• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Varmekappe og kobberhatt til Speidel 50L

Virker som at folk har forskjellig synspunkt for hvor nødvendig disse er.

Er det vanskelig å holde rullende kok på 50L uten varmekappe?

Og hva er de beste argumentene for hatten?

Selv tenker jeg kanskje at kort maltrør er første prioriterte ekstra-utstyret.

Forresten noen som vet maltkapasiteten i det korte og det vanlige maltrøret til Speidel 50L?

Mye spørsmål. Takknemlig for alle tilbakemeldinger!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Må vel først og fremst innrømme at jeg ikke er særlig erfaren brygger. Men har Speidel 50, kobberhatt, varmekappe og redusert maltrør.

Varmekappe vil jeg si er nødvendig, men samtidig noe man kan klippe til selv ut fra ett liggeunderlag. Det er en i overkant dyr firkant med borrelås i hver ende.

Kobberhatten er grei for å lede dampen ut. Men man må da ha en plan om hvordan man skal gjøre det derifra. Setter man en vifte i enden, må den være en vifte som tåler høy temperatur. Plast vil smelte.. jeg fant min vifte som tåler 150`C på ebay. Tror man bør sette lokket litt av kanten slik at man får luftgjennomstrømning. Avtrekkskanalen bør ikke være for lang, da kondenseres det og renner tilbake. Ligger den i en U på vei til kobberhatten vil den etterhvert fylles med vann slik at man får en vannlås (ble skikkelig bastu hos meg ved siste brygg).

Redusert maltrør får noen andre svare på.. har ikke brukt mitt. Det er vel tilsvarende volum som 20L Braumeister tror jeg.
 
Kobberhatten, i kombinasjon med noe å lede dampen vekk, er som nevnt viktig - hvis du brygger inne. Det blir ordentlig bastu uten. Det vil du nok fort se konturene av hvis du feks koker spiralen i siste del av kokingen (da får du jo ikke lokket helt på pga inn og ut koblingene.

Kort maltrør gjør den om til en 20L, som i praksis betyr at du gjør den om til noe du kan operere alene. Du skal ha løftet litt vekter for å dra opp det maltrøret og samtidig stikke den U-stanga under alene på 50Leren... Så, kort maltrør er kjekt om du vil brygge mindre batcher og eventuelt alene.

Husker ikke helt i farten hva vi har brukt med kort maltrør på 50Leren (jeg har 20L, mens en kompis jeg brygger med har 50L). Men typisk blir det fort trått når du nærmer deg 6 kg på 20Leren (jeg legger meg typisk rundt 5.5), og jeg minnes vi bruker rundt 11.5 på 50Leren. 50Leren har jo to pumper (20Leren bare en), så du vil kanskje kunne pushe det litt lenger enn 5.5-6kg med kort maltrør, om du skulle ønske det.
 
Hauglia skrev:
Apropos tunge løft med 50 liter'n..
Jeg kjøpte nettopp denne saken som Jula nå har på tilbud;
http://www.jula.no/verkstedkran-1-t-601011 Har ikke prøvd den enda, så skal ikke garantere at det fungerer.

Hehe.. se der ja.. Det er seriøs kran! Da skal man ha litt plass hjemme!

Jeg har tenkt over dette med å løfte det store maltrøret alene. Det er vel ikke bare lett. Jeg brygger i kjelleren på et murhus, så tanken var kanskje å borre en form for talje opp i taket og benytte det til å heise maltrøret. Evt en vinsj som er montert på veggen, med wire opp til en krok i taket og ned til maltrøret..
 
Takk for gode svar..

Tror kanskje vi går for liggeunderlag i versjon 1.. festet med lange ski-stropper..

Angående hatten og koke-damp, så var tanken å ha åpent vindu i kjelleren.. Holder ikke det?
 
Ja, krana viste seg å være en voksen sak :) Mye større enn jeg trodde.. Kan løfte ett tonn med den røvern, så den kunne med fordel vært en god del mindre.

Problemet til meg var at taket på bryggeri rommet mitt, som tilsynelatende var mur - egentlig er netting spent opp mellom bjelkene og smurt inn med sement. Talje ville nok vært en bedre løsning dersom mulig, helst festet i skinne slik at man også kan dra maltrøret vekk horisontalt. Alternativt, en heve/senke pult, der Speidelen er i øvre stilling under brygging - ned under utløft - opp igjen under tapping.

Man får tid til å fundere når man venter på at den piper etter humle ;)

Når det gjelder åpent vindu i kjeller'n, så tror jeg det blir litt lite. Men legger du ventilasjonsrør ut vinduet som er festet i kobberhatten, så vil det nok gå bra. Bør nok få Speidelen så nære vinduet som mulig, dersom du ikke skal bruke vifte.
 
Hauglia skrev:
Ja, krana varen voksen sak :) Mye større enn jeg trodde.. Kan løfte ett tonn med den røvern, så den kunne med fordel vært en god del mindre.

Problemet til meg var at taket på bryggeri rommet mitt, som tilsynelatende var mur - egentlig er netting spent opp mellom bjelkene og smurt inn med sement. Talje ville nok vært en bedre løsning dersom mulig, helst festet i skinne slik at man også kan dra maltrøret vekk horisontalt. Alternativt, en heve/senke pult, der Speidelen er i øvre stilling under brygging - ned under utløft - opp igjen under tapping.

Man får tid til å fundere når man venter på at den piper etter humle ;)

Når det gjelder åpent vindu i kjeller'n, så tror jeg det blir litt lite. Men legger du ventilasjonsrør ut vinduet som er festet i kobberhatten, så vil det nok gå bra. Bør nok få Speidelen så nære vinduet som mulig, dersom du ikke skal bruke vifte.

Jeg brygger med 20Leren på kjøkkenet. Setter den helt inntill vinduet med god åpning i topp (snur vinduet helt rundt). Da blir det fortsatt fuktighet i taket, med dråpemerker i delikate vørterfarger. 50Literen er et helt annet monster, og krever ventilasjonsrør, eventuelt en god porsjon kreativitet  ;)
 
Du trenger ikke så voldsomt løfteutstyr for å slippe å brekke ryggen. En enkel liten talje som dette gjør jobben.

Når det gjelder damp, så hjelper jeg dampen ut av kjellerdøra med 2 m plata som henger på skrå fra taket, fra kjelen og ut døra. Skikkelig rema-løsning.
ysaruju8.jpg
3yharahy.jpg
 
Kobberhatt og ventilasjonsrør uten noen form for vifte funker fin fint. Liten bøy og ut vindu, damp forsvinner mens kondens renner ut røret/vindu.

Bruker ikke varmekappe. Koker greit.

Små problemer med å løfte maltrøret, være seg det store eller lille.

Tom
 
Anders V. skrev:
En enkel liten talje som dette gjør jobben.
Problemet for meg var som nevnt at taket ikke er solid betong, men ett tynt lag betong rett under bjelkene. Så da måtte jeg finne på noe annet lurt.. i såmåte tror jeg muligens at jeg bommet litt.

Monterte kranen i går og fikk tatt ett testløft. Det fungerer forsåvidt, men beinene på krana spriker mer enn kona. Så måtte sette Speidelen på ett mindre bord mer midt på golvet. Den veier 90kg, så frågan blir hva som er minst styr - av å løfte maltrøret eller flytte på denne krana.
 

Vedlegg

  • kran1.jpg
    kran1.jpg
    112,5 KB · Sett: 744
  • kran2.jpg
    kran2.jpg
    587,4 KB · Sett: 741
Vi har laget varmekappe av en bit Glava kondensisolasjon til ventilasjonsrør (din lokale blikkfant har sikkert dette liggende).
Dyr kobber ble sløyfet til fordel for lampeskjerm fra IKEA, funnet i billigkroken til den nette sum av 199,- og deretter hjemmemodifisert. Har en kanalvifte på utsiden av vinduet som drar damp ut, denne er dog så kraftig at vi må passe litt på at den ikke suger undertrykk under kok og medfølgende dempning av kokingen.
Problemet ellers i rommet vi brygger i er at det blir trekk fra vinduet og inn i resten av huset grunet skorsteinseffekt og gamment trekkfullt hus.

Så ja, det går fint å klare seg uten disse orginalremediene men de er jo hakket mer feinschmekker enn hjemmelagede løsninger. Alternativt kan penger spart brukes på råvarer..
 
Jeg kjøpte en krane på Netthandelen.no, med fjernkontroll  :biersmile:
Kobberhatten har jeg brukt 1 gang, så den hadde jeg ikke kjøpt igjen....
 

Vedlegg

  • 2013-04-11 18.45.28.jpg
    2013-04-11 18.45.28.jpg
    848 KB · Sett: 656
Torbjørn Refsnes skrev:
Jeg kjøpte en krane på Netthandelen.no, med fjernkontroll  :biersmile:
Kobberhatten har jeg brukt 1 gang, så den hadde jeg ikke kjøpt igjen....

Gøy å se andres løsninger :)

Du har ikke tenkt å selge kobberhatten din til meg da?? :-D

Men det ser ut til at du brygger på vaskerommet, du synes ikke det blir for mye damp? Har du en løsning for det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis du ser på bildet, så har jeg montert en ventilator på veggen, den tar det meste av dampen.
Jeg beholder kobberhatten :)  kanskje jeg trenger den med tiden, den er innkjøpt og nedskrevet.....  :skaal:
 

Vedlegg

  • 2013-04-13 11.05.08.jpg
    2013-04-13 11.05.08.jpg
    1,5 MB · Sett: 506
Brygger med Speidel 50 på kjøkkenet i borettslagsleilighet. Setter opp vinduet og hverken familien eller naboer plages nevneverdig med damp. Speidelen står dog i høyde med kjøkkenvinduet.
 
Tilbake
Topp