Varmekolbe

hei

Jeg prøver å få tak i varmekolber til koking i mitt bryggeri, og lurer på om noen kan anbefale noen?
Jeg koker 70-100 liter om gangen, og har tilgjengelig 16A kurser både en- og trefase.
Hadde aller helst tenkt meg ett element på trefase så tett opp til 16A som mulig og (Ultra)Low Watt Density.

Noen som vet om noen?
 
Dette lurer jeg også på! Ser det er mange som bruker Camco-elementer, men disse har problemer med rust, jeg har helt klart lyst til å prøve noe annet. Noen som har erfaring med den minste Boil Coill utgaven på 16 amp kurs? Hvis den leverer litt mindre effekt enn oppgitt kan det gå.
 
Hvor mange kurser har du tilgjengelig? 1 stk 16A kurs med 3600w tilgjengelig er for lite for de volumene du regner med. Bruker selv 3 kurser, 2 dedikert til varmeelement, Camco 3500w+3000w/2000w. Siste er til kontrollpanel, pumper, lys, popanlegg, varme etc. Ved kok på 60 ish liter står det 5-5.5kw strøm på, kunne og vært mere for å spart tid på oppkok.
 
Protto: bruker du disse elementene? I så fall, har du sett noen tegn til rust i koblingen? Greit at selve elementet er av "incoloy" som tydeligvis er rustfritt, men de andre delen er dårlig beskrevet.
 
Hvis det var meg du spurte om hvor mange kurser jeg har, så regner jeg med jeg har nok. Jeg har 6 stk 1-fase 16A og 3 stk 3-fase 16A.

Hadde håpet på å få ett på rundt 6KW 3-fase med litt lengde på. Jeg har et, men det er ganske kort og jeg er redd det vil svi vørteren under koking.
 
Det blir ikkje rust sidan ein monterar gjennomføringen på enden på sjølve elementet slik at det kun er element og nippel som er i vørteren. Det er ca 50mm "cold ends" på elementet til å montere nippelen på.
Eg brukar tre slike a 3000w men i 6ft lengde i ein 100l kokekjele. Kobla i trefas og styrt med tre SSR som igjen er kontrollert av ein PWM-krets for effektkontroll.
Ingen problem med sviing så langt. Dei hadde ikkje 8ft lange element når eg kjøpte så mine er 6ft.

Eg kjøpte rustfrie klemringskoblingar (http://www.ebay.com/itm/1-4-BSPx-8M...ial_Industrial_Supply_MRO&hash=item1c402285b1) til monteringen.

Desse kan enten skruast fast med pakning og mutter (må kjøpast separar) eller loddast/sveisast fast i rustfri kjele. Bøe monterast slik at klemmringskoblingen er på innsida av kjelen og BSP-enden på utsida. Då kan elementet enkelt fjernast for reingjering eller utskiftning.

Tilkobling er med skruterminal på 4mm. Vanlege ringkabelsko er fint her.

EDIT: dei rustfrie koblingane må borast opp for å få 8mm hol heile vegen gjennom. Det går fint med batteridrill og ei lita skrustikke.
 
Hvis det var meg du spurte om hvor mange kurser jeg har, så regner jeg med jeg har nok. Jeg har 6 stk 1-fase 16A og 3 stk 3-fase 16A.

Hadde håpet på å få ett på rundt 6KW 3-fase med litt lengde på. Jeg har et, men det er ganske kort og jeg er redd det vil svi vørteren under koking.

Da må du på med effektregulator, sliter endel om du fyrer på med 6kw på en 30 liters batch... Derfor greit med flere ultra low watt, så kan en velge. Har selv regulator på 3500 elementet mitt og det funker bra å styre pådrag med. Har sett disse på ebay opptil 9kw til fin pris ;)
 
Du bør først bli sikker på hvilke gjenger det er. Tror jeg har lest at det 1 1/2" BSP (på elementsiden?), men vet ikke.
Det enkleste er vel å gå innom rørlegger og låne en muffe til tolk. Har du skyvelære og gjengelære (det er vel Witworth som vil passe men stigningen finner du også med std tommelære) kan du også bruke det selv om å tolke er bedre.
 
Ja, kan bekrefte gjengene. Vanlige 1,5" rørgjengemuffe har jeg brukt. Går opp mot BSP 1,5". Nettopp montert 3 av disse elementene. Virker som ok greier. Megga ett av dei, måler flere giga ohm mot jord.
Gjengene på utsida sleit jeg meir med. Dreia vekk på et element for herms'en, og gjenga inn 4mm skruer i mutterflensen for å skru fast en boks. De to andre fribora jeg og Tec 7'a fast bokser på. Du bør også få på jording på et vis. Jeg legger separat jord til tanken.
 
Jeg har noen varmeelement til salgs. Det er et steatitelement på 6kw 3fase, med rustfri stålhylse. Kan lett kobles om. Total lengde er 110 cm med koblingsboks. Det er to toms innfesting.
 
Tilbake
Topp