Vasking av flasker.

Heisan.
Jeg ser at det er mange fremgangsmåter IHHT vasking av flasker, jeg er ny her (har lest gjennom forumet i noen dager, og ja, jeg har nettopp satt min første ekstrakt) og tenkte på om det i grunnen kan gjøres så enkelt som jeg har gjort det, uten for stor risiko for infeksjoner?
Jeg har skaffet meg en del bjørnunger (brune 0,33) og fjernet etikettene ved å koke opp vann som jeg "rullet" flaskene i, for så å sette de i oppvaskmaskinen på 70 grader, tenkte å steke flaskene i ovnen i en times tid på 125 grader, er dette bra nok, eller er det noe jeg ikke ser her???
 
Dette er godt nok vist du ikke lagrer flaskene på ein slik måte at du får støv i dei etter baking. Lurt å bake rett før bruk

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
 
Jo-Helge skrev:
Dette er godt nok vist du ikke lagrer flaskene på ein slik måte at du får støv i dei etter baking. Lurt å bake rett før bruk

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
Ja, planen var å bake flaskene noen timer før tapping, men det jeg lurer på er om det da er noen fordeler med dette avfettnings middelet "star san" og andre kjemikalier som er priset forbi hva oljeindustrien bruker for rengjøring / desinfisering av flaskene (ja, jeg vet at det skal brukes til mer en flaskene) samt eget utstyr og stativer, eller er dette bare en "mote" for tiden?
 
Meiner maskinvask skal ta det meste. Vi bruker star san på alle flasker. Fordi vi gjerne bruker flasker som er bakt fleire veker før tapping. Men dekt til med alu folie.
Heilt i starten på vår brygging vaska vi berre flasker med varmt vann og skyllet med star san. Fekk nokre få vulkaner den tida. Etter at vi starta å bake ingrn.

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
 
Problemet med å bruke oppvaskmaskin er vel at den kan ha litt vanskelig for å vaske skikkelig inni flaskene, som er den plassen du definitift ønsker å få rengjort best.

Å bruke stekeovn til desinfisering er vel gode greier, men vær obs på å bruke lang tid på temperaturskiftene opp/ned, så du ikke ender opp med knuste flasker.

Overgang fra 0,33 flasker til 0,5 reduserer antallet flasker som må vaskes. :)

Selv flasket jeg et brygg i går, og vasket 50 stk 0,5l flasker. De ble vasket mekanisk med flaskebørste på kjøkkenbenken. Har også montert en liten slangestump på kjøkkenkranen for effektiv og kraftig skylling av flaskene etter vask. På ingen måte en spennende arbeidsoppgave å vaske flasker slik, men resultatet ble bra.

Til desinfisering bruker jeg StarSan, som nok er mer enn en mote. Lager en 20l "batch" i et rent gjæringskar og får da druknet 10 flasker i slengen. De får trekke i noen minutter før de byttes med de neste 10. Jeg har 1l flasken med StarSan, og da koster en 20l batch ca. 6-7kr. Vel verdt det syns jeg.

Med det sagt... Jeg sikter meg definitivt inn mot Corneliusfat snart  ;D
 
Jeg skyller flaskene 5 ganger i varmt vann, rett etter bruk. Jeg drar gjennom hver flaske med en flaskebørste i dann og vann, også.
På flaskedagen skylles alle flaskene med StarSan med en flaskevasker. Jeg har aldri hatt infeksjon. Så for meg er StarSan uvurderlig.
 
Skyller flaskene godt etter bruk
og kjører de i oppvaskmaskinen med fosforsyre før tapping

Aldri hatt problem med infeksjon
 
Jeg slenger alle flaskene opp i en stor murerbøtte med varmt vann (ca 30 liter) og PBW (ca 60 gram). Er plass til rundt 50-60 flasker. Lar de stå over natta før flaskedagen. På flaskedagen skyller jeg flaskene godt i springen før jeg bruker starsan i flaskevasker. Lar de henge på flasketreet en times tid før jeg flasker og korker. Aldri hatt infeksjon.
 
Skyller mine etter bruk og på flaskedagen får de en omgang på flaskespyleren før de får seg en omgang med starsan på flaskevaskeren og så på treet, funker fint for meg det.  Av og til fyller jeg enten meskekaret eller kokekjelen med klorvann og drukner alle flaskene som er ledige over natta før de skylles og desinfiseres før flasking.
 
omhelland skrev:
Jeg slenger alle flaskene opp i en stor murerbøtte med varmt vann (ca 30 liter) og PBW (ca 60 gram). Er plass til rundt 50-60 flasker. Lar de stå over natta før flaskedagen. På flaskedagen skyller jeg flaskene godt i springen før jeg bruker starsan i flaskevasker. Lar de henge på flasketreet en times tid før jeg flasker og korker. Aldri hatt infeksjon.

+1

Det finnes mange veier til mål. Dette er måten vi også gjør det på. 25 batcher og ikke en eneste infeksjon. Flaskevasker og flasketre er verd hver ei krone for oss som enda ikke har gått over til fat :)
 
Den lettaste måten å vaske 0.33 flasker på er å ha eit kar du kan senke ei heil kasse i. (frå IKEA, f.eks). Då kan du bruke metoden som har vorte omtala som Flask 'o matic (trur det var det dei kalla den). Den er utruleg rask.
Du treng ei tom kasse og ei full kasse.
Den tome sett du oppå den fulle. Deretter senker du alt saman ned i karet. Den tome kassa på toppen held flaskane på plass både når du senker ned flaskane og når du snur kassane opp ned for å tøme dei.

Du kan fyrst vaske med zalo for å lausne etikettar og anna groms.
Deretter kan du bruke Lut til vask nr 2.
Til slutt eit kar med reint vatn for å skylle burt luten.

før eg flaskar skyler eg støtt med starsan og flaskevaskar kjøpt på bryggselv/bryggeland.

Baking har eg ikkje erfaring med, men det må jo ta ein del tid. Dette her er ganske fort gjort. uansett er det berre å gje luten tid til å verke og skylle godt etterpå. Hugs støtt briller og hanskar når du bruker lut.

Lykke til
 
TorsteinL skrev:
Problemet med å bruke oppvaskmaskin er vel at den kan ha litt vanskelig for å vaske skikkelig inni flaskene, som er den plassen du definitift ønsker å få rengjort best.

Å bruke stekeovn til desinfisering er vel gode greier, men vær obs på å bruke lang tid på temperaturskiftene opp/ned, så du ikke ender opp med knuste flasker.

Overgang fra 0,33 flasker til 0,5 reduserer antallet flasker som må vaskes. :)

Selv flasket jeg et brygg i går, og vasket 50 stk 0,5l flasker. De ble vasket mekanisk med flaskebørste på kjøkkenbenken. Har også montert en liten slangestump på kjøkkenkranen for effektiv og kraftig skylling av flaskene etter vask. På ingen måte en spennende arbeidsoppgave å vaske flasker slik, men resultatet ble bra.

Til desinfisering bruker jeg StarSan, som nok er mer enn en mote. Lager en 20l "batch" i et rent gjæringskar og får da druknet 10 flasker i slengen. De får trekke i noen minutter før de byttes med de neste 10. Jeg har 1l flasken med StarSan, og da koster en 20l batch ca. 6-7kr. Vel verdt det syns jeg.

Med det sagt... Jeg sikter meg definitivt inn mot Corneliusfat snart  ;D

Jeg har tenkt litt på denne, du skriver at du bruker 1 liters flaske med starsan, jeg finner 0,9 liter til Kr.189,- (det blir Kr.210,- for literen) jeg tipper det er denne du bruker, du skriver også at en utvannet batch koster deg da 6 - 7 kr. For 20 liter, Det vil da si at slik du blander dette, vil en liter holde for mellom 30 - 35 stk. 20 liters batcher, mao. 1 liter starsan for 600 - 700 liter, eller et blandingsforhold på 1:600 - 1:700, som igjen vil si mellom 0,00167% og 0,00143% eller som jeg ville definert det, mellom 143 og 167 ppm (parts pr million), er ikke dette i vel svakeste laget?

Jeg kjøpte 1 liter grovrens2 (petite) til Kr.225,- (mener jeg å huske), på den står det at blandingsforholdet bør ligge mellom 0,5% og 5%, jeg blandet ca. 2 dl med grovrens2 ut i ca.10 liter vann, noe som gir meg 2%, som kostet meg da Kr.45,-
Hvem av oss er det som har gjort / gjør feil?

Neste spørsmål er om det er vanlig / fornuftig å ha en utvannet blanding på dunk for gjenbruk???
 
Det er mange tråder om dette, og åpenbart mange måter å gjøre ting på. Vi flasker stort sett 50 liter i slengen og da er det et poeng å finne ut hva som går raskt, men samtidig er godt nok. Trenger ikke å være mer enn godt nok. Vår erfaring er at det holder å ta en grundig førstegangsvask med fjerning av etiketter (slik du har gjort), og deretter skylle flaskene godt etter hver bruk. Skal du lagre dem lenge og varmt er det nok en fordel om de får drypptørke før lagring slik at forholdene for eventuelle restbaktuser ikke blir optimale. På flaskedagen gis flaskene en sprut med starsan-miks i denne fantastiske dingsen:

http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-m-pumpe

Du trenger gode briller for å følge du blandingsforholdet som er anbefalt på flasken, men 1 liter starsan varer nok et par år for oss som brygger ca 50 liter pr. mnd, så dyrt er det ikke.

Anbefaler også denne for god tappelogistikk:

http://www.bryggselv.no/products/fastrack-startkit
 
Uten at jeg har gått i dybden for å regne ut ppm Starsan i blandingen, så stemmer det bra at man får ca 32 Batcher ferdig utblandet fra en "liters flaske". Flasken er 32oz, anbefalt blanding er 1oz pr 5gallons. Tynn, men anbefalt blanding.

Prisen 199kr delt på 32 gir mellom 6-7kr pr Batch.

Og å blande 5gallon hver gang er helt i overkant av faktisk behov. :)
 
TorsteinL skrev:
Og å blande 5gallon hver gang er helt i overkant av faktisk behov. :)

Enig. Vanligvis skalerer jeg ned miksen og blander bare 5-10 liter, hvor en av disse literne er forbeholdt sprayflaske.
 
Jeg skyller alltid flaskene godt etter at jeg har tappet meg en øl, deretter står de i pappkassene som de har blitt sendt i fra nøgne ø.

På flaskedagen har jeg en kum med zalovann som jeg skyller flaskene i og rister godt med zalovann. Deretter skyller jeg godt med varmt vann og har starsan i før flasking. Jeg blander starsan i følge deklarasjonen på starsan dunken.
Har aldri hatt en eneste infeksjon  ;)

Har nå bare brygget 11# så jeg håper dette holder seg  ;)
 
Min fremgangsmåte, som har funka på alle mine brygg sålangt:

1. Skyll flaska godt(varmt vann) rett etter at den er åpna.
2. Lar den stå toppet med vann på benken i noen dager. Tømmer ut og setter den i flaske-esken i boden.
3. Før tapping; kjapt overblikk nedi flaska. Ser det OK ut(ingen guffe eller partikler), kjører jeg et par runder med flaskeskylleren, som inneholder desinfiseringsløsning(sterkrens)

Har somsagt tilgode å ha usmak på øl'en, og denne metoden har jeg funnet gir veldig lite arbeid i forhold til styr med baking i ovnen og oppvaskmaskin i flere runder...ut og inn med 40+ flasker osv.
 
Jeg bare skyller godt med varmtvann rett etter bruk. 2-3 ganger. Ser til at det ikke er noe grums i bånn. På tappedagen får hver flaske 2-3 sprut med starsan. Har jeg vært heldig?
 
Jeg har nå ca 50 brygg bak meg og har fortsatt tilgode å få en infisert flaske.
Fremgangsmåten er alltid den samme og er nok noe rimeligere enn det mange her legger opp til.
Vasker flaskene med flaskebørste i glovarmt vann med to korker klorin per 5 liter vann. Skyller flaskene med varmt springvann to ganger. Ingen Starsan eller andre mirakelmiddel. Funker som snus!
 
Tilbake
Topp