Vanntilsetninger og "Best før"

Grasto

Norbrygg-medlem
Hei. Jeg har nettopp valgt å ta steget videre ved å bruke vanntilsetninger. Jeg ser at de tilsetningene jeg har kjøpt har en best før dato og kalsiumkloriden var til og med markert best før 03.2021 når jeg hadde bestilt det for 3 dager siden, men det tar jeg med leverandøren.

Er det noen som vet om dette har noe å si for kvaliteten på produktet at det er utgått på dato? Gipsen går ut om 3 måneder og jeg vet at jeg ikke klarer å bruke opp 100 gram til da.
 
Hei. Jeg har nettopp valgt å ta steget videre ved å bruke vanntilsetninger. Jeg ser at de tilsetningene jeg har kjøpt har en best før dato og kalsiumkloriden var til og med markert best før 03.2021 når jeg hadde bestilt det for 3 dager siden, men det tar jeg med leverandøren.

Er det noen som vet om dette har noe å si for kvaliteten på produktet at det er utgått på dato? Gipsen går ut om 3 måneder og jeg vet at jeg ikke klarer å bruke opp 100 gram til da.
Det tror jeg du trygt kan ta løpefart og ignorere. :)
 
Så lenge det ligger tørt har det ikke noe å si. En uåpnet pakning må vel kunne sies å være et tørt miljø.
 
Når byråkrater har for lite å gjøre:
Hvor lang holdbarhet har salt? vi kaster en terning for å se
Ikke et vondt ord om byråkrater. Byråkratiet er sivilisasjonens adelsmerke. Og flere av dem er sikkert Norbryggmedlemmer:).

Mulig forklaring på akkurat denne merkverdigheten kunne kanskje være at det er emballasjen som har begrensa holdbarhet? (Enig i at den er tynn, men fikk brått trang til å forsvare byråkratiet:).)
 
E starta med vanntilsettinger i 2018 og det e kjøpte gikk nok ut på dato i 2019 og bruker det enda og lever enda,så noe er det tull å sette en dato på
 
Sist redigert:
Kanskje verd å merke seg at CaCl trekker til seg vann fra lufta, så egenvekt endrer seg over tid
Hvilket kanskje er en grunn til å måle opp i teskjeer i stedet for med vekt. Jeg går ut fra at volumet ikke endrer seg like mye? Det er nå ellers ikke så blånøye med nøyaktigheta på tilsetningene. Det sier i alle fall Martin brungard, og han er av dem jeg trur det er grunn til å stole på.
 
Hvilket kanskje er en grunn til å måle opp i teskjeer i stedet for med vekt. Jeg går ut fra at volumet ikke endrer seg like mye? Det er nå ellers ikke så blånøye med nøyaktigheta på tilsetningene. Det sier i alle fall Martin brungard, og han er av dem jeg trur det er grunn til å stole på.
Veldig gode poeng!

Btw: jeg bruker CaCl som jeg kjøpte for 15 år siden, da jeg drev med molekulærgastronomi. De er små, runde kuler. Har ditt samme form Finn? (Husker du målte egenvekt til 4,2g/teskjed (5ml), i en annen tråd ...
 
Sist redigert:
Veldig gode poeng!

Btw: jeg bruker CaCl som jeg kjøpte for 15 år siden, da jeg drev med molekulærgastronomi. De er små, runde kuler. Har ditt samme form Finn? (Husker du målte egenvekt til 4,2g/teskjed (5ml), i en annen tråd ...
Nei, det er grove korn/flak. Og ja, jeg regner sånn ca. 4 gr.

Jeg veit ikke sikkert, men jeg mener at oppbevaring på små lufttette glass beskytter ganske godt. Ikke helt, så klart, for vi må jo åpne dem når vi skal ha noe ut, men jeg prøver å være kjapp.

En gang jeg glemte meg, opplevde jeg at det blei fuktig, men normalt er det (virker det) helt tørt.
 
Har sjekka litt på dette: Både kalsumsulfat (E516) og kalsiumklorid (E509) brukes som tørkemiddel (desiccant).
Kalsiumsulfat får man som anhydritt (uten vann) og dihydrat form (gypsum). Det er vel vanligst innen brygging at vi kjøper "gypsum, så da er hvert kalsiumsulfatmolekyl allerede bundet til to vannmolekyler, og vil derfor ikke ta opp mer vann.
Kalsiumklorid kan binde seg med opptil 6 vannmolekyler: CaCl2(H2O)x, hvor x = 0, 1, 2, 4, og 6. Er hydroskopisk, og brukes derfor ofte som tørkemiddel og til av-ising. Har ekstremt kraftig saltsmak. Den vanligste typen å bruke i brygging er anhydrat (uten vann), som ofte er runde kuler. Palmer, og flere andre forfattere av bryggebøker anbefaler at man antar bruk av dihydrat, selv om man har kjøpt det i ren form, (anhydrat). Ved normal oppbevaring vil kalsiumklorid stabilisere seg i dihydrat form. Hvis man oppbevarer stoffet i ett fuktig miljø i en åpen beholder, vil det til slutt bli en løsning.

Kalsiumklorid dehydrate har 17.4% mindre CaCl2 enn den anhydrate formen. Merk at i feks Brewfather kan man velge hvilken hydrattype kalsiumklorid man benytter, (under "Recipe" -> "Water" -> "mash pH" -> [settings] (se nederst)).

Jeg har opplevd det samme med kalsiumnitrat (gjødsel). Har det tilgang til fuktig luft vil det først "smelte" sammen til en hard klump, som er merkbart fuktig, for deretter innta flytende form. Dette fordi det tiltrekker seg så mye fukt.

De små posene med kuler inni som ofte følger med når man kjøper produkter, er enten silika gel eller kalsuimklorid, og er vedlagt nettopp for å trekke til seg vann. Man får kjøpt kjemiske lufttørkere hvor det medfølger store poser med kalsiumklorid, feks på Biltema, (kan feks brukes i kornbøtter hvis man er veldig bekymret for at det skal komme til fukt som skader kornet, (muggdannelse osv).

Hvis korn lagres fuktig er det vel mulig at det dannes melkesyre på det, og at det derfor senker pH mer enn "ferskt" korn?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp