Varmebelter og varmematter

Jeg vurderer å skaffe meg et varmebelte eller en varmematte til gjæringskar, men tenker å bruke det rundt fatet for å få litt fortgang i karbonerings prossessen, jeg har hørt at noen som karbonerer med sukker klarer det på noen dager ved å ha en temperatur mellom 35-40 grader. Hvor kjøper jeg et belte eller en matte som klarer dette? Dersom jeg får flest kommentarer og info om at jeg ikke burde gjøre det så lar jeg vær
 
Denne viste jeg ikke om. Da vet jeg det
Det er vel den største tråden på hele forumet uten at jeg har sjekket dog, men der stille alle typer spørsmål og slett ikke bare dumme spørsmål, og siden det er en populær tråd vil du nok få flere og raskere svar der enn å lage nye poster som noen av oss ender opp med å hoffe over:p

Det er bare hyggelig med tilskudd til forumet og jeg ble tatt godt i mot og det vil jeg du også skal bli, så ikke ta det som kritikk, men som et tips :)
 
Beste tråden på forumet. En tråd for raske spørsmål og svar, jeg beskrev den vel på en helt annen måte for noen måneder siden :D og også for spørsmål som viser seg å bli litt mer avanserte, men da sitter det ofte en mod og plukker det opp og skiller ut spørsmålet med tilhørende svar til en egen tråd.

Jeg har forøvrig noen belter til overs hvis du vil slippe å vente på kina.
 
Det er vel den største tråden på hele forumet uten at jeg har sjekket dog, men der stille alle typer spørsmål og slett ikke bare dumme spørsmål, og siden det er en populær tråd vil du nok få flere og raskere svar der enn å lage nye poster som noen av oss ender opp med å hoffe over:p

Det er bare hyggelig med tilskudd til forumet og jeg ble tatt godt i mot og det vil jeg du også skal bli, så ikke ta det som kritikk, men som et tips :)
Ja det takker jeg for. Jeg tar til meg det meste her inne som lærdom
 
Beste tråden på forumet. En tråd for raske spørsmål og svar, jeg beskrev den vel på en helt annen måte for noen måneder siden :D og også for spørsmål som viser seg å bli litt mer avanserte, men da sitter det ofte en mod og plukker det opp og skiller ut spørsmålet med tilhørende svar til en egen tråd.

Jeg har forøvrig noen belter til overs hvis du vil slippe å vente på kina.
Jeg fant disse. Må innrømme disse frister. Fleksibelt varmebelte for fat - Kjøp fra Witre
 
Hvor store fat eller gjæringsbøtter har du? minste er 300W?
Er 30l fat jeg trenger til. Jeg trenger å kunne varme opp vørteren til maks 35 grader for å få sukker karboneringen gjort på noen dager sånn at jeg heller kan bruke lengere tid til modning ute til kjøling. Jeg trenger 500w i følge nettbutikken deres. Men problemet her blir å få kontrollert temperaturen når jeg ikke kan montere en temperatur sensor osv inne i fatet, så nøyaktige grader vil jeg slite litt med
 
Er 30l fat jeg trenger til. Jeg trenger å kunne varme opp vørteren til maks 35 grader for å få sukker karboneringen gjort på noen dager sånn at jeg heller kan bruke lengere tid til modning ute til kjøling. Jeg trenger 500w i følge nettbutikken deres. Men problemet her blir å få kontrollert temperaturen når jeg ikke kan montere en temperatur sensor osv inne i fatet, så nøyaktige grader vil jeg slite litt med
500W høres helt vanvittig ut. Hvordan karbonerer du fatet, ute i snøvær? I et lite kjøleskap og uten kontroll (temp-proben har falt av, og ut av skapet) så får du et 50W belte til å få det rimelig hett.

Og nesten to tusen kroner. Neineinei. Helt ærlig, dette dropper du.

Skal du karbonere på 30L fat, så kjøper du heller noe isopor og bygger et lite hus, (trenger ikke plank en gang) og kjøper noen belter fra ali, du får glatt 35C med det.
 
Sist redigert:
500W høres helt vanvittig ut. Hvordan karbonerer du fatet, ute i snøvær? I et lite kjøleskap og uten kontroll (temp-proben har falt av, og ut av skapet) så får du et 50W belte til å få det rimelig hett.

Og nesten to tusen kroner. Neineinei. Helt ærlig, dette dropper du.

Skal du karbonere på 30L fat, så kjøper du heller noe isopor og bygger et lite hus, (trenger ikke plank en gang) og kjøper noen belter fra ali, du får glatt 35C med det.
Ja det er bare å droppe det Jeg finner på noe mye rimeligere. Den varmematta fra mangrove jack på 25w, tror du den kan klare det?
 
Ja det er bare å droppe det Jeg finner på noe mye rimeligere. Den varmematta fra mangrove jack på 25w, tror du den kan klare det?
Hvorfor skal du gidde alt dette bryet for å kanskje spare noen dager på karbonering. Det går raskt og fint i romtemperatur uansett, og ølet må helst modnes ei ukes tid før det er drikkeklart også.
 
Det virker mer som at "problemet" her er at vedkommende ikke har nok forskjelige batcher til karbonering.. Den siste flaska vil i veldig mange tilfeller smake best uansett, så det er bare å brygge litt oftere, slik at man alltid har noe godt å plukke av :)
 
Det virker mer som at "problemet" her er at vedkommende ikke har nok forskjelige batcher til karbonering.. Den siste flaska vil i veldig mange tilfeller smake best uansett, så det er bare å brygge litt oftere :)
Om jeg har fått det med meg riktig, så bruker han et 30 liters fat og skal karbonere batchen i den, så det må nok drikkes opp før det kan komme mer øl. Men ja jeg er helt enig i alt det andre du sier, brygge mer, lagre lengre, med det meste, med det sagt så er hefeweizen'en min på vei å bli en kristallweizen:cool:
 
Om jeg har fått det med meg riktig, så bruker han et 30 liters fat og skal karbonere batchen i den, så det må nok drikkes opp før det kan komme mer øl. Men ja jeg er helt enig i alt det andre du sier, brygge mer, lagre lengre, med det meste, med det sagt så er hefeweizen'en min på vei å bli en kristallweizen:cool:
Sånn blir de uansett. Derfor det skal snurres på flaske og helles oppi glasset som en siste slant. Gravitasjon og gjær som legger seg er ikke en konspirasjonsteori :)
 
Snur du ikke fatet på hodet før du tapper? Det må du gjøre hver gang før første tapping, hvis det har stått litt. Samme gjelder IPA.
Hoff og hoff og mere hoff:p om det bakerste 19l fatet trenger en snuings, ja da er det å koble av og virvle opp de to som står foran, som helst skal stå i ro... Nei og nei, dette blir for meget på en dag som dette ass:D:D

Jeg ser en øl i nærmeste fremtid, det er heller ikke en konspirasjonsteori:D
 
Tilbake
Topp