veie opp tørrgjær

Jeg kan ikke finne en god måte til å veie opp for eksempel 15 gramm tørrgjær. Jeg kan ikke finne en beskrivelse heller i de mange bøkene jeg har.

Jeg tenker selvsagt først å fremst på å ungå infeksjon.

:brygging:
 
15 gram er vel omtrent en og halv pose. Øyemål, eller to hele poser, er nok løsningen.
 
gustavf skrev:
15 gram er vel omtrent en og halv pose. Øyemål, eller to hele poser, er nok løsningen.

Gahr skrev en gang at han brukte 15 gramm til et brygg. Da regner jeg med at han ikke bruker øyemål eller 2 hele poser. Det er derfor jeg spørr.
 
vel....
en pose inneholder 11,5 gram.
Vei først posen uåpnet. det vil være 11,5 + posen.
neste pose åpnes, og tømmes over i første pose, bare litt.... legg posen på vekta, gjennta og korriger til du sitter igjen med en pose som inneholder 7 gram.
da vil du ha en pose med 15 gram, og en med 7.. skulle ikke det stemme?
 
Huub skrev:
gustavf skrev:
15 gram er vel omtrent en og halv pose. Øyemål, eller to hele poser, er nok løsningen.

Gahr skrev en gang at han brukte 15 gram til et brygg. Da regner jeg med at han ikke bruker øyemål eller 2 hele poser. Det er derfor jeg spørr.

Det stemmer. Jeg heller vannet jeg skal bruke til rehydreringen i en ren skål og setter denne på vekten min. Så veier jeg inn ønsket mengde gjær i denne. Det som måtte bli til overs i gjærposen hiver jeg i søpla. Ytterst enkelt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Huub skrev:
gustavf skrev:
15 gram er vel omtrent en og halv pose. Øyemål, eller to hele poser, er nok løsningen.

Gahr skrev en gang at han brukte 15 gram til et brygg. Da regner jeg med at han ikke bruker øyemål eller 2 hele poser. Det er derfor jeg spørr.

Det stemmer. Jeg heller vannet jeg skal bruke til rehydreringen i en ren skål og setter denne på vekten min. Så veier jeg inn ønsket mengde gjær i denne. Det som måtte bli til overs i gjærposen hiver jeg i søpla. Ytterst enkelt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Går det ann eller er det lurt å bruke magnetrører til tørrgjær ? Bare for å få piska den godt!?!
 
Det går naturligvis an, men det er vel ikke egentlig noen videre vits i det.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Holder jo bare å riste på glasset, vi lager jo ikke "starter" på tørrgjæren flere dager i forveien..
 
Gahr skrev:
Huub skrev:
gustavf skrev:
15 gram er vel omtrent en og halv pose. Øyemål, eller to hele poser, er nok løsningen.

Gahr skrev en gang at han brukte 15 gram til et brygg. Da regner jeg med at han ikke bruker øyemål eller 2 hele poser. Det er derfor jeg spørr.

Det stemmer. Jeg heller vannet jeg skal bruke til rehydreringen i en ren skål og setter denne på vekten min. Så veier jeg inn ønsket mengde gjær i denne. Det som måtte bli til overs i gjærposen hiver jeg i søpla. Ytterst enkelt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Hvordan holder du temperaturen riktig da? Bain marie kanskje?
 
Huub skrev:
Hvordan holder du temperaturen riktig da? Bain marie kanskje?

Gjør ingenting. Koker opp vannet og kjøler det ned til ca. 37 °C. Heller gjæren i og lar det stå 20-30 min. med folie over. Da er gjæren som regel godt rehydrert. Rører godt og pitcher.
 
OK.

37 °C holder du som standard temp? 'Fermentis' selv sier 27 °C plus eller minus 3 °C. I følge 'Yeast' er det også anbefalt rundt 35 ikke sant? Hva er best da?
 
Hva er best? Svaret er vel tja... Jeg bruker info fra Morebeer/Jamil/Chris White, men jeg tror det er et ganske stort slingringsmonn (nedover) i temperatur. Uten at jeg kan si dette 100 % sikkert, vil jeg tippe at cellene opptar vannet best nær 37 °C, men at man da bør vente med å pitche til temperaturen har sunket en del nærmere temperaturen i vørteren, rett og slett for å unngå temperatursjokk for gjæren.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp