Vask av gjæringsbøtte med kran

Heisann.

Jeg lurer på om det er nødvendig å demontere kranen fra dunken når jeg vasker?
Eller bare la desinfiserende veske renne gjennom åpen kran.

All sunn fornuft i meg sier at jeg bør demontere krana for hvert brygg, men hva sier dere?
Det som kommer i kontakt med ølet kommer også i kontakt med starsan....
 
Bruk sunn fornuft so går det bra! Alltid litt grums og rusk som setter seg rundt pakkninga/mutteren på innsida av bøtta.
 
Vask den ein gang uten å ta av krana. Ta der etter av krana. Du liker ikkje det du ser.

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Absolutt nødvendig, bare å åpne å se inni så skjønner du fort hvorfor.  Mye avleiringer som setter seg der.
 
Demonter krana før gjæring, vask og legg de i starsan i noen minutter. Man legger mye tid og kjærlighet i det å brygge øl og da er det like greit å være føre var, selv om det likevel kan gå bra  ;)
 
Før jeg heller vørteren over på gjæringsbøtta, så koker jeg krana (sammen med pakning og gjærlås)før jeg setter det godt sammen igjen. Deretter har jeg 10l vann med starsan i gjæringsbøtta som bla brukes til desinfisering av diverse før vørteren helles over. Lar det renne igjennom krana før jeg tømmer bøtta.
 
Jeg sliter med at kranen blir lekk etter at jeg har demontert den. Ikke pakningen, men den skiven som gjør at man kan snu kranen til venstre og høyre..

Noen tips? Eller kan jeg like greit kjøpe ganske mange nye og ha i lager?
 
Tilbake
Topp