"Vedlikeholdstrykk" på Corneliusfat - nødvendig?

Når man har karbonert ferdig ølet på fat - trenger man da strengt tatt å ha vedlikeholdstrykk på fatene?
Eller er de ikke tette nok og vil lekke ut gass over tid dersom man kobler de fra?
 
Jeg har aldri måttet bruke det. Har satt flere fat til sides etter at ølet er mettet og greit var det. Har et øl som gjorde det greit i fjor som var koblet fra i flere mnd. og merket ikke spes på karboneringen.
 
Flott. Har bare plass til 4 fat i kjøleskapet som jeg benytter til karbonering. Tenkte derfor det var praktisk å kunne sette disse en annen plass, f.eks i ølkjelleren (som har 8-12 grader året rundt) mens jeg karbonerer ytterligere fat :)
 
Flott. Har bare plass til 4 fat i kjøleskapet som jeg benytter til karbonering. Tenkte derfor det var praktisk å kunne sette disse en annen plass, f.eks i ølkjelleren (som har 8-12 grader året rundt) mens jeg karbonerer ytterligere fat :)

Bare husk at ølet bør være godt mettet før du setter det til side. Hvis du bare gir det en dose og leser av på manoeteret så vil du se et godt trykk, men ølet vil absorbere co2'en over tid og du kan få et ganske lavt liketrykk i fatet.
 
Tilbake
Topp