Varming av meskevann og koking av vørter

Omsider nærmer jeg meg mitt første brygg, og har et par raske før det braker løs i morgen. Vet jeg har lest noe om dette før, men finner ikke tilbake til infoen igjen.

1. Er det noen grunn til at meskevannet må eller bør koke før en tar det ned til passende temperatur?

2. Ved koking av vørter: Er det greit å ha lokket litt på snei - eller bør det helt av? Hvor liten åpning tåles evt?
 
1 du trenger ikke ikke koke meske vann, bare varme det opp. koke gjør man etter meskinga
2 vørteren må kokes med lokket av (eller iallefall så du har 8% for å unngå DMS (gir usmak på ølet )

Lykke til :skitbra:
 
Du trenger ikke full åpning på lokket, men det er viktig å få nok fordampning for å unngå DMS, som nordtvedt påpeker. DMS kan gi en smak av kokt kål. Selv har jeg lokket på over kanskje 70% – 80% av gryten, for å forhindre at det drypper fra kjøkkenviften, og har ikke noen negative erfaringer med det, selv om jeg har brygget mye med pilsnermalt i det siste, noe som skal gi mer DMS enn f.eks. pale ale malt.
 
Det skal også funke å koke med lokket helt på i størstedelen av koketida, og så ta det helt av siste 30 min.

Dette, såvidt jeg kan huske, fordi det egentlig er 2 ting som skjer: Først dannes DMS fra DMS precursors som finnes i malten (ekstra mye i pilsnermalt). Så dampes DMS av. Det krever koking å danne DMS, men dette kan skje med lokket på. Så må lokket av for at DMS'en skal kunne dampes av.

Når jeg bruker pilsnermalt pleier jeg å koke første 30 min med lokket på, så uten lokk i 60. Med pale malt koker jeg 60 min uten lokk, dette for at fordampningen skal bli ganske lik i begge tilfeller så jeg klarer å beregne volum bedre.
 
Jeg synes også at spørsmål nr. 1 må få sin kommentar, og det som jeg vil/kan si om det i det etterfølgende er neppe tilstrekkelig. Jeg kan ikke huske å ha lest noe direkte om dette emne (mitt bryggebibliotek består av 10 bøker). Har på følelesen at ingen bryr seg om at meskevannet skal være kokt før bruk. Begrunnelsen for å gjøre det måtte være at oksygenet skulle drives ut. Det hadde for så vidt vært logisk etter alle advarsler om å ikke plaske med varm vørter. Det står også å lese at man i størst mulig grad skal beskytte mesken mot innblanding av luft. Følgelig ville det beste være om vannet var osygenfritt/kokt. Kanskje de sprenglærde vil si: Momentet eksisterer, men det er av marginal betydning.
 
Ja, varmoksidering er et minimalt problem, og sannsynligvis ikke verdt å bekymre seg for. Men i ett tilfelle kan det være greit å koke meskevannet før bruk: om vannet er hardt pga mye kalsiumkarbonat, vil dette kunne felles ut etter oppkok, slik at vannet blir mykere. Men det er neppe noe å bry seg om med bløtt norsk vann.
 
OK, takk til alle!

Da oppsummerer jeg slik:

1. Koking av vann til mesking er ikke nødvendig, men det kan være en (teoretisk?) mulighet for økt sjanse for oksidering (dette var det jeg hadde i bakhodet når jeg spurte også). Jeg kommer ikke til å koke.

2. Det er mulig å koke opp vørteren med lokket på - så kan man ta det (delvis) av etterhvert. Det var oppkokingen som var det jeg tenkte på mest her, siden komfyren min ikke har allverdens med futt. Jeg blir å koke opp med lokk, og ta av lokket helt etterpå (evt dekke litt til dersom det koker dårlig)
 
For koking på komfyr som har "litt lite futt" anbefaler jeg sterkt å isolere gryta på ett eller annet vis. Jeg brukte motorromsisolaslon fra biltema. Forskjellen var veldig stor! Tiltak to var en ekstra varmekilde (i tillegg til komfyren). Jeg var så heldig å få tak i en melkevarmer (et 2kw varmeelement i enden av en stang) gratis og den hjalp enormt med å få ned tiden det tar å varme meske og skyllevann og å koke opp vørter. Når det først har kokt opp må den slås av for å unngå voldsom overkoking. Mange har med hell brukt elektriske grilltennere til det samme.
 
beefeater skrev:
For koking på komfyr som har "litt lite futt" anbefaler jeg sterkt å isolere gryta på ett eller annet vis. Jeg brukte motorromsisolaslon fra Biltema. Forskjellen var veldig stor! Tiltak to var en ekstra varmekilde (i tillegg til komfyren). Jeg var så heldig å få tak i en melkevarmer (et 2kw varmeelement i enden av en stang) gratis og den hjalp enormt med å få ned tiden det tar å varme meske og skyllevann og å koke opp vørter. Når det først har kokt opp må den slås av for å unngå voldsom overkoking. Mange har med hell brukt elektriske grilltennere til det samme.

Takk! Ja, jeg har forsøkt å isolere kjelen, og det hjalp mye med tiden det tok for å varme opp vannet, men ikke like mye på det å holde en "rolling boil". Bedre isolasjon kan muligens hjelpe, nå brukte jeg bare det jeg hadde liggende - et liggeunderlag og litt alufolie.

Har sett på mattene fra biltema, og vurderer dem. "Problemet" er at prisen for to matter (som er det jeg trenger), fort nærmer seg en 2000W induksjonsplate fra samme sted, så jeg må vurdere hva som mest sannsynlig får meg i mål. Nå er plata mi også på 2000W, men det er vel mindre energissvinn på induksjon. Har også sett på ekstra varmekilder slik du nevner, men ville helst slippe. For oppvarmingen sin del er det greit, men hadde ønsket å slippe å rote med noe slikt under kokingen - noe som ser ut til å være påkrevd med dagens plate.

Nå "koker" det jo forsåvidt - ser mange 1-2 cm bobler starter fra bunnen, løser seg opp og lager krusninger i overflaten, med det er vel mer snakk om en simring enn en "rolling boil".
 
Jeg kjøpte en billig induksjonsplate på OBS, - sikkert noe tilsvarende som på Biltema/CO.  Men jeg er igrunnen skuffet over den, den er ikke veldig mye kjappere enn en vanlig gammeldags 2000 kw kokeplate.  Så selv om platene koster nesten like mye, så er det tross alt en engangsinvestering.
 
Har også en Obs kokeplate, heter noe som Waves ellerhva det står, men jeg synes den fungerte skikkelig bra, men så har jeg en kjele med veldig tykk bunn da.

Dog er det en annen ulempe med plata, under brygging, så slår den seg av en 2-3 ganger minst, vet ikke om det er  noe innebygget timer eller temperaturgreie som gjør det, men heldigvis gir den et pip når dette skjer så det går raskt å få den igang igjen...
 
Tilbake
Topp