vasket gjær

Hei.

Har ett glass vasket w34/70 vasket for et par måneder siden....
stått i normal kjøleromstemp hele tiden..

Blitt for gammel ?
 
Ja. Du kan selvfølgelig lage en starter på den, eller på en del av den, men det spørs jo om det ikke blir billigere og enklere å kjøpe et par nye pakker.
 
Kjetil S skrev:
Ja. Du kan selvfølgelig lage en starter på den, eller på en del av den, men det spørs jo om det ikke blir billigere og enklere å kjøpe et par nye pakker.

men det er jo IKKE like gøy!! jeg har masse av den i fryseskapet :D

Men jeg sliter med å finne en fornuftig beregningsmetodikk for å komme frem til ett svar på hvor stor starter(e)  jeg skal lage....
Ser for meg å rekultivere denne i to omganger , siden den er såpass gammel, og det egentlig ble veldig lite ferdigvasket gjær..
hvordan bedregner dere andre det ? MrMalty kan ikke hjelpe meg i det heletatt her etter hva jeg ser.
 
Dette har jeg også fundert på.....  :jaha:
Hvis man har f.eks 200ml vasket gjær, og som har stått x antall uker i kjøleskap. Hvordan beregne størrelse på starter ???
 
Det er vanskelig å beregne hvor mye levende gjær man faktisk har i gammel slurry uten å telle celler med mikroskop.
 
Gahr skrev:
Det er vanskelig å beregne hvor mye levende gjær man faktisk har i gammel slurry uten å telle celler med mikroskop.

så om man skal bruke gammel slurry , og ikke har microskop , så er det egentlig bare å ta en sjangs og lage starter som en repitcher til en har "Nok"  da  ?:)
by gutfeeling...
 
Tilbake
Topp