Vedlikehold av pumper

Ulken

Norbrygg-medlem
Er det noen som har erfaring med hvordan pumpene best vedlikeholdes? Jeg oppdaget etter siste bryggedag at det avleires en del små magnetiske fragmeneter på impellerne. Disse var vanskelig å få av, og det var kommet noen rustfargete flekker der avleiringene hadde hatt kontakt med pumpehuset. Jeg følger ellers vanlig prosedyre med å åpne pumpene for rengjøring etter hvert brygg. Har brygget på Speidelen ca. 1/2 år uten å ha lagt merke til disse avleiringene tidligere.
 
Pumpen er mer eller mindre vedlikeholdsfri. Det er en eneste bevegelig del på den og når du vasker pumpen så gjør du alt du skal gjøre. Som det er nevnt i en annen tråd - dette er pumper som er laget for å stå og gå i årevis uten tilsyn.
 
Er det noen som har erfaring med hvordan pumpene best vedlikeholdes? Jeg oppdaget etter siste bryggedag at det avleires en del små magnetiske fragmeneter på impellerne. Disse var vanskelig å få av, og det var kommet noen rustfargete flekker der avleiringene hadde hatt kontakt med pumpehuset. Jeg følger ellers vanlig prosedyre med å åpne pumpene for rengjøring etter hvert brygg. Har brygget på Speidelen ca. 1/2 år uten å ha lagt merke til disse avleiringene tidligere.

Jeg oppdaget det samme selv etter forrige brygg. Fjernet det med en magnetplukker og ulyden fragmentene lagde når pumpen gikk var borte. Spent på om de dukker opp igjen ved neste brygg.
 
Jeg oppdaget det samme selv etter forrige brygg. Fjernet det med en magnetplukker og ulyden fragmentene lagde når pumpen gikk var borte. Spent på om de dukker opp igjen ved neste brygg.
Magnetplukker skal anskaffes! Skal tro hva som er kilden til disse små metallfragmentene. Vet at Humle dyrkes på oppheng av metalltråd og høstes maskinelt. Om det kommer med noe av opphengstråden under høstens vil dette kanskje males til fragmenter ved produksjon av pellets.
 
1/3 av av jordklodens masse er jern, så det er ikke så usansynlig at noen partikler kommer med i råvarene. Kanskje vi med magnetpumper må lage oss et magnetfilter før impelleren :)
 
Tilbake
Topp