Vasker gjær for første gang (tilgi meg, jeg vet ikke hva jeg gjør) (Se bildet)

Unik74

Norbrygg-medlem
Jeg har sett fine nerde-videoer på YouTube og gjorde som mannen sa. Jeg har vasket gjær med sterilt, avkjølt vann. Så satte jeg det i kjøleskapet.

På instagram kom jeg over en gjærvasker som sa noe slikt som: Jeg fikk ikke med meg nok gjør.

På flaskene mine med vasket gjær ser jeg at det dannes to til tre lag. Et grovt grumsete nederst, et kompakt muddergrumsete i midten og et tynnere lag øverst

Hva er gjær av dette? Og jeg trenger virkelig ikke vaske gjær, jeg kan kjøpe gjæren min, men jeg hadde så lyst til å prøve og ikke minst forstå.

Ut fra dette bildet, hva ville du sagt det (ærlig, med snill stemme?)

Jeg er til opplysning ikke heeelt ute. Jeg setter en starter i dag med en av de vaskede gjærglassene mine og ser hva slags moro og flocculering jeg kan få ut av dette i et vanlig kjøleskap.
 

Vedlegg

  • gjærvask.JPG
    gjærvask.JPG
    440,5 KB · Sett: 259
Har vaska gjær noen ganger selv. Og i mine øyne og hva jeg har av erfaring, så har du bunnfall(humle, proteiner og ting du ikke vil ha) i det nederste laget, gjær i det midterste laget, og vørter øverst. Hvis du vil ha bort mer av bunnfallet, så tror jeg du kan "helle" av vørteren og gjæren, og la bunnfallet ligge (og kaste det). Evt la bunnfallet ligge igjen i glasset ditt når du pitcher, hvis du skal bruke gjæren.

Med andre ord, ser ut som du har fått det til  :)

Er sikkert noen som kan gi et bedre svar enn meg her inne.
 
Tror nok dette kan gå bra.

Jeg pleier å skylle gjæringskaret med 5 liter (rent) vann, venter i 15-20 min (bunfallet synger fortere enn gjæra), dekanterer, venter i 15-20 min og dekanterer igjen. Har ihvertfall fungert for meg, setter alltid starter.
 
Unik74 skrev:
Jeg har sett fine nerde-videoer på YouTube og gjorde som mannen sa. Jeg har vasket gjær med sterilt, avkjølt vann. Så satte jeg det i kjøleskapet.

"Mannen" sier at dette ser ut som ren gjær. Egentlig er det ikke så vanskelig å kjenne igjen gjær når du har sett et par WhiteLabs-rør: Det er ikke mye annet i øl som har den samme gulbrune fargen.
 
Tilbake
Topp