Varmetap i vørter av spiralkjøler.

Noen ganger syntes jeg at jeg får et veldig stort varmetap når spiralkjøler blir satt i de siste 10 min. Når temperaturen faller ned på rundt 90 grader, så tar det litt tid før den er i kok igjen. Hvilken innvirkning har dette på humla som jeg har hatt i de siste 15min? Humla skal vel helst koke for å få frem den rette aroma/smak. I dette tilfellet så tok det nesten 10min ekstra tid før den var i kok igjen og da var koking av vørter ferdig og klar for å kjøles ned. Burde man legge til 10 min ekstra på total koketid for å ta igjen den tid vørter ikke har vært i kok, eller er det greit å avbryte kokingen her?

Ett triks for å tømme kjølespiralen er å koble fra slangen som går inn på spiralen først etter at du har skrudd av vannet. Hvis slangen ut har litt fall og er lang nok vil du få en hevertvirkning og vannet suges ut av spiralen. Ellers kan det være vanskelig å få tømt den skikkelig.
Jeg pleier også å skru opp kokeeffekten når jeg setter spiralen ned i gryta får å få skikkelig kok igjen så fort som mulig.

Om du har mulighet kan du vel kjøre varmt vann gjennom spiralen før du setter den litt etter litt oppi vørteren slik at den blir oppvarmet underveis.

Eller bare siste alternativet.

Hvis du kjører varmt vann gjennom bør du tømme kjøleren først. Tar enda lenger tid å varme opp en kjøler full av vann på ~60 grader. En annen mulighet er å dusje den i litt varmvann hvis det er praktisk gjennomførbart hos deg.

har flere ganger gått på denne hms smellen. kjølesatan begynner plutselig å spytte ut kokende vann sånn ca i kukhøyde. Ikke bra

Litt vatn i kjølaren er vel det aller verste sidan det då betyr at det vert sjokkvarma og som du seier - kokande vatn fyk ut den lettaste vegen.

Eg plar å kobla til slangane FØR eg har kjølaren i - både tilkobling til vatn (ikkje på) og avløpet (om ein legg det i ein vask så kan ein leggja ein våt handduk rundt og over for å sikra at den ligg trygt og at det ikkje er fri sikt for vatnet/dampen).

(ein annan sak: Eg lar også innløpet vera kobla til den øverste ringen i kjølaren slik at den kjøler nedover - kjølt vørter vil siga ned til botnen. )

--

Akkurat det med at det tek nokre minutt før det kokar etter at ein har i kjølaren - det har eg aldri brydd meg om eller sett på som kritisk eller øydeleggjande for resultatet. Og om ein trur det har signifikant påverknad på resultatet at vørteren vert kjølt ned litt når ein har i kjølaren - så er vel den enkle løysinga at ein kan la kjølaren koka med heile tida - så treng ein ikkje uroa seg over dette.

(enno ein annan sak: Eg trur kanskje det er viktig at ein lar 4-5 liter vørter renna gjennom krane (til eit litermål) og evt. slange ein skal bruka medan det kokar på slutten (og har det tilbake i kjelen sjølvsagt) - slik at ein får desinfisert denne delen av systemet. Og så kanskje ha litt alufolie med starsan på og ha det rundt kranopning/slangeopning medan kjøling pågår. )

Om du har mulighet kan du vel kjøre varmt vann gjennom spiralen før du setter den litt etter litt oppi vørteren slik at den blir oppvarmet underveis.

Eller bare siste alternativet.
Jeg kjører varmt vann igjennom, men ennå så blir det noe varmetap. En mulighet er kanskje å rengjøre kjøler og la den stå i Starsan. Deretter så kan den settes i vørter når nedkjølingen starter. Men humla som ikke har fått vært i kok vil den gi samme effekt som om når den er i kok?

Gjør som Katla; tom kjøler med slanger tilkoblet, settes i den kokende vørteren 15 min før slutt til desinfisering. Det tar et minutt eller så så koker det igjen. Safe og no fuzz

Ingen grunn til å vente til det er igjen 15 minutter. Ha den i 30 minutter før slutt så er det full kok igjen når det gjelder. Om bitterhumla koker 55 eller 60 minutter har jo lite å si.

Jeg pleier å legge meskeskjeen inni spiralkjøleren og "henge opp" spiralkjøleren over kokende vørter når det er ca. 20 min igjen av koketiden.
Da blir mesteparten av kjøleren hengende over vørteren. Det er kanskje bare et par cm av den som er nedi.
Da klarer jeg å holde kokingen gående, samtidig som dampen vil varme opp spiralkjøleren. Så senker jeg den sakte, men sikkert ned i kjelen etterhvert som jeg begynner å nærme meg 15 min igjen av koketiden.

Jeg kan skrive under på fordelen av en mest mulig tom spiral. Jeg klarer (så vidt) å blåse ut mesteparten av vannet med munnkraft. Har også prøvd å kjøre igjennom varmt vann, men det fører til MYE kraftigere temperaturfall og anbefales til sammenligning ikke.

Edit: Jeg har kobberspiral som passer til Speidel 20-liter.

Sist redigert:
Jeg har rustfri kjølespiral, og den er så lett når den er tom, at den flyter som en dupp. Dermed er det upraktisk å legge den i gryten tom. Med Caso-induksjonsplaten tar det ca ett minutt å få vørteren i fosskok igjen etter at kjøleren er lagt i, dersom jeg har kjørt varmt vann gjennom på forhånd. Synes det er innafor.

Tilbake
Topp