Veldig merkelig gjær oppførsel

Hei, jeg brygget en veldig lett øl (FG: 1004) for første gang med Safale US-05 (som jeg pleier og bruke på IPA) og da jeg åpnet gjæringskaret, fant jeg ut at noe gjær hadde samlet seg i klumper på overflaten (se vedlagt bilde 1). I tillegg, hadde gjærkaken en veldig merkelig konsistans (se andre vedlagt bilde).
Er det noen som har peiling på hva som har skjedd? Kan det være tegn for infeksjon?
 

Vedlegg

  • IMG_20181011_205311.jpg
    IMG_20181011_205311.jpg
    171,7 KB · Sett: 91
  • IMG_20181011_211859.jpg
    IMG_20181011_211859.jpg
    138,7 KB · Sett: 92
Det første bildet ser helt normalt ut.
På det andre er nivået under kranen så du må ha beveget på gjæringskaret. Det også ut som det er tilsatt vann da væsken er lysere enn ølet fra første bilde.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Bildet 2 er etter at jeg har tappet ølen fra gjæringskaret, mens gjæringskaret er full på bildet 1. Derfor virker væsken klarere på andre bilde.
 
Bildet 2 er etter at jeg har tappet ølen fra gjæringskaret, mens gjæringskaret er full på bildet 1. Derfor virker væsken klarere på andre bilde.

Jeg bruker ikke den gjæren der, men så vidt jeg veit, flokkulerer den godt, og er en fin topphøster. Så at det flyter litt gjær på ølet, er nok normalt. Det siste bildet er også normalt, vil jeg tro, gitt gjærtypen. Den har antakelig dannet en fast, nærmest litt osteaktig, masse, som så har blitt brutt opp under tappingen, og da kan det godt se sånn ut.

Så om det lukter og smaker godt, ville jeg ikke bekymret meg:).
 
Tilbake
Topp