Varmt corneliusfat + motstrømskjøler = kald øl?

Moi

 
Heisann!

Bor på studenthybel, og har derfor liten plass til ekstra kjøleskap. Har likvel litt lyst på fat, men trenger en måte å kjøle ned ølet på. Så litt på såkalte "jockey boxes", men det er litt tungvindt å måtte ha isbiter klare hele tiden. Så slo det meg: Hva med en motsrømskjøler? Tenker da å koble denne til vasken og bruke springvann til å kjøle ned ølet. Har en venn som går på industriell kjemi og bioteknologi til å gjøre temperaturberegningene mtp. lengde på kjøler osv., men spørsmålet er om det vil bli for mye skum? Har ikke peiling på slanger, tykkelser, lengder og slikt, så her trenger jeg litt hjelp. Er det en spesiell dimensjon på rør jeg må kjøpe inn for å unngå skum?
 
Kommer jo helt an på temp. på vannet.. det er somregel over 10 grader.Ølen blir ikke kaldere enn vannet..
 
Sist redigert:
Målte vannet i kranen her til å være 7C, så det skal gå greit i vintehalvåret ihvertfall.

Ser at slike kjøleelement er temmelig billige, men har de nok effekt til å kjøle ned en halvliter inne rimelig tid? De elementene jeg finner på ebay er på 60W, og da vil det etter mine beregninger ta 7,5min å kjøle ned 0,5L vann fra 20C til 7C.
 
Leste litt om disse peltier elementene,di er ikke særlig effektive,max 50-60% på kald side og så må di kjøles med vannblokk på varm siden..

Lager du et kammer som inneholder vann og kjøler vannet med peltier ned til 3-4 grader og har en coil oppe dette som ølen går igjennom...
Men dette vil fort ta en den plass..
 
Har tittet litt på peltier for å kjøle ned gjæringskar, men funnet at kost/nytte foreløpig peker i favør kjøleskap for små gjæringskar. Du kan fint kjøle med vifte på disse, trenger ikke vann.
I stua/hybelen hvor du skal ha corneliusen ville jeg tro viftestøy fort blir irriterende, tilsvarer vel fort en PC eller værre.
Eks. på peltier for kjøling av gjæringskar https://conical-fermenter.com/Peltier-Kit-for-7-and-12-gal-fermenters.html

Har ikke sett noen som kjøler cornelius med slike foreløpig, og mistenker at det har en god grunn. Kost/nytte/effektivitet

Med tanke på kvalitet på ølet ville jeg tenkt på å kjøle ned fatet, holdbarheten på øl halveres ved 10 graders økning i temperatur. Skulle jeg brukt vann ville jeg kjølt ned fatet, men meget skeptisk til faren for vannlekkasjer i stua.
 
Sist redigert:
Hva med en isbit maskin.. disse er små og med kompressor..
Bygge om denne til å kjøle en kasse fatet står inni...
Øke arealet på kjøle delen på et vis..
Minuset er jo at disse har en vifte...
 
Sett fatet i dusjen med kaldvann som renner nedover sidene. Ølet holder tilnærmet vanntemp på en times tid. Gjorde dette selv før kjøleskap kom i huset.

Hadde basert meg på lang tynn slange og perlick e.l. med flowkontrol fordi det kan være vanskelig å holde likevektstrykket under kontroll og det resulterer ofte i skum med piknikkran iaffall.

Spekulerte mye på alternative kjøleløsninger men kom alltid tilbake til at det ikke ble mindre plasskrevende en bare å kjøpe et øleskap. Dusjen funket inntill da.
 
Inspirasjonen til prosjektet kom egentlig fra noen "flash-kjølere" jeg så på Bakke Brygg. Disse skal visstnok kunne kjøle ned øl fort nok med elektrisitet, og trenger kun å stå på når man trenger å tappe (legger ved et bilde under). De kostet imidlertid 5500kr og oppover, så da tenkte jeg at jeg kunne klare å lage noe billigere selv.
tn2_obrazek_41.png

Å få kjølt ned ølet til springvanntemperatur burde jo gå med en lang nok motstrømskøler. Spørmålet blir jo om denne blir altfor stor/lang, og om ølet som kommer ut er skum eller flytende.

Holdbarhet er jeg ikke veldig redd for. Hvis ølet må drikkes opp kjenner jeg flere som gjerne kommer på dugnad ;). Tar likevel gjerne imot forslag om noen har en kompakt og relativt stillegående løsning for kjøling av hele fatet.
 
Sett fatet i dusjen med kaldvann som renner nedover sidene. Ølet holder tilnærmet vanntemp på en times tid. Gjorde dette selv før kjøleskap kom i huset.

Hadde basert meg på lang tynn slange og perlick e.l. med flowkontrol fordi det kan være vanskelig å holde likevektstrykket under kontroll og det resulterer ofte i skum med piknikkran iaffall.

Spekulerte mye på alternative kjøleløsninger men kom alltid tilbake til at det ikke ble mindre plasskrevende en bare å kjøpe et øleskap. Dusjen funket inntill da.

Den var ikke dum! Går med en del vann da... Er lang tynn slange en god oppskrift på lite skum?
 
Den var ikke dum! Går med en del vann da... Er lang tynn slange en god oppskrift på lite skum?
Lang tynn slage, ca 3mm og 2-3 meter samt flow control på krana hos meg. Null skum med mindre jeg herjer grassat med fatet. Bruker lit piknik av og til, ikke så lett bestandig.

Tror ikke jeg betaler så mye for kaldtvann, er det noen som gjør det? Må seff times med damas dusjetider da!
 
Tilbake
Topp