Vasking av flasker med krystallsoda - dannet grått belegg

I natt har jeg latt flasker ligge i en blanding med krystallsoda. Etter skylling og tørking ser jeg at det har dannet seg et gråhvitt støvaktig belegg på flaskene. Dette går tydeligvis ikke bort med skylling kun i vann.

Noen som har tips til hvordan jeg enkelt kan fjerne dette? Og er det farlig hvis det er igjen et slikt belegg inni flaskene?
 
Det kan hende krystallsoda ikke ble rørt ut riktig. Full flaskene med varmt vann og  la dem stå i 5 min, bruk flaskekost og vask dem rene skyll godt
La ikke flasker ligge lenge i krystallsoda/kaustiksoda,det er nok med 5 minutter og etterpå 3 minutter i starsan for nøytralisering.
 
Det skjedde hos oss også. Mener vi da kjøpte kaustisk soda og vasket flaskene. Krystallsodaflasken pelmet vi. Nå bruker vi Pbw.
 
Jeg bruker chemipro oxi til vask og starsan til desinfisering.

Prøvde meg på et eksperiment, lot en uvasket flaske stå en god måned i kjelleren, masse mugg og størknet/muggent lag av gjær i bunn. chemipro oxi og varmt vann og etter et par minutter ser man at dritten løser seg opp. Fantastisk  ;)
Så jeg har falt litt for oxi jeg, men pbw er vel drøyere i bruk. Pbw er vel gjerne litt kraftigere også, men oxi fungerer fint til mitt bruk da jeg alltid skyller flaskene godt i varmt vann etter at jeg har helt meg en øl.
 
Hei,
Ren krystallsoda er i overkant sterkt å vaske med. Anbefaler da kort virketid som beskrevet over her, og ikke sterk dosering. Krystallsoda er fint å matte ned ølglass med for å få skummet til å henge bedre i gardiner.
 
kintii skrev:
Jeg bruker chemipro oxi til vask og starsan til desinfisering.

Prøvde meg på et eksperiment, lot en uvasket flaske stå en god måned i kjelleren, masse mugg og størknet/muggent lag av gjær i bunn. chemipro oxi og varmt vann og etter et par minutter ser man at dritten løser seg opp. Fantastisk  ;)
Så jeg har falt litt for oxi jeg, men pbw er vel drøyere i bruk. Pbw er vel gjerne litt kraftigere også, men oxi fungerer fint til mitt bruk da jeg alltid skyller flaskene godt i varmt vann etter at jeg har helt meg en øl.
Jeg har brukt bare Chemipro oxi til flaskevask å ikke noe ekstra til desinfisering.
Har jeg gjort en tabbe eller har Bryggselv feil info?
Står på Bryggselv sine sider at den vasker, desinfiserer å skylling er unødvendig.
http://www.bryggselv.no/products/chemipro-oxi- Står ikke noe om desinfisering på boksen men det står at den trenger ikke å skylles vekk etter vask.
 
Har foreløpig bare brukt nye flasker og vasket dem kun med flaskevasker og StarSan.

Neste runde av bruk med samme flaskene skjønner jeg at det blir BWV vask først og deretter starsan ?

Har noen kjøpeflasker bl.a. Nagne Ø , med etiketter - noen forslag til vasking og etikettfjerning på de ?
 
Varmt vann fra springen oppi flasken eventuelt vannkoker, så drar du etiketten ganske greit av.
Men det blir litt lim igjen som du fjerner med bensin eller asfaltfjernende avfetting. Rødsprit er ikke så bra men går med litt gnukking med det også.
 
Bruk matolje til fjerning av lim. Ha flaskene i varmt vann, ta av så mye du kan av etiketten, og fjern resten med matolje.
 
Matolje, det må prøves. Høres rart ut men konge om det funker :)
Hvilken matolje brukte du Bob?
 
Rapsolje var toppers for meg på de to siste vaskerundene for meg! Tror trikset ligger i varme (fra det varme vannet inne i flasken like etter at du plukker flasken opp fra vasken/balja/whatever og skal fjerne limrestene) og olje. Tror nesten man kunne brukt hva som helst av olje også.
 
Jeg bruker WD40 og 5.56... Funker dim juling. Greit å fjerne limet etter flasking. Da olje i flasken ikke er helt gunstig!
Ser at matolje blir billigere i lengden da
 
Når jeg har tatt lim med olje, så er det kun på utsiden av flasken jeg bruker olje. En liten dash zalo etterpå (igjen bare på utsiden) fjerner olja.
 
Tilbake
Topp