes i vannprøver. (Forumets kjemikere trår vel til om jeg tar feil...)
 
Men der det ikke står målinger i profilen til Bodø kommune blir jeg usikker på hva jeg skal legge inn i brewfather. Har funnet tall både her og Facebook som folk bruker i vannprofilen for Bodø, men de spriker så mye at jeg ikke aner hva som er korrekt..
 
Men der det ikke står målinger i profilen til Bodø kommune blir jeg usikker på hva jeg skal legge inn i brewfather. Har funnet tall både her og Facebook som folk bruker i vannprofilen for Bodø, men de spriker så mye at jeg ikke aner hva som er korrekt..
Jeg hadde valgt en profil a la Pilsen, forskjellene er ikke så store på bløtt vann, om du får 20-30 ppm avvik så gir ikke det de store utslagene. Om du deler grenseverdiene på 2-3 så er du nok nære nok. Grenseverdier er der det skal gjøres tiltak om de nåes, så profilen er iallefall innenfor de
 
Men der det ikke står målinger i profilen til Bodø kommune blir jeg usikker på hva jeg skal legge inn i brewfather. Har funnet tall både her og Facebook som folk bruker i vannprofilen for Bodø, men de spriker så mye at jeg ikke aner hva som er korrekt..
Helt nøytralt vann (RO-vann, for eksempel) er nok temmelig nær. 5Pilsen kan sikkert også være et OK valg. Det er i grunnen viktig å være klar over at dette ikke spriker så mye som du tror. Det er så små verdier at det i praksis betyr minimalt.

Skal du veie opp 50 kg malt, så spiller det liten rolle om det er igjen 5 eller 50 gram malt i bunnen når du tømmer ut. Forskjellen på 5 og 50 gram er mye, men forskjellen på 49995 og 49950 gram malt i mesken er liten.
 
Men der det ikke står målinger i profilen til Bodø kommune blir jeg usikker på hva jeg skal legge inn i brewfather. Har funnet tall både her og Facebook som folk bruker i vannprofilen for Bodø, men de spriker så mye at jeg ikke aner hva som er korrekt..

Som sagt, du kan gi blaffen i hele vannrapporten og late som om du brygger med destillert vann. Det blir litt unøyaktig, men det spiller absolutt ingen rolle. Og om du alltid gjør det sånn, blir unøyaktigheta nøyaktig lik fra gang til gang. Og om det plager deg, så skal du vite at maltet bidrar med mer salter enn det du tilsetter, og at den mengden vil variere uten at du har noen mulighet til å vite hvordan.

Det er dette bidraget av salter fra maltet som gjør at du godt kan brygge uten å bry deg om vannjustering i det hele tatt, sjøl om vannet ditt er tilnærma mineralfritt. De fleste justerer jo ikke - og det blir øl.
 
Tilbake
Topp