Varme element til gjæringskap

Heisann,

Det er en tråd om dette som jeg har lest tidligere, men finner den ikke igjen.
Så derfor lager jeg denne tråden i håp om kjapt og greit svar, evt. råd fra deres erfaringer.

Jeg har ett gjæringskap som stort sett er dedikert til lager-brygging.
Dette skal nå kombineres/oppgraderes til gjæringskap for ales også. Rommet det står i har stort sett 10-15 grader igjennom hele året.
Jeg ser meg nå om etter noe som kan brukes som varme element til gjæringsskapet som jeg vil ha til 17-20 grader for ale-gjæring.

Til nå har jeg to kandidater:
Enten en kupevarmer eller en kjeramisk varmelampe (Av typen som blir brukt til reptiler)

Hva bruker dere?
 
Jeg bruker en varmelampe som er beregnet for høns :)

Funker som bare det :) :)

Kjøpt hos elektroimportoren.no

Rask levering.
 
Jeg bruker nå et ødelagt kjøleskap som gjærkammer. Jeg har kupevarmere - de har undvendig stor effekt, men fordelere varmen godt og er beregnet på trange utrymmer. Reptillampe er nok det billigste, men jeg synes de spesial-armaturene var store og dyre.... helt til noen tipset om at man kan bruke gamle porselensarmaturer. Jeg har også brukt 200w frostvakt med pc-vifte - med da sov jeg litt uroligere.... disse føler jeg er mer egnet for små kott/rom. Uansett har jeg benyttet UT-200 termostat for å styre varmekilden. Bruk det du har  :ilike:
 
Jeg bruker rett og slett en bordlampe. For tiden med 40 watt pære, men det kan jo justeres ganske enkelt. Tempstyring vha stc-1000.

Jeg gjærer i champion-spann fra felleskjøpet, de er relativt lystette. Hvis jeg hadde brukt hvite / transparente spann ville jeg nok dekket lampen med alufolie.


Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Rutof skrev:
Jeg bruker en varmelampe som er beregnet for høns :)

Funker som bare det :) :)

Kjøpt hos elektroimportoren.no

Rask levering.

Bruker et gammelt jern amatur til å ha pæren i.
 
Jeg bruker en 300W forstvakt fra Jula. Var redd det var for høy effekt, men med STC-1000 og sensoren festet til gjæringskaret så går det veldig bra!
 
Takker for mange svar. Har selv glant mye på frostvakta fra jula.

Ellers har jeg sett på denne. Denen trenger ikke noe spesiellt armatur:
http://www.ebay.com/itm/220-230V-150W-Ceramic-Emitter-Heated-Pet-Appliances-Reptile-Heat-Lamp-Light-/260968582971?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cc2f08f3b#ht_862wt_1396
 
Brukte først 200w frostvakt fra Biltema (i kjøleskap) men syntes det ble litt for "mye ettervarme"
og dermed jojo tendens mellom kompressor og varmer. Har nå ei bordlampe med 40W pære
(alufolie rundt) og det fungerer udmerket. Benytter også STC-1000

Gjærer ofte i 15l spann og der skjer ting litt raskere enn i 25/40L spann  :)
 
RawRoffe skrev:
Jeg bruker rett og slett en bordlampe. For tiden med 40 watt pære, men det kan jo justeres ganske enkelt. Tempstyring vha stc-1000.

Jeg gjærer i champion-spann fra felleskjøpet, de er relativt lystette. Hvis jeg hadde brukt hvite / transparente spann ville jeg nok dekket lampen med alufolie.


Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Eller kanskje dunken med en svart søppelsekk. :yes:
 
Trond.A skrev:
Eller kanskje dunken med en svart søppelsekk. :yes:

Næh. Strålevarmen fra pæren fanges opp av alufolien og gir bedre effekt  :jaha:
        Dessuten "stinker" søppelsekker av billi plast  :D
 
Jeg bruker også bare en lyspære, kun 25W. Tror det er nok så lenge ikke skapet står veldig kaldt. Den kobler ikke inn ofte hos meg. For å unngå lys på gjæringsdunkene har montert en lampeholder i en gammel kaffeboks. Dette hindrer også at lyspæren kommer i direkte kontakt med noe ved et uhell
 
Bruker også 40w lyspære. Funker fint og er så sjeldent på at lyset ikke er noe problem. Den delvis dekket med folie.
 
Er ikke så hypp på varmeelement som lager lys.  :)
Så det blir noe keramisk varme"lys" eller en frostvakt av ett slag tror jeg.
 
Nå har så mange svart, at jeg føler meg kallet til å forlenge tråden enda mer. Jeg bruker en varmematte for reptiler på 14 w. Sykt billig inkludert frakt på ebay. Ikke lys, og uten brannfare. Je
 
Tilbake
Topp