varmeelement, mutter, begreper og annet faenskap

Har kjøpt dette elementet
http://www.aliexpress.com/snapshot/7330709293.html

Hvor de sier at det er 1 toms "flange". Da går sånne som meg ut fra at en skal ha 1 toms låsemutter med riktig gjengetype NTP og jeg har allerede hullbor som takler 1 tomme. Neida, når jeg måler "flange" så er den ca 1 og 1/4 tomme bred. Er det jeg som er dum her eller har de oppgitt feile mål på produktet, eller er det bare jeg som ikke skjønner at 1 tomme egentlig er 1 og 1/4 tomme?
 
Nei du er ikkje dum. Men det er slik med dei fleste gjengetypar for røyrsystem at diameteren på gjengene ikkje samsvarar med røyrdimensjon. 1" NPT reffererar til at røyret er 1 tomme utvendig, og dei tilhøyramde gjengene på røyrkoblingane er større. Kjøper du mutter i 1" NPT skal denne passe, ellers har du fått feil. Men holet målt med skyvelær vil vere større enn 1tomme.
Tabellen under kan vere til hjelp.

Fittings-gjenge-tabell.jpg
For å forbirre ytterlegare så tippar eg at gjengene på elementet er NPS og ikkje NPT. (Straight og ikkje Taper). Utan at det skal ha betydning for holdimensjonen.
 
I tabellen heiter NPT, NPTF (National Pipe Taper Fuel). Ein ser at ein 1" måler ca 31.2mm på dei utvendige gjengene.
 
Og går RETBergen inn i en butikk som også selger muttere og skruer og forlanger en 1" låsemutter,
så er det ikke usannsynlig han kommer ut igjen med en 1"UNC mutter med nyloninnlegg:)
Da vil kanskje skyvelæret harmonere litt bedre.
 
Tilbake
Topp