Skal på søndag sette mitt første brygg på 6 måneder. Det sier seg da selv at utstyret trenger en god vask først. Skulle gjerne hørt litt om hvilke vaskerutiner folk har i slike situasjoner?
Kan man for eksempel kun basere seg på PBW? Eller trengs det sterke lut til?
Sånn generelt så er det mange som trur dei må ha sterilt eller aseptisk utstyr som dei meskar eller koker med. Det er ikkje nødvendig.
Det er kun ETTER koking når vørteren er under nedkjøling eller er nedkjølt at ein treng å tenkja spesielt på reinsemd, dvs. at det skal vera aseptisk.
Men normal vask før brygging (eller vanlegvis etter brygging) er kanskje ikkje dumt.
Det viktige:
Eventuell røreredskap for å laga sirkulasjon (eg lar mi holsleiv henga på innsida av kjelen medan det kokar dei siste 5-10 minutta)
Eventuell krane/ventil på kjelen din: (eg plar å la det renna 4-5 liter gjennom kranen/ventilen medan det kokar og så har eg eit aluminiumsark med starsanblanding på som eg dekkar kranutløpet med (vel det siste gjer eg ikkje alltid)).
Hevert? Bør få seg ein omgang med starsan på utside og innside 3-4 minutt før bruk. Bruk pumpehevert.
Gjæringskar og lokk: god vask og så avslutt med enten starsan og ikkje skyll. Eller bruk klorinvatn i ein halvtime og så godt med skylling etterpå.
Gjærlås: i starsan ei stund og fyll så med starsan.
Hei og takk for svar!
Det er altså en generell rengjøring av utstyr som har stått og støvet ned i 6 måneder jeg lurer på. Når det gjelder mer generell rengjøring og sterilisering i forbindelse med selve bryggingen så tror jeg at jeg har det noenlunde på stell.
Spesielt gjæringskar, slanger og flaskefyller tenker jeg trenger en ekstra god vask.
Fyll helt opp med lunket til varmt vann, legg oppi en vasketablett/oppvaskpulver, og sleng oppi andre deler som trenger vask og får plass. La dette stå over natten og skyll godt.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.