Var ikke dette veldig lite gjær etter 2 rør i 3L starter?

Prøvd å lage min første starter.
2 rør med WLP099 produsert 6. januar (62% viability igjen).
3L DME kokt 15 minutter med en halv teskje gjærnæring og Gravity 1.038.
Stått 36 timer på magnetrører.
Så crashet 36 timer i kjøleskap, helte forsiktig av til jeg så gjær begynte å nærme seg tuten.

Jeg har aldri laget starter før, men det føles som at det som er igjen i kolben er mindre enn hva som var innholdet i de 2 rørene.
I hverfall ikke mer.

Kanskje vanskelig å se på bildene, men er dette normal mengde?
a_zpspgwr5mxc.jpg

b_zps9axtfo7w.jpg
 
Der tror jeg du har tømt ut mer enn bare vørter, er mye bedre å få med litt vørter enn å tømme ut gjær
 
Men hvordan får man da den gjærkaken til å sette seg litt bedre i bunn.
De videoene jeg har sett av dekantering, der henger gjæren mer som en såle i bunnen av flasken.
Min stod 36 timer i kjøleskap (4 grader), og de fleste skriver at 24 timer er nok.
Trodde det skulle være litt lettere en det her, men dette ble jo fiasko i mine øyne.
Har ikke på nær nok gjær her til å klare et øl på 15L med OG1.157
 
Hvor mye gjær har du egentlig der, i dl? Sånn løst anslått så trenger du bortimot 1,5 dl slurry fra starter - tror jeg. Men det er sikkert diskutabelt.
 
Og du kjølte ned vørteren før du tilsatte gjær, naturligvis? :)
Ja, jeg kjølte ned starter til ca 24-25 grader.

Hvor mye gjær har du egentlig der, i dl? Sånn løst anslått så trenger du bortimot 1,5 dl slurry fra starter - tror jeg. Men det er sikkert diskutabelt.
Jeg vil tippe det var ca 75ml, kanskje optimistisk 1dl. Og det var rimelig tynt.


Prosessen min i det hele.
Tok rørene ut av kjøleskapet litt før jeg startet, så de skulle komme nærmere romtemperatur.
Kokte opp litt mer enn 3L vørter fra DME og havnet på OG 1.038.
Kjølte ned vørter til ca 24-25 grader.
Ristet rørene, og pitchet alt innhold i kolben med vørter.
Satte på magnetrører og fikk i gang en lett whirlpool.
Satte det hele i gjæringsskapet for å hindre lys. Men da jeg så starteren krype oppover mot 28-29 grader, stilte jeg skapet på 26.5 grader.
Det stod det og koste seg i 36 timer.
Satte så kolben i kjøleskap nye 36 timer.
Det la seg et syltynt bunnfall, så et sjikt "slurryaktig", så rimelig mørk vørter oppover.
Så egentlig litt ut som en Tequila sunrise-drink, men i vørterens farger.
Helte av vørter og fulgte hele tiden med i halsen på kolben. (Slik som når vi sjenker øl og vi stoppe før bunnfall).
Da jeg merket at gjær begynte å krype mot halsen stoppet jeg. Hadde da litt vørter igjen, og romsterte dette i kolben for å løse det lille som satt i bunn.
Resultatet ser dere på bildene over.

Nå har jeg kokt opp nye 3L vann og DME til en vørter på OG 1.039 ble den vel.
Kjølte ned til 25-26 grader, og tømte det over gjæren.
Var overrasket over at kolben så krøp oppover til 29grader på 15 minutter, så jeg har bedt gjæringsskape holde igjen ned mot 28 grader.
Så får den stå slik til i morgen kveld, deretter crashes den i 36 timer, og bryggedag er nå utstatt til søndag.
Får stikke å kjøpe noe nødgjær på butikken i morgen. Men halve hensikten med å investere i rører, kolbe, dme og what not var jo å holde nede utgiftene på gjær.
Nettopp satt i ska
 
Kan ikke se noen umiddelbare feil. Dersom det skjer igjen, ville jeg ha målt FG på starteren for å sjekke at gjæren har spist sukkeret. Husk å bruke hydrometer og ikke refraktometer
 
Bra tips @msevland. Den hadde jeg ikke tenkt på.
Skal bli en del av rutinen fremover.

En ørliten smaksprøve forteller også ganske mye. Er det litt søtsmak igjen, trenger du ikke styre med å ta ut en hel prøve. (Som Monty Python ville sagt det: "Every cell is sacred, every cell is great. When a cell is wasted, God gets quite irate.")
 
Det finnes det jo kalkulatorer for. Man må bare huske å måle OG. Jeg bruker både hydrometer og refraktometer ved måling av OG og FG for vanlige brygg, og ser ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke det på starter også.
 
Kan ikke se noen umiddelbare feil. Dersom det skjer igjen, ville jeg ha målt FG på starteren for å sjekke at gjæren har spist sukkeret. Husk å bruke hydrometer og ikke refraktometer
Nå har jeg målt FG i starteren.
Den har stått 36 timer på rører, så 36 timer i kjøleskap.
Gikk fra OG 1.038 til FG 1.008.
Trodde 2 rør WLP099 skulle klare å gjære enda lengre ned på en 3liter starter, men jeg er helt ny på dette.
Høres 1.038 --> 1.008 fornuftig ut?
 
Nå har jeg målt FG i starteren.
Den har stått 36 timer på rører, så 36 timer i kjøleskap.
Gikk fra OG 1.038 til FG 1.008.
Trodde 2 rør WLP099 skulle klare å gjære enda lengre ned på en 3liter starter, men jeg er helt ny på dette.
Høres 1.038 --> 1.008 fornuftig ut?

Ja, det er en AA på 78%. Med spraymalt så kan du som regel regne med ca 75% gjærbar vørter. Looking good :)

WL oppgir forsåvidt den strainen til å fermentere 80-100%. Men tja.. Ser ikke noe galt med de tallene dine forsåvidt.

Edit: Blandet stamme, lleste litt mer nå. Den burde vel egentlig spist mer vil jeg tro nå.
 
Sist redigert:
Nå har jeg målt FG i starteren.
Den har stått 36 timer på rører, så 36 timer i kjøleskap.
Gikk fra OG 1.038 til FG 1.008.
Trodde 2 rør WLP099 skulle klare å gjære enda lengre ned på en 3liter starter, men jeg er helt ny på dette.
Høres 1.038 --> 1.008 fornuftig ut?
36 timer på rører og 36 timer i kjøleskap, dekantere og slenge rett i vørteren? Er det det man gjør? Eller gjør man noe triks med gjæren før den går i vørteren? Jeg er i liknende situasjon dog er nok oppe i 48timer + i kjøleskapet da bryggingen ble noe utsatt.
 
På rører skal det normalt være nok med 24 timer, og 24 timer skal være nok i kjøleskap.
Jeg tok 36 timer for å "safe".

På bryggedag kan det være lurt å dekantere tidlig, slik at gjæren får tid til å nå romtemperatur før den hives i vørteren.
Så start gjerne bryggeøkten med dekantering, sett gjærkolben til sides. Så er den fint klar til pitching når vørter er ferdig kokt.
 
Tilbake
Topp