Varmeelement

Stenumgard

Norbrygg-medlem
God ettermiddag, godtfolk.

Jeg skal oppgradere bryggeriet litt og skal fikse meg en HLT, istedenfor å bruke samme kjele til å varme opp vann og koke.
Har ikke bestemt meg for om det blir Labbdunk eller kjele, men tenker uansett å putte et varmeelement inn i det som skal bli HLT.
Lurer derfor på om dere har noen tips til hva som er bra. Jeg regner med at jeg kjøper fra ebay eller dx, men jeg vil helst ikke kjøpe "katta i sekken". Har kun 10A-sikringer der jeg driver så elementene må kunne gå innenfor det.

Håper det er noen vise folk her som kan hjelpe en som har veldig lite peiling på strøm og elektronikk.


Edit: Jeg prøve å søke litt på forumet, men det endte bare opp med at jeg begynte å lese lange tråder som fascinerte meg og gjorde at jeg glemte hva jeg lurte på.
 
Burco er mye brukt av oss, det trenger ingen modifikasjon når ikke brukes til koking.

http://www.ebay.co.uk/itm/BURCO-Water-Boilr-Tea-Urn-HEATING-ELEMENT-2500W-19-/350271203419?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item518dca685b
 
Hvor mange 10A har du?

For å gi deg ett tips om løsning, varianten jeg har gått for hjemme, avhengig av hvor mange 10A du har så er det muligens relevant.

Jeg har 1x10A  + 1x16A. I HLT har jeg gjort slik at jeg har et element på hver kurs. Bruker begge til å få temp opp til gitt temperatur og når jeg skal begynne å meske skrur jeg av det ene elementet og lar hermsen i mesken bruke denne strømmen.  Da har jeg ett element igjen i HLT som jobber og det er nok til å ta tempen opp til utmesk-temp i løpet av tiden det tar å meske.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Og for å legge til det Oddvar skrev så er også camco-elementer greie.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Oddvar Demmo skrev:
Burco er mye brukt av oss, det trenger ingen modifikasjon når ikke brukes til koking.

http://www.ebay.co.uk/itm/BURCO-Wat...?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item518dca685b
2500W er jeg redd går akkurat ikke.
Hvordan har dere festet denne? Ser ut som denne må festes langs kanten, men kanskje jeg som bare ser litt skakt. Har dere noe bilde av oppsettet deres?

Miguel skrev:
Hvor mange 10A har du?

For å gi deg ett tips om løsning, varianten jeg har gått for hjemme, avhengig av hvor mange 10A du har så er det muligens relevant.

Jeg har 1x10A  + 1x16A. I HLT har jeg gjort slik at jeg har et element på hver kurs. Bruker begge til å få temp opp til gitt temperatur og når jeg skal begynne å meske skrur jeg av det ene elementet og lar hermsen i mesken bruke denne strømmen.  Da har jeg ett element igjen i HLT som jobber og det er nok til å ta tempen opp til utmesk-temp i løpet av tiden det tar å meske.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Er redd jeg bare har én 10A. Driver i kjelleren til bestefar og der er det ikke lagt opp stort mer. Kanskje det kan være smart å bruke en skjøteledning fra kjøkkenet. Skal være både 16A og 20A der, hvis jeg ikke husker helt feil.
Har du noe bilde av oppsettet ditt som jeg kan se?
 
I ein HLT kan du kome unna med 2kw om du isolerar kjelen og set den på i god tid. Fint med termostatstyring (eller PID). Då kan du berre sette den på i god tid og den ordnar seg sjølv.
 
Stenumgard skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Burco er mye brukt av oss, det trenger ingen modifikasjon når ikke brukes til koking.

http://www.ebay.co.uk/itm/BURCO-Wat...?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item518dca685b
2500W er jeg redd går akkurat ikke.
Hvordan har dere festet denne? Ser ut som denne må festes langs kanten, men kanskje jeg som bare ser litt skakt. Har dere noe bilde av oppsettet deres?

Miguel skrev:
Hvor mange 10A har du?

For å gi deg ett tips om løsning, varianten jeg har gått for hjemme, avhengig av hvor mange 10A du har så er det muligens relevant.

Jeg har 1x10A  + 1x16A. I HLT har jeg gjort slik at jeg har et element på hver kurs. Bruker begge til å få temp opp til gitt temperatur og når jeg skal begynne å meske skrur jeg av det ene elementet og lar hermsen i mesken bruke denne strømmen.  Da har jeg ett element igjen i HLT som jobber og det er nok til å ta tempen opp til utmesk-temp i løpet av tiden det tar å meske.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Er redd jeg bare har én 10A. Driver i kjelleren til bestefar og der er det ikke lagt opp stort mer. Kanskje det kan være smart å bruke en skjøteledning fra kjøkkenet. Skal være både 16A og 20A der, hvis jeg ikke husker helt feil.
Har du noe bilde av oppsettet ditt som jeg kan se?

du kan jo lage en lage en lang skjøtekabel fra f.eks et vaskemaskin-stikk.

Med kun ett stikk så blir batchstørrelsen begrenset, uten at det måtte gjøre noe.

Du bør finne ut av strømtilgjengeligheten først, og lage et oppsett deretter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
protto skrev:
I ein HLT kan du kome unna med 2kw om du isolerar kjelen og set den på i god tid. Fint med termostatstyring (eller PID). Då kan du berre sette den på i god tid og den ordnar seg sjølv.
Har planlagt å skaffe en PID som kan regulere. Kanskje du har noen gode forslag til hva som er bra der også?

Miguel skrev:
du kan jo lage en lage en lang skjøtekabel fra f.eks et vaskemaskin-stikk.

Med kun ett stikk så blir batchstørrelsen begrenset, uten at det måtte gjøre noe.

Du bør finne ut av strømtilgjengeligheten først, og lage et oppsett deretter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
10A * 240V er det jeg vet jeg har. Skal sjekke litt når jeg kommer til Nittedal igjen på mandag, men hadde håpet å finne noe som hadde gått innenfor det, uten å trekke inn skjøteledninger fra andre steder i huset.
 
Stenumgard skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Burco er mye brukt av oss, det trenger ingen modifikasjon når ikke brukes til koking.

http://www.ebay.co.uk/itm/BURCO-Wat...?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item518dca685b
2500W er jeg redd går akkurat ikke.
Hvordan har dere festet denne? Ser ut som denne må festes langs kanten, men kanskje jeg som bare ser litt skakt. Har dere noe bilde av oppsettet deres?

Elemet rated til 2500 W 240 V går bra, du har neppe 240 v og da blir elementet litt mindre enn  2500 W
 
borander skrev:
Vil faktisk anbefale auberins, men har en sestod også.
Hvilke er det du har?

Oddvar Demmo skrev:
Elemet rated til 2500 W 240 V går bra, du har neppe 240 v og da blir elementet litt mindre enn  2500 W
Kanskje jeg skal kjøre på med den. Var den enkel å feste i kjelen?


Etter at denne tråden ble opprettet så er det visst noen som har tilbudt seg å sponse meg med en kjele fra Biltema. Spørsmålet da blir om det kanskje er best å skaffe seg en kokeplate på 2000W fra Wilfa istedenfor.
 
Spørs, tynn bunn kanskje, da er induksjon best.
Elementet er lett å sette inn på slett bunn, er det ikke slett så er Tec7 bra, når du har fått hull.
 
Induksjon på PID-regulert varmtvannstank er vel ikke så gunstig? Satser nok på et element. Hvis jeg finner et som er greit å snekre sammen. Hvis ikke satser jeg på 2000ern til Wilfa.
 
Det jeg ikke har skjønt med de wilfaplatene er at det står 1800w effekt inni brukermanualen. Men jeg kan jo aldri se for meg at displayet og vifta trekker 200w. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
bare så det er nevnt: jeg og mange andre på forumet bruker elementer fra vannkokere kjøpt på clas ohlson og europris. De er på ca 2000W. De kan svi vørteren hvis du koker med de på full guffe, da de har relativt lite overflateområde. Jeg har slike i kokeren min, men vil nok anbefale å gå for noe med større overflateområde hvis du skal bygge koker.

Men, til HLT fungerer de helt fint. Du får ikke utnyttet kursene dine 100% med slike elementer, men de er tilgjengelige over alt til 100kr pr stk. inkludert alt du trenger av skruer og pakninger. Du kan også kjøre 2 elementer på én kurs, hvis du skrur dem litt ned med en dimmer. Søk etter "3800W dimmer" på ebay, så finner du noen til rundt 40kr.
 
Det er kanskje like greit, om ikke enklere. Tusen takk for tipset!
Har du koblet til flere sammen? I så fall, har du skjøtt dem sammen eller brukt den dimmeren du snakker om?
 
Stenumgard skrev:
Det er kanskje like greit, om ikke enklere. Tusen takk for tipset!
Har du koblet til flere sammen? I så fall, har du skjøtt dem sammen eller brukt den dimmeren du snakker om?

Jeg har 6elementer i kokeren min, og koblet da to og to i parallell, med en dimmer og et amperemeter på hvert par, for å passe på at jeg ikke går for langt over det sikringen tåler. Automatsikringene mine er ganske trege, og jeg kan fint ligge noen prosent over i noen minutter uten at sikringen går.

http://www.ebay.com/itm/Amperemeter...äte_Staubsaugerbeutel_PM&hash=item3f083f0829
Dette kobles i serie med lasten, det samme gjelder dimmeren. Jeg har koblet 3 dimmere og 3 amperemetere i samme boks for å styre kokeren, men ser nå at det kunne vært like lurt å ha amperemeterene for seg, da du gjerne belaster disse kursene også med andre ting...

Det du også bør være obs på er at dimmerne trenger kjøling, og blir veldig varme i en lukket boks. Når de blir overopphetet mister de evnen til å bremse strømmen, og slipper gjennom mer strøm enn innstillingen skulle tilsi. De slipper også gjennom litt strøm når de står helt på null (selv når de ikke er overopphetet), så bruk gjerne en av/på bryter i tillegg. Vær påpasselig med å bare ha strøm tilkoblet når elementene er dekket med vann, ellers kan de fort bli veldig varme. Dette er prisen du betaler for å bruke dimmere til 40kr :p


(det var ikke nødvendigvis akkurat det amperemeteret jeg kjøpte, men ett som ser helt likt ut, kanskje fra en annen selger)
 
Suverent! Da skal jeg prøve å sette sammen to stykker sånn som du har gjort. Om jeg ikke er så heldig og finner en på 2500W da.
Tusen takk for hjelpen!
 
Tilbake
Topp