Vannprofiler for de forskjellige stiler.

Mortenpip

Norbrygg-medlem
jeg bruker palmer sitt exel ark, men syntes det er noe hvidt spenn i hvor mange ppm man skal sikte på. F.eks så blir 0-50 ppm klorid litt grovt.
Hadde vært fint med en liste over de forskjellige stilene og eksempel på god profil. Noen som har noe slikt??
 
Jeg liker godt Bru'n Water. Det er et excel-ark hvor du legger inn data fra vannverket og hva slags vann du ønsker å brygge med for et bestemt øl. Det er mange forhåndsdefinerte vannprofiler, som etter min erfaring fungerer fint. Det er en litt høy terskel for å ta det i bruk, men gode instruksjoner gjør det overkommelig. Du velger selv hvilke salter du tilsetter, og ser umiddelbart hvilket bidrag hvert salt gir til vannet, og om dette matcher den vannprofilen du har valgt. På den måten får du et inntrykk av hvordan et gitt salt påvirker vannet, og du kan finne brukbare alternativer dersom du for eksempel mangler ett av de saltene du opprinnelig hadde tenkt å bruke.
 
It's a shame Norwegian home brewers generally seem fixated with 'American water treatment'. I think Americans use their tap water to flush their toilets and wash their clothes. They brew with deionised or bottled water. An 'anaemic' blank canvas. To reproduce some styles, one needs to be a bit more adventurous than some (American) software suggests.
 
Tilbake
Topp