Vaske WLP007

Jeg har stående et brygg nå med WLP007 og skal brygge igjen om ei uke med samme gjær. Planen min var å stikke om den jeg har stående nå, siden den skal tørrhumles, for så å vaske gjæren så den er klar til neste helg. Har gjort dette tidligere, men da med gjær som ikke er like flokkulent. Vil det at 007 er såpass flokkulent være et problem, eller vil det funke å følge standard prosedyre for vask av gjær?

Kan jo eventuelt bare ta vare på slurryen som den er og slippe styret med vasking. Det er kanskje like greit?

Gjæren står nå på en engelsk IPA med OG 1.060 og skal brukes på en sterk amerikansk IPA med OG 1.080-1.090. Jeg startet det hele med en starter på 1.5L, med konstant røring.
 
Skal du vaske en så flokkulent gjær bør du finne fram oppvaskbørste og brillo! :) (Neida, går sikkert fint)

Jeg har ellers aldri tatt meg bryet med å vaske gjær som kun er brukt i 1 generasjon. Hvis "moder-ølet" er sterkt og har mye humlerester tar jeg ut ca en desiliter og dyrker opp på nytt. Er ølet mer "ordinært" repitcher jeg etter Mr. Maltys nazi-kalulator. 

I ditt tilfelle er du i grenseland når det gjelder OG på opprinnelig øl, men jeg tror faktisk jeg ville "repitched from slurry" direkte.
 
Tilbake
Topp