Vask av ølkraner

Gahr

Norbrygg-medlem
Så er endelig Ventmatic-kranene på plass i kjøleskapet! alt har gått smertefritt, men ved "testkjøringen" kom det en del olje fra kranene med i ølet (jeg har ikke renset kranene på noe vis ennå). Dette gir både oljelukt og dårlig skum, og jeg må rense kranene skikkelig før de er brukbare. (For the record: ølene var helt fine før de ble tappet gjennom kranene...). Hvilke vaskemidler er å anbefale for å få vekk oljen?
 
Er det ikke bare å tappe et halvt fat med lutblanding gjennom tappekranene? Har pleid å bruke krystallsoda for å vaske frityrgryten, og den pleide å være skikkelig fet før vask. Etterpå skyll godt med vanlig springvann, evt også tappet fra fat eller koblet direkte til springen.
 
Alltid lurt å vaske nye rustfri-dingser med krystallsoda før første gangs bruk, ja! ;)

Grattis med nye Rolls Royce-kraner! Legger du ut bilder også?
 
Jeg kjørte gjennom litt kaustisk soda, og problemet forsvant. Skal legge ut noen bilder snart. Ikke så veldig spektakulært syn, but it's mine!
 
Vet ikke om det der trengs, akkurat. Jeg fyller renseløsning på et tomt fat, og kjører det gjennom systemet.
 
Siden Joakim spurte; et par bilder av oppsettet mitt. Venter på dryppskål fra MoreBeer. Ser for meg eventuelt å plassere en ekstra kran i midten, men da trenger kjøleskapet litt omarbeiding på innsiden. Konsumet og bryggehyppigheten er ikke større for tiden enn at det greier seg med to fat av gangen.

Jeg tenkte forøvrig på å skaffe meg en stout-kran. Har det noe for seg dersom man bare bruker CO2 og ikke "beer gas"? Hvis man må fjerne "restrictor-disc-dingsen" fra tuten på krana ved bruk av CO2, er det vel like greit kun å bruke vanlige kraner? Jeg gidder ikke gå til anskaffelse av en egen gassflaske til N2/CO2-blanding.

Bildene er tatt med mobilen, så kvaliteten er så som så...
 
Jo, det stemmer nok det. Legg forøvrig merke til en av de andre babyene mine på bildet over ølkranene. Det er 4-åringen min (da 10 mnd.) som leker med en kasse hjemmebrygget imperial stout (samme ølet som vant NM i 2005, forøvrig). Han er en ivrig hjelper.
 
Fine greier og flott med whiteboard-marker :). Istedenfor å bruke 'beer gas' så kan man karbonisere og tappe ølet med vanlig CO2 på lav trykk. Jeg tror det holder med ca 0,3 bar til dette (ca 5 gr øleskap). For å få dette lavere trykket så kan man bruke en sekundær trykkregulator som Joakim har. Tror det står mer om dette i en annen tråd.
 
Apropos det Ed sier, har jeg en tanke:

En ordentlig engelsk ale skal serveres uten sånn "sparkler plate". Den er til for irsk stout og bare irsk stout, hvis man skal lytte til CAMRA. Den skal altså serveres med håndpumpe eller tyngdekraft (fra et fat som står på disken) rett ned i glasset.

Altså må det vel være en grei mellomløsning å sette på lavt trykk, som Ed sier, og ha en veldig kort tappeslange (altså bare rett fra fatet til krana, 15-20 cm burde holde), med stor indre diamater for å redusere motstanden enda mer.

Da faller ølet temmelig hardt ned i glasset, og en skulle tro at man får noe av den samme effekten som med ei klassisk håndpumpe.

Bare en tanke :)
 
Forresten, finnes det noen form for sparkler å få kjøpt til vanlige Ventmatic-kraner? I så fall er det jo ingen vits i å bruke ekstra penger på egen stout-kran. Eventuelt noen som har en ide om hvordan man kan konstruere en selv?
 
Jeg finner dessverre ikke den siden jeg engang så, hvor det stod hvordan man kunne bygge om en vanlig kran til stoutkran. Hovedgreien er ihvertfall å få en liten rund skive på plass med opptil 10 bittesmå hull i, som ølet presses igjennom. Det som skjer er at det lille av kullsyre som er i ølet vil bryte ut av løsningen (ølet) pga disse små hullene. Man trenger ikke nødvendigvis en kort tappeslange, så ha gjerne en vanlig slange som du har til alt annet øl. På OMB bruker vi blandegass, en injektor og en pumpe for å få opp stout til tappetårnet. Som alternativ (da en av pumpene var sent ut til reparasjon) ble stouten tilført litt mer CO2 enn vanlig og resultatet ble ganske så likt. Blandegass trenger man egentlig kun når man ikke har noen pumpe som skal transportere ølet opp i høyde. I en bar der det tappes Guinness er det ingen pumpe for ølet står gjerne under disken. Man kan da ikke bruke vanlig CO2 for det ville saturert ølet for fort. Derfor brukes blandegass siden man da kan håndheve et trykk som er nok til å presse ølet ut av kranen, uten at ølet satureres. Dette er takket være N-komponenten i gasset som ikke blander seg inn i ølet og derfor kun fungerer som trykkgass.

Kan du ikke kjøpe Nozzle-Stout 060026gu og Connection f. Stout Ventmatic 00707http://www.micro-matic.se/category-cid-2763.html ? En svensk butikk så korte leveringstider. Man kan da 'bygge om' en vanlig Ventmatic kran til Stoutkran når man ønsker, og bygge den tilbake når fatet er tomt.
 
Som sagt: Ifølge engelske entusiaster skal man aldri bruke sparkler til annet enn stout. Bitter, mild og andre typer ale skal bare tappes vie tyngdekraft rett fra fatet, eller med en håndpumpe _uten_ sparkler :)

Selv har jeg ingen sterke meninger om dette, men mitt skisserte forslag over er bare en måte å simulere den slags tapping på.
 
Så begynner endelig kegerator-prosjektet å nærme seg ferdig. Jeg skal skru opp dryppskål, som endelig ligger klar for henting på postkontoret, i dag, og lurte bare på om det finnes noen skruetyper som er foretrukne for formålet? Kjedelig å ende opp med en skål som bare detter ned fordi skruene ikke sitter skikkelig i kjøleskapsdøra.
 
Det jeg gjorde, var å føre selve kranene gjennom bakplata på druppebrettet, og holder det på plass på den måten. Men det krevde en kamerat med tungt maskineri å lage pene hull på 1 tomme diameter i en rustfri stålplate :)
 
Tilbake
Topp