Vask av flasker

ErikSøl

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg har nyinnkjøpte flasker. Trenger jeg å vaske de før bruk? Kan jeg evt varme dem i stekeovnen eller må det vask og steriliserng med star- san til uansett?
 
Kjøpte en ladning flasker en gang for noen brygg siden. Skylte kun utav dem en gang, før jeg senket dem i StarSan før flasking. Gikk veldig bra.

Litt delte meninger om hva som er mest arbeid, StarSan bading eller stekeovn. Jeg holder meg til StarSan.

MVH
Torstein
 
Lettest: Skyll flaskene umiddelbart etter bruk, la stå med vann i. Hiv i oppvaskmaskinen. Ved neste flasking, bruk flaskeskyller med starsan. Tapp og kork. Ferdig!

Kjøpte nye flasker fra bryggselv i går. De så ut som de kom rett fra glassblåser'n, så jeg brukte bare flaskeskylleren.

Jeg gjør dette med mine egne kjøpeflasker også. Om jeg kjøper kasse med bjørner bades de i lut første gangen for å få vekk snus og etiketter. ;)
 
Jeg skyller alltid flaskene når jeg heller i glass, for å bli kvitt gjærbunn. Når flaskene skal brukes på nytt, skyller jeg de godt i varrmt vann fra springen (65 grader), deretter bruker jeg flaskevasker med Starsan - to sprut, og lar de stå i 10 min før jeg tømmer skvetten og fyller med nytt øl. Har kun opplevd usmak fra to-tre flasker av totalt ca 100.
 
palve skrev:
Jeg skyller alltid flaskene når jeg heller i glass, for å bli kvitt gjærbunn. Når flaskene skal brukes på nytt, skyller jeg de godt i varrmt vann fra springen (65 grader), deretter bruker jeg flaskevasker med Starsan - to sprut, og lar de stå i 10 min før jeg tømmer skvetten og fyller med nytt øl. Har kun opplevd usmak fra to-tre flasker av totalt ca 100.

Hvis du går til innkjøp av et flaskestativ,tror jeg du hadde sluppet de 2-3 ølene i vasken. Flasketre og flaskespyler er de to lureste investeringene jeg noensinne har gjort.

Jeg har forøvrig akkurat samme rutine som deg, med forskjell i flasketreet. Vasker flaskene først og setter i flasketre, før jeg omstikker. Når jeg så er klar til å fylle på flasker er alt av starsan-løsning rent ut.
 
Vi bruker de brune bjørnflaskene. Etter at vi har drukket opp skyller vi med vann og fjerner den hjemmesnekra etiketten og slenger i oppvaskmaskinen. Vi bruker starsan for å desinfisere før neste gangs bruk, men vi har helt kuttet ut flaskestativet. Kjøpte en mellomstor plastkasse m/hjul på Europris som rommer omtrent akkurat en kasse. Fyller denne med 35 liter vann med starsan. Drukner bare hele kassen med flasker oppi. Bruker en tomkasse på toppen for å drukne/senke flaskene. Etter 3 minutter tar du bare hele kassen ut og tømmer vannet tilbake i plastkassen ved at tomkassen fortsatt benyttes for å holde flaskene i posisjon. Så settes det bare til tørk opp ned med tomkassen nederst. Utrolig mye mer effektivt enn å ta en og en flaske på flaskestativet. Nå skal det legges til st vi brygger i en garasje hvor litt søl av starsan ikke er et problem for oss.
 
Dette med vaskemaskin og ølflasker har jeg aldri forstått meg på. Hvorfor er det så viktig å vaske dem så grassat utenpå? Inni får en jo ikke vasket dem. .? Det er jo klin umulig å sikte dem inn slik at en stråle treffer inn den åpningen på 12-15mm spyler rett opp og ned gjennom hele innsiden av flasken..

--
 
jeg har kjøpt nye pet flasker, Coopers.
Hvor lenge på 150grader vil dere anbefale å sette de i stekeovnen ? :yes:
 
ole84 skrev:
jeg har kjøpt nye pet flasker, Coopers.
Hvor lenge på 150grader vil dere anbefale å sette de i stekeovnen ? :yes:

Post bilder etterpå! Du blir nok fort skuffa og ingen flasking på deg om du tenker å putte de i stekeovnen på 150 grader C :(
 
Jeg lot mine nye flasker bade i Starsan (ikke tarzan) i noen minutter, deretter ble det flaskespyling før de ble hengt på flaksetørkestativet. Deretter ble de fylt med øl, korket og rengjort med klut. De hadde nemlig noen "saltstriper" fra Starsanen etter tørkingensom kkke ser særlig pent ut. Nå står 36 blanke flasker på geledd for priming i fjorten dager.  :skitbra:
 
Hva tror dere om varianten jeg har kjørt noen ganger;
Skylle den med varmt vann og starsan rett etter bruk, la dem tørke av seg og dekke med alu-folie etterpå,
for så å ikke gjøre noe mer med den før tapping
Har funket bra på mange brygg tidliger
 
loebrygg skrev:
Hva tror dere om varianten jeg har kjørt noen ganger;
Skylle den med varmt vann og starsan rett etter bruk, la dem tørke av seg og dekke med alu-folie etterpå,
for så å ikke gjøre noe mer med den før tapping
Har funket bra på mange brygg tidliger

Jeg bruker også å dekke med alu-folie etter vask. Dog vasker jeg flasker med flaskebørste, oppvasksåpe og varmt vann og skyller grundig før de får lufttørke. Deretter blir det en runde Star-san før de får alu-folie på og settes i kjøleskap. Ved flasking er det en ny runde Star-san på flasketre før det tappes.
 
Men la oss si jeg desinfiserer rett etter bruk så jeg slipper å gjøre det på alle flaskene på nytt på selve tappedagen
Burde det ikke da holde å bare dekke med alu-folie?
 
Tja, så lenge alu-folien er sprayet med Star-san så bør det vel holde. Alt koker vel ned til hvor anal man er på desinfisering ;) Jeg liker tanken på at det er litt rester/skum av Star-san i flaska når jeg tapper, men det er nå bare mine 2 cent.
 
Hans Einar skrev:
Dette med vaskemaskin og ølflasker har jeg aldri forstått meg på. Hvorfor er det så viktig å vaske dem så grassat utenpå? Inni får en jo ikke vasket dem. .? Det er jo klin umulig å sikte dem inn slik at en stråle treffer inn den åpningen på 12-15mm spyler rett opp og ned gjennom hele innsiden av flasken..

--

+1

Første gang vask av brukte flasker putt dem i kaustiksoda for 5 min så i starsan 3 min FERDIG klar til flasking
 
Jærbrygg skrev:
Hans Einar skrev:
Dette med vaskemaskin og ølflasker har jeg aldri forstått meg på. Hvorfor er det så viktig å vaske dem så grassat utenpå? Inni får en jo ikke vasket dem. .? Det er jo klin umulig å sikte dem inn slik at en stråle treffer inn den åpningen på 12-15mm spyler rett opp og ned gjennom hele innsiden av flasken..

--

+1

Første gang vask av brukte flasker putt dem i kaustiksoda for 5 min så i starsan 3 min FERDIG klar til flasking

Tenkte det samme selv da jeg våknet idag tidlig,
men etter å ha åpnet oppvaskmaskinen etter frokost og tatt en titt inni Beargeek Breakfast flaska som jeg ikke hadde skylt før jeg puttan i maskinen
kom meg på andre tanker
 
Jeg kjøpte 4 kasser med bjørnunger på butikken (for pantepris) og har først hatt dem i kaldt vann for å få av etikketter, så kjørt i oppvaskmaskinen på 75 graders vask (som tar tre timer). Det er 4 av totalt 96 flasker som ser ut til å ikke ha blitt rene oppi, de tar jeg med flaskekost og zalo.
Neste steg tenkte jeg å sprute litt starsan løsning fra spruteflaske jeg har ferdigblandet med starsan. Denne bruker jeg til all desinfisering i stedet for å blande opp hele kar med starsan løsning. Vurderer et flasketre for å forenkle tørking, og for å få ut alt av starsan før fylling. Hvor lenge bør de stå med starsan blanding? 10-15 min før jeg tørker dem? Er ikke redd for litt starsan i flaskene, det blir jo bare noen dråper igjen. Pleier også å ha litt starsan på kapslene før jeg korker så evt. uønskede mikrober i toppen av flaskene tas knekken på.
Usikker på hvor nøye man må være, men vil jo helst ha godt resultat.  :beershove:
 
Hoy,

Signal skrev:
Vurderer et flasketre for å forenkle tørking, og for å få ut alt av starsan før fylling. Hvor lenge bør de stå med starsan blanding? 10-15 min før jeg tørker dem? Er ikke redd for litt starsan i flaskene, det blir jo bare noen dråper igjen

Bakpå starsan flaska står det at overflaten skal være våt i minst ett minutt, mens det lufttørker. Bruker selv flasketre, og tviler på at hele flaske er vått innvending i et helt minutt, men er jo en gjennomprøvd måte å gjøre det på.

Kjøper jeg pant tar jeg tida til hjelp. Vaskes i kar med såpe, gjerne over 2 døgn med skylling og litt børsting i mellom. Flasker som er synlig skittne kaseres istedenfor å skrubbes ren, løsner det ikke i bløt er det vanskelig å få de ren IMO. Så starsan fylling.

Flasker som er brukt, skylles og børstes. Lagres i skap eller med aluminiumsfolie. Starsan før bruk.
 
Tilbake
Topp