Vasking av gjær-strarter

Terje J

Norbrygg-medlem
Har akkurat tappet en porter og står nå med gjærkaka og lurer på om jeg skal benytte gjæren i mårra...Dvs kan jeg vaske den i kveld og kjøre gjæren rett i neste batch i mårra uten å gå via en starter??
 
Hva skal du brygge i morra?

Skal du brygge noe mørkt, der du bare kan bruke gjæren på nytt, så gjør du ikke noe annet enn å ta vare på gjæren og ha den i ølet. Trenger du å fjerne fargestoffer for å bruke gjæren i et lyst øl, så bør du vaske gjæren. Starter er ikke nødvendig, om du uansett har nok og frisk gjær.
 
Fra en 20 l batch, til en ny 20 l batch mørkt øl, med OG 1070, Det ble ca 3l slurry(WLP013) etter en "grovvask" hvor jeg stortsett fjernet bunngrumset. Satser på at det er nok frisk gjær til å unngå starter...
 
Mr Malty sier jeg trenger ca 3dl thin slurry og 1,1dl medium. Vil det være tryggest å la det bunnfelle til i morgen, sile av mesteparten av det blanke og anta at dette er medium thick slurry, som jeg tar vel en dl av og pitcher??
 
Sist redigert:
Hva Mr. Malty regner med er ikke lett å vite.

Å vaske gjær som skal brukes igjen med en gang, betyr stort sett at du fjerner næringsstoffer og svekker gjæren. Jeg ville latt det bunnfelle og bruke ca 2 dl.
 
Hva Mr. Malty regner med er ikke lett å vite.

Å vaske gjær som skal brukes igjen med en gang, betyr stort sett at du fjerner næringsstoffer og svekker gjæren. Jeg ville latt det bunnfelle og bruke ca 2 dl.
Fine greier, da blir det 2dl av den bunnfelte slurryen imårra :)
 
Supert vist du kommer med en oppdatering når den er ferdig :)
Det ble et annet brygg (IPA med US-05), gav vekk gjæra til sønnen min som brygget en ESB med denne. Gjæra funket helt utmerket.

Vasket forøvrig en Mild gjæret med WY1968 igår. Synes gjæra ser veldig mørk ut...Ser den grei ut??IMG_1965.JPG
 
Sist redigert:
Ser ut som at det det tynneste øverste laget er gjær? Du burde bruke smalere glass/konteinere. Da får du skilt det lettere.
 
Ser ut som at det det tynneste øverste laget er gjær? Du burde bruke smalere glass/konteinere. Da får du skilt det lettere.
Glassene har stått 1 døgn til og det lyseste laget øverst er nå 3-4mm tykt (så dette må være gjæra), det midterste 8mm og det nederste også ca 8mm. Glasset (vannkaraffel) er 11-12cm i diameter... skal jeg bruke noe smalere enn dette må det bli rosevasen :)
Har tenkt å ha gjæren over på små syltetøy glass for å lagre noen uker til neste brygg. Noen som har en smart løsning for og få overført kun gjæra uten for mye graps??
 
Altså. Du bør heller bruke noe som ikke eser ut i bunn da. Da får du tykkere lag og da er det lettere å skille lagene.
 
Tilbake
Topp