Ventilering av flasker

HenningPP

Norbrygg-medlem
Jeg blar igjennom instruksjonsheftet som fulgte med Speidel-en jeg kjøpte for ett år siden, i tilfelle det er noen råd og tips der som jeg ikke fikk med meg i første omgang.

Jeg kom over et avsnitt om flasking som jeg ikke kjenner meg igjen i:

[tt]Viktig:
Flaskene må definitivt bli ventilert etter ca 12 timer (etter flasking) i løpet av påfølgende gjæring, og deretter
igjen i løpet av de første 2 eller 3 dager, for å unngå for mye press på grunn av CO₂[/tt]

Gjør dere alle dette? Det virker både fryktelig tungvint og dessuten risikabelt med tanke på infeksjonsfare og oksidering. Tar jeg feil?

Her er hele heftet: http://kjwipe.files.wordpress.com/2011/02/speidel-braumeister.pdf
 
Ole Mørkved skrev:
Glem at du noen gang har lest det der...

Istemmer..
Men i følge speidel manualen tapper dem vel også etter 4 dager om jeg ikke husker feil ?

Glem alt du noen sinne har lest om det der! :D
 
Dårlig oversettelse ?
Jeg vet om noen tyskere som fant manualen merkelig, underlig grammatikk i oversettelsen ?
Jeg kan ikke tysk eller har sett manualen men håper den ikke er oversatt av GoogleE :)
 
He he, takk! Da glemmes dette i sin helhet.

Kan godt hende oversettelsen til norsk er tvilsom. Den fysiske bruksanvisningen kom kun på engelsk og tysk, så det er vel kanskje en ildsjel som har oversatt den til norsk og lagt den ut på nett. Muligens godt assistert av Google Translate. Eller gamle, gode Babelfish, om noen husker denne.
 
Det kan ha med renhetsloven, som mange Tyskere tviholder på, å gjøre. Altså at man tapper på flaske før ølet er helt ferdig gjæret og på den måten slipper å bruke sukker til karbonering.
 
Interessant teori. Tyskere er glade i regler og reguleringer, også når det gjelder ølbrygging.

Imidlertid anbefaler samme hefte at man fryser vørter og tilsetter før flasking, så da forsvinner vel i mange tilfeller behovet for priming med sukker og andre "fremmedelementer"...?
 
I bruksanvisningen til Speidel står det vel at man skal ta vare på noe av vørteren, fryse ned, og så tine den opp igjen (kanskje gi den et oppkok?), og bruke denne til å karbonere med. Det gjør det jo litt vanskeligere å beregne.
 
Tilbake
Topp