Vestkyst lagringstid

Hei.
Er det noen som vet anbefalt lagringstid på Vestkyst? Har kjøpt sett fra Vestbrygg men på denne oppskriften står det ikke noe om det.

Den er akkurat ferdig karbonert. Har smakt på den og den er god, men ikke helt der virker det som. Så jeg er bare nysgjerrig på når den i utgangspunktet har stått lenge nok så jeg kan vurdere om noe eventuelt har gått litt galt. Øl med alkohol ble det, så er bare ren nysgjerrighet :)
 
Vestkyst er ikke lagringsøl. Den er best helt fersk. Så det er bare å drikke, er jeg redd. Du kan jo se om den er bedre etter ei uke, men den skal altså egentlig være på sitt beste nå.

Hva er det du ikke er helt fornøyd med?
 
Typisk svar man får her er at en IPA bør drikkes med en gang den er karbonert. Mener dog Mike Murphy fra Lervig sa at IPA er best ca en måned etter den er ferdig karbonert. Sikkert flere grunner til dette, men mener å ha lest at de mer "grassy" humlearomaene gir seg først ( Ray Daniels - Designing Great Beers).
 
@Finn Berger slo meg (med svaret jeg antok kom til å komme :) ). Jeg er ikke uenig, men har som sagt hørt annet.

Hvor da?

Jeg sier det dels på grunnlag av egen erfaring, dels fordi jeg har hørt Espen Lothe si det, og dels fordi det ikke er oppgitt noen annen lagringstid enn tida i sekundærkar i oppskrifta i "Ølbrygging fra hånd til munn".
 
Ble ikke helt riktig, men ville frem til at "alle" sier at IPA og annen humlerik øl er best med en gang. Mike Murphy (sommen vel kan enes om at kan humlerike øl) er av en annen oppfatning.
Screenshot 2018-02-12 at 21.24.54.png
 
Vestkyst er ikke lagringsøl. Den er best helt fersk. Så det er bare å drikke, er jeg redd. Du kan jo se om den er bedre etter ei uke, men den skal altså egentlig være på sitt beste nå.

Hva er det du ikke er helt fornøyd med?

Hei og takk for svar!
Jeg er ikke den beste på og forklare smak, men den virka litt vel tørr og bitter. Har kost meg mye med den originale og denne var ikke så veldig nærme. Blir vel naturligvis ikke likt, men traff bra på sg, og og fg og gjæret stabilt og fint.

Den er som sagt god og den skal nytes, men skal følge med om den vil forandre seg noe på en uke.
Kan være smakssansene mine som er tullete og haha :)
 
Hei og takk for svar!
Jeg er ikke den beste på og forklare smak, men den virka litt vel tørr og bitter. Har kost meg mye med den originale og denne var ikke så veldig nærme. Blir vel naturligvis ikke likt, men traff bra på sg, og og fg og gjæret stabilt og fint.

Den er som sagt god og den skal nytes, men skal følge med om den vil forandre seg noe på en uke.
Kan være smakssansene mine som er tullete og haha :)

hehe - et øl kan smake helt annerledes fra en dag til den neste - og det er neppe ølet som forandrer seg. Så kanskje er det mye bedre i morgen:)?

Men jeg har faktisk tenkt at en hjemmebrygget Vestkyst etter oppskriften kan bli i bitreste laget, så neste gang skal jeg kutte ned på 30-minutterstilsetningen.

Brukte du riktig gjær, forresten? Wyeast 118, altså. Den gir noe dårligere utgjæring enn gjennomsnittlig for engelske ølgjærtyper, og kan la det være igjen litt restsødme. Bruker du f.eks. wlp013 - jeg har gjort det - blir ølet tørrere enn originalen.
 
Vestkyst er godt humlet og den har et sting når den er ferdig karbonert. I motsetning til mange IPA trenger denne noen uker for å roe den krasse humlesmaen. Etter min erfaring, har brygget denne 5 ganger. Om kjølinen din er treig bør du ta de siste humletilsetningene senere for å unngå for mye ibu.
 
Mantraet her på forumet er at IPA skal drikkes så snart som mulig, men jeg personlig er ikke enig. Jeg mener de er best noen uker etter de er ferdig karbonert (muligens slik som Mike Murphy skrev i Facebook-innlegget over). Jeg mener det samme gjelder Pale Ales. For meg er de uferdige så snart etter gjæring, så jeg mener de smaker best med noen ukers lagring bak seg.
Men dette er vel en smakssak. Nå har du smakt på den og er ikke helt fornøyd. La den stå to uker til og smak igjen og se om du liker den bedre da.
 
For meg er det vekselvis. En ægir ipa drikker jeg med en gang, mens blackIPA, vestkyst og noen til trenger å hvile noen uker da opplevd IBU er helt crazy de første dagene. Mulig att litt mørkere malt spiller inn her.
 
Det mike murphy kanskje ikke tar med i innlegget sitt er hoppy beers fra hvor? Humleøl holder seg jo som regel bedre hvis de er flasket/bokset på et bryggeri, enn i et "vanlig" hjemmebryggeri som ikke flasker de fra fat. Og så er det jo NEIPA, det er vel noen som setter best før dato ca en måned etter tapping. Så det er jo smak og behag, og andre variabler som f.eks hva slags hoppy beer som spiller inn. Jeg liker de ganske ferske fordi da får man en smak man som ikke får hvis man kjøper et humleøl i butikk/pol.
 
Ikke umulig du er inne på noe der. Som antydet tidligere tenker jeg kanskje det har noe med at enkelte aromaer gir seg ganske raskt, og ikke alle disse er ønsket av enhver.
 
Takker for informative svar! Men hvis det skulle være noe som har gjort at smaken har blitt ‘annerledes’ hva kunne det vært? SG før kok traff innafor, det samme meg OG og FG. Gjæringen lå mellom 18-20 grader hele veien. Her gikk den litt opp og ned men aldring under 18 eller over 20. Husker ikke i farten at det var den typen gjær, men antar de sendte med den riktige :)
 
En kan ikke forvente at et hjemmebrygg blir helt likt et kommersielt øl (eller et annet hjemmebrygg, for den del), selv om en bruker samme oppskrift.

Det er utallige kilder til at ølet blir annerledes. Om jeg hadde brygget samme oppskrift med mitt utstyr og mine rutiner, hadde det sikkert fått sitt særpreg. Ikke nødvendigvis bedre eller dårligere, men helt sikkert annerledes.
 
Tilbake
Topp