Varmtvannsbereder spørsmål.

magne1972

Moderator
Til dere som har bygget av vvb.
Er det noen som vet tykkelsen på stålet i dem slik ca?
Jeg har nå fått tak i et par, så nå starter prosjektet med å lage konisk gjæringstank :)
Tenkte å bruke platenibbleren fra biltema, og den tar max 1,2 mm stålplate, så da bør vel rustfritt være litt mindre?
Planen er å bygge en kon på 45-50 liter, slik at jeg får utnyttet kapasiteten på utstyret ellers, samt tappe rett på 2 corneliusfat.
 
Kult prosjekt. Har også vært inne på samme tanken, men utfordringen er jo å lage selve konen. Håper vi kan følge prosjektet ditt her. Vi har laget tanker av VVB'er, men litt usikker på tykkelse, skal se om jeg kan få målt i kveld.
 
magne1972 skrev:
For å lage konen, har jeg fikset meg dette verktøyet :)
http://biodiesel.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/919605551/m/192107731 En kamerat av meg er sveiser/platearbeider, så litt av jobben blir satt bort mot litt hjemmebrygg :)
Har bestilt triclamper fra kina.
2mm er litt tykt for nibbleren min, så da får jeg se å låne en kraftigere sak.. Takker for inspill...
Skal legge ut bilder ettersom prosessen skrider frem ;)

Eg trur kansje alt over 0,5mm rustfritt blir litt tøft for platenibblaren. 0,5mm går fint, det har eg prøvd sjølv med denne nibblaren. Men prøv for all del. Som Albech har sagt så er det 2mm gods i OSO VVB'en. 304 rustfri legering.

Eg har delt VVB med vinkelslipar og tynn kutteskive. Det går fint om du lagar deg eit "bord" med fire hjul på slik at det er lett å rulle tanken etterkvart som du kuttar. Du  kan få kuttet ganske beint om du gjer deg litt flid med å merke kuttet først, ved feks å bøyge ei papplate eller litt tjukt papir rundt tanken for å få ein bein strek.

Measure twice, cut once.
 
Jeg vet ikke, men målte etter demontering av høiax-berederen 1mm platetykkellse, dette varr ved hullet til varmekolben, og hvis det ikke er nedslipt der, så er jeg heldig og høiax sine beredere er simplere en OSO sine  ;D
en ulempe med beredere, er at diameteren er 50 cm, og kjøleskapet mitt er 53 bredt, men bare 46 dypt.
lurer på om jjeg må kappe og snerpe inn diameteren også. det er tross alt bare 20 cm fra toppen av konen til lokket etter mine tegninger :)
60 grader kon med 1,5" utløp i bunn blir på 14,5 liter,
og 20 cm over uten kon diameter 40 blir 25 liter. det blir 39,5 liter, så det er mulig jeg skjøter på litt for jeg tenker å få to corneliuser ut :)
tenkte å bruke toppen som lokk, og siden den kuver en del, trenges ikke så stort rom over ifølge Blichmann :)
 
bilde av der elementet satt.
og ett av hjørnet der maltlageret/mølla skal organiseres.... ;D
 

Vedlegg

  • vvb1.jpg
    vvb1.jpg
    108 KB · Sett: 1.072
  • guttehjørnet.jpg
    guttehjørnet.jpg
    1,1 MB · Sett: 1.077
Hvis Høiaks har 1mm plater i sine beredere, noe jeg ikke tror, så hadde jeg vært skeptisk. Hvorfor skal konkurentene ta en slik kostnad?
Skal ta kontakt med Høiaks til mandag.
Sykkelen kjenner jeg ikke, men stussen på berederen er 22mm.
 
Jeg tror på deg :)
derfor er platearbeideren satt på kapping også. dette MÅ bli bra :)
sykkelen er som bryggeriet home-made by HD ;)
platetykkelsen målte jeg ikke med skyvelær, men skjønner heller ikke hvorfor det skulle være så stor forskjell, så ta min måling med skeppsis...
sveisekompisen min sier 2mm er bedre enn 1mm, så jeg håper også du har rett :)
 
1.2 i side eller bunn? skjønner ikke hvorfor konkurentene brukker tykkere gods, men det skal jeg få greie på. Spiller vel ikke noen rolle, 1,2 plate kan godt sveises med MIG. Lykke til, gi tilbakemelding
 
Albech skrev:
1.2 i side eller bunn? skjønner ikke hvorfor konkurentene brukker tykkere gods, men det skal jeg få greie på. Spiller vel ikke noen rolle, 1,2 plate kan godt sveises med MIG. Lykke til, gi tilbakemelding

Jeg har nettopp snakket med en i Høiax nå. Han sier at Høiax bruker 1.35 mm bunnen, mens OSO bruker 1mm
 
Bruker nå mener di nok
Er ike så mange år siden nesten allt av rustfrie tanker var av tykkere gods

Var ett prishopp på syrefast for rundt 5 år siden, så det er godt mulig tankene våre er av tykkere plate
 
Albech... Tilbakemeldinger kommer :)
Dette er i utgangspunktet et innteresant tema for "oss" :)
Jeg skal fotografere med telefonen, og vise fremskritt....
Platearbeideren sier ihvertfall at dette er "enkelt"..... :)
Skal ta micrometermål av stålet når vi jobber.... Så trenger vi ikke krangle :) (mannen min har utstyr :) )
 
Tanker jeg har målt er 2 mm. noen er påstemplet " innvendig" 1,8 mm. når du fyller disse med gass så du får med deg lydene, det knaker og spiller det vakkert så jeg håper ingen tanker er tynnere i stålet.

Jeg har laget konetank (dvs. min bror sveiset) av Ø45 tank men siden den er sveist fra utsiden satte det seg noe develskap i den, den har ikke vert brukt etter det, ikke engang orket å rense den, men det blir nok engang.
 
Tilbake
Topp