Varmekilde til stc-100

Ville gått for et varmebelte. De koster $19, men er etter min mening verdt det siden de varmer opp dunken direkte fremfor luften rundt.

200W er langt innenfor ja. Men med et element som står og varmer kan det være greit med ei lita vifte som sirkulerer varmen, opplever at siden av dunken nærmest elementet blir varmere.
 
Du kan prøve å søke på eBay etter "reptile heater". Selv bruker jeg et 12V PTC element på 10W og det gir rask oppvarming av 25 liter øl i en liten fryseboks.
 
Ok, ser de har ned på 25w også, likte sugekopp for enkel plassering

Om 25w er tilstrekkelig kommer an på hva skapets omgivelsestemperatur er. Er i allefall langt fra nok i min kjeller om vinteren.

Bruker selv 20 meter med varmekabel. Den har 10w pr meter.
 
Ulempen med varmeovn er den høye deltaen de gir når de skrus av. Fortsetter å varme opp skapet lenge etter kontrolleren har skrudd den av. Det beste er enten (i rangert rekkefølge)
1. Varmeplate under bøtta, tempsensor plassert et stykke over. Dette gir etter min erfaring det beste resultatet siden avstanden mellom varmekilde og sensor gjør feillesning ubetydelig, noe som er problem med valg 2
2. Varmekabel fra Korea: Denne er litt vanskelig å få snurret rundt karet og festet skikkelig
3. Frostvakt / varmeovn som desverre har endel forsinkelse når de skrus av. Metallet i frostvakten som forårsaker dette
 
Bruker en 20W varmematte til planter som jeg setter under gjæringskar i kjøleskap. Bruker litt tid på å varme opp og det er glimrende. Blir da veldig nøyaktig og kommer over 32 grader på en saison over en natt. Kombinert med en UT-200.
 
Har kjøleskapet i en uisolert garasje, med temperaturer opp mot 30 blå på vinteren er det vel greit med litt power.
Har bestilt den mini vifte ovnen så jeg kan fortsette denne tråden når jeg har prøvd den. Er nok positivt med vifte.
 
Jeg bruker 5 m varmebelte på mine bøtter. Fungerer utmerket. Temperaturen i kjelleren der de gjærer er 8-10 grader på vinteren og 14-16 grader på sommeren (dog noe høyere nå for tiden, med denne "hetebølgen").
 
Mitt kjøleskap blir nok stående endel varmere. Kanskje opp mot 20-24 grader i rommet nå på sommeren, men av plasshensyn kan det hende at kjøleskapet ender opp i uisolert garasje .
 
Selv vil jeg anbefale et belte som blir surret rundt karet. Direkte oppvarming og mer kontroll enn å varme opp luften rundt, som først må bli avkjølt før karet blir avkjølt hvis man overskyter, og det gjør man med luft som medium og stc.
 
Kunne man tatt ett gjæringskar og festet varmekabelen permanent på denne og så satt gjæringskaret med vørter oppi denne. Så hadde man sluppet å feste kabelen hver gang. Altså spann i spann :)
 
Kunne man tatt ett gjæringskar og festet varmekabelen permanent på denne og så satt gjæringskaret med vørter oppi denne. Så hadde man sluppet å feste kabelen hver gang. Altså spann i spann :)
Ikke optimalt da du vil få et luftlag mellom begge karene, og mer plast i tillegg. Men det vil jo "fungere".

Jeg skjønner ikke helt greia. Det tar 30 sek og litt tape.
 
Selv vil jeg anbefale et belte som blir surret rundt karet. Direkte oppvarming og mer kontroll enn å varme opp luften rundt, som først må bli avkjølt før karet blir avkjølt hvis man overskyter, og det gjør man med luft som medium og stc.

Den overskytingen pga varm luft er nok fint liten:

1: luft veier ca 1,25kg pr m3 ved relevamte temperaturer
2: luft har en varmekapasitet på ca 1kJ/kgK
3: vann veier 1kg pr liter (altså ca 800 x luft...)
4: vann har en varmekapasitet på ca 4,2 kJ/kgK

Altså krever det ca 4x så mye energi å varme opp 1kg vann som 1kg luft... Og mens vi har fex 25l vørter (med tilnærmet lik varmekapasitet som vann) i gjæringsskapet, så har vi ikke mer enn noen hundre gram luft, litt avhengig av størrelsen på skapet.

La oss si at et kjøleskap er på 125 l, med 25 l vørter i en bøtte. Da har du ca 125g luft inni der, som altså er nok til å varme opp ca 1,25dl vørter 1/4 grad pr grad temperaturforskjell...

Hvis ikke jeg hoderegner helt feil her nå da - kaffen er ikke helt inne i systemet enda så skal ikke være alt for skråsikker ;)
 
Tilbake
Topp