Ventetid - klarning med gelatin ?

Børge B

Dommer
Tenkte jeg skulle flaske et øl i dag, og tenkte i den forbindelse og prøve klarning vha gelatin for første gang.
Har lest om isinglass - og ser at dette også er en form for gelatin.
Isinglassen blir hatt i sammen med primingsukker når en flasker slik jeg forstår det.

Når jeg nå imidlertid begynner å søke på gelatin - for å se hvor mye jeg skal bruke, ser det ut som de som bruker dette - lar ølet stå litt etter å ha tatt det på.
Betyr det at jeg ikke bør flaske i dag ?
Bør jeg da eventuelt stikke om til et nytt gjæringskar, tilsette gelatin, vente 2-3 dager - og så flaske ?
Eller tilsetter jeg på det gjæringskaret det er på - venter 2-3 dager - og så flasker ?
Eller stikker jeg om til "flaske-bøtta" - tilsetter primingsukker og gelatin - og flasker i kveld som planlagt ?

(eventuelt hvor mye skal jeg bruke ?)

På forhånd takk for kjapt svar :)
 
Jeg ville ha latt være å bruke gelatin dersom jeg ikke hadde en spesiel grunn, men dersom du skal bruke det synest jeg at "Eller tilsetter jeg på det gjæringskaret det er på - venter 2-3 dager - og så flasker ?" høres ut som det beste alternativet.
 
Hvordan går det med bruk av isinglass for å prøve å felle store humlerester som ikke vil synke etter tørrhumling med pellets? Noen som har erfaring med dette da?
 
Shea-Arne skrev:
Hvordan går det med bruk av isinglass for å prøve å felle store humlerester som ikke vil synke etter tørrhumling med pellets? Noen som har erfaring med dette da?

Isinglass virker vel helst på gjær og får den til å klumpe seg. Vil tro at gelantin antagligvis virker bedre på dette, men pellets har altid sunket til bunns av seg selv hos meg.
 
Ja de synker hos meg også, men det flyter fortsatt rundt mye flak og jævelskap... de vil ikke synke. :(
Råd?
 
Gelantin er det jeg bruker de når jeg har gjenstridige uklarheter og det har virket bra de gangene jeg har brukt det, så det er verd å prøve.
 
Gelatin brukes på følgende måte:

1. Kjøl ned ølet/gjæringskaret. Sett det fks. i kjøleskap over natten. Gelatin fungerer best ved lave temperaturer.

2. Løs opp 2-3 spiseskjeer gelatin i en kopp vann. (Vannet skal ikke koke)

3. Tøm gelatin-løsningen i gjæringskaret. La det stå i kjøleskapet i 2-3 dager, desto lengre jo bedre.

4. Resultatet blir krystallklart øl! Klart til å tappes på flasker eller fat! (Det skal i teorien være nok gjærceller i ølet til karbonering)

Det anbefales IKKE å bruke gelatin direkte i Cornelius-fat. Resultatet blir gjærklumper som kommer gjennom tappekranen i tide og utide.
 
Erlendso skrev:
Det anbefales IKKE å bruke gelatin direkte i Cornelius-fat. Resultatet blir gjærklumper som kommer gjennom tappekranen i tide og utide.
Jeg bruker konsekvent en skvett isinglass rett i Cornelius'en, før jeg tapper over ølet. Aldri problemer av noe slag!
 
Dag skrev:
Jeg bruker konsekvent en skvett isinglass rett i Cornelius'en, før jeg tapper over ølet. Aldri problemer av noe slag!

Lurer på om det må være forskjellig kjemisk sammensetnign på isinglass og gelatin. Det virker ihvertfall som om de oppfører seg forskjellig i øl. Isinglass brukes vel i de fleste engelske "cask-ales" rett i fatet uten problem.

Men hører om flere som har dårlige erfaringer med gelatin direkte i cornelius-fatet. Ølet blir klart nok, men små uappetittelige klumper flyter her og der... Mitt råd er derfor å legge igjen disse i gjæringskaret!
;-)
 
Poenget er vel gjerne at man må bruke meg gelatin enn isinglass for å få samme effekt.
 
Erlendso skrev:
Men hører om flere som har dårlige erfaringer med gelatin direkte i Cornelius-fatet. Ølet blir klart nok, men små uappetittelige klumper flyter her og der...

Jeg har brukt gelatin rett i fatet flere ganger uten noe problem. Jeg gjør slik du beskriver i posten over, men rett i fatet -  ikke i gjæringskaret. Har aldri sett flytende klumper...
Jeg passer på at gelatinen er helt oppløst i litt varmt vann før jeg har det i fatet.
 
Gelatin brukes på følgende måte:

1. Kjøl ned ølet/gjæringskaret. Sett det fks. i kjøleskap over natten. Gelatin fungerer best ved lave temperaturer.

2. Løs opp 2-3 spiseskjeer gelatin i en kopp vann. (Vannet skal ikke koke)

3. Tøm gelatin-løsningen i gjæringskaret. La det stå i kjøleskapet i 2-3 dager, desto lengre jo bedre.

4. Resultatet blir krystallklart øl! Klart til å tappes på flasker eller fat! (Det skal i teorien være nok gjærceller i ølet til karbonering)

Det anbefales IKKE å bruke gelatin direkte i Cornelius-fat. Resultatet blir gjærklumper som kommer gjennom tappekranen i tide og utide.
Skal man røre rundt etter at gelatin er tilsatt?
 
Tilbake
Topp