Vekt 0-30kg

Lars

Norbrygg-medlem
Hei,
noen som har tips til vekt som tåler minst 30kg, gjerne med nøyaktighet på 1-5g, til en rimelig penge?
Skal bruke den til veiing av malt (i små skåler/gjæringskar), CO2-flasker og corneliusfat.

Baderomsvekten fungerer dårlig til dette, og den analoge vekta går bare til 10kg.
 
Ebay har vekter, jeg bruker 3 forskjellige, 0-1000 gr. 0,1 gramoppløsning
0-5000 gra 1,0 gr.
0,150 kg personvekt.
Trooor det er enklest og billigst.
 
Eventuelt kan du gå for en skikkelig (og digital?) fiskevekt for storfisk. De har en på xxl:
Berkley TDS 100 Digital fiskevekt fra Berkley som hindrer fiskeskrønene å bli alt for store. Veier fra 0 til 45 kilo. Denne nøyaktige fiskevekten leveres med en praktisk veske

På produsentens hjemmeside mener jeg at det står nøyaktighet på en tiendel av 1%, som da blir 1 promille  :jaha:
 
Takker for tips, selv om jeg nok ikke er i mål enda. :)

Har 0-2000g brevvekt, som fungerer til humle og spesialmalt, men litt snaut til basismalt (hvor jeg bruker et dedikert gjæringsfat), corneliusfat og CO2-flasker. Har digital badevekt (personvekt), men den gir ikke utslag under 10kg. De fleste badevektene er ikke så store, og har displayet på øversiden, som gjør det litt klønete til mitt formål (ihvertfall maltet). Å ha en vekt hengene i taket eller liknende gjør nok ikke ting mer praktisk, som jo er ønsket. :)
 
Hva med analog badevekt som du setter en 10l bøtte på, oppned. Når du så setter gjæringskaret oppå bøtta får du nok avstand til å kunne lese av verdier. Mulig en slik vekt ikke er superkorrekt, men hvis du skal veie opp 25kg kreves det vel ikke så stor nøyaktighet heller? Du kan jo sjekke hvor mye feil vekta viser ved å veie et tomt gjæringskar, fylle det med nøyaktig 25kg vann, veie det på badevekta og så trekke fra egenvekta til karet etterpå?
 
Digitale og analoge badevekter er nøyaktige nok til x kilo malt, men som Lars sier, lite avlesningsbar.
Dette med avlesning gjorde at jeg flyttet elektronikken på en badevekt, dette behøver dere ikke prøve på, det er skjelden vekta greier å veie noe som helst :(
og ihvertfall ikke rett vekt, alternativet er å kunn flytte LCDdisplayet.

Så det veies i 10 liters bøtter x ganger, 30 litersfatet må stå oppå en oppned 10 liters bøtte, intill videre.
 
Vi kjøpte ei vekt på Chlas Ohlson. 0-40 kg, mener det er 10 gram intervaller. Vet også at de har ei på Jula, 0-60 kg (synes jeg å huske).

Den vekta vår er ikke helt ideell ved at den er litt snar til å slå seg av, samt at den ikke alltid følger ved rolig vektøkning (fylling fra fat til fat). Som regel går det å få den til å registrere vektøkning, men av og til slår den seg av. Egentlig ikke noe problem da vi bare løfter fatet og nuller vekta, men litt iriterende. Den er uansett utmerket som maltvekt  :brygging:

EDIT: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=149212213
 
Jeg er nok mer på utkikk etter en storkjøkkenvekt, og fant endelig noe her, men venter spent på pris...
 
http://cgi.ebay.co.uk/Jship-125-kg-lb-Talking-Digital-Shipping-Postal-Scale-/160477759584?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item255d384860
 
Oddvar Demmo skrev:
Det kunne jeg fortalt deg, istedenfor å være så stygg la jeg ut linken, synes den ble litt dyr men er akkurat en slik vi trenger når maltsekken dekker displayet.

Den så knallbra ut for meg også, bortsett fra litt dyr prismessig, og at jeg gjerne kunne tenkt meg en kun inntil 30kg, så den måler også under 0,5kg, og litt mer nøyaktig enn 0,1kg, uten at det er noen krise. Har sendt selgeren et par spørsmål, da denne passer bedre prismessig, men er litt liten i størrelse (til gjæringskar og gassflaske) .
 
men er litt liten i størrelse (til gjæringskar og gassflaske) . [/quote]

Bare litt nysgjerrig, hvorfor kunne du tenkt deg å veie gjæringskaret?
 
oeng skrev:
Lars skrev:
men er litt liten i størrelse (til gjæringskar og gassflaske) .

Bare litt nysgjerrig, hvorfor kunne du tenkt deg å veie gjæringskaret?

Jeg brygger 50-liters brygg, og har 2 dedikerte gjæringskar som jeg bruker til veiing (av basismalt) og knusing av malt. :)

Det har i utgangspunktet fungert greit med mormors gamle analoge kjøkkenvekt (0-10kg) til nå. Men behovet for noe annet kom da jeg trenger å vite volum (anslått ved veiing) for å tilsette kontrollerte menger eik (og humle) per liter i Corneliusfat, og også ønsker å kunne veie CO2-flaske for å anslå resterende mengde, samt å enkelt kunne veie maltposer for å anslå lagerbeholdning. Når badevekten ikke duger, og heller ikke er lesbar med gjæringsbøtte oppå, fant jeg ut at jeg like gjerne burde ha kun 1 vekt til alt dette.
 
Farsken, selgeren sier han bare sender til Storbritania, fint at han oppgir "Europe" på "Shipping" og "Dispatches to" i annonsen, da...
 
Tilbake
Topp