Vifte til avtrekk

Regner med at flere av dere har erfaringer innenfor dette.

Trur dere denne er god nok? Det er selvfølgelig ikke det heftigste på markedet, men ønsker ikke å brenne av for mye på en vifte heller..
http://www.clasohlson.com/no/Flexit-100F-P-baderomsvifte/36-4563

Nå er situasjonen slik at kokingen foregår i en ikke isolert bod på 5-6kvm. Jeg har muligheter for å ha døren på gløtt, samtidig som det er en ventil like ved gryten, det er her jeg tenkte å sette inn en vifte som kan skape den nødvendige trekken. Når jeg brygger i dag, uten vifte, blir det fuktig i både tak og vegger.

Under detaljer står det blant annet:
Luftmengde
98 m³/h
 
Vifta jeg bruker klarer 580 m3/h+ en slaktet IKEA-lampe....dette er gull når jeg har 50 liter kliss stående til kok. Om det er absolutt nødvendig med så stor kapasitet på vifta vil jeg nok ikke tro, men mener å ha hørt at vanlig avtrekksvifte som du har lagt ut link til her er litt i underkant av det som er nødvendig. Søker du på Biltema/Jula, så mener jeg at du finner noe som er et par hakk bedre.
 
Vifta jeg bruker klarer 580 m3/h+ en slaktet IKEA-lampe....dette er gull når jeg har 50 liter kliss stående til kok. Om det er absolutt nødvendig med så stor kapasitet på vifta vil jeg nok ikke tro, men mener å ha hørt at vanlig avtrekksvifte som du har lagt ut link til her er litt i underkant av det som er nødvendig. Søker du på Biltema/Jula, så mener jeg at du finner noe som er et par hakk bedre.
Ok, skal sjekke litt nærmere der, men jeg forstod ikke helt hva du mente med "+ en slaktet IKEA-lampe"?
 
Regner med at flere av dere har erfaringer innenfor dette.
Nå er situasjonen slik at kokingen foregår i en ikke isolert bod på 5-6kvm. Jeg har muligheter for å ha døren på gløtt, samtidig som det er en ventil like ved gryten, det er her jeg tenkte å sette inn en vifte som kan skape den nødvendige trekken. Når jeg brygger i dag, uten vifte, blir det fuktig i både tak og vegger.

Bryggeboden min er ca. på størrelse med din, kanskje 7-8 m2 og uisolert. Jeg har en ventil oppunder taket hvor jeg fører ut ventilasjonsslangen og har døra inn på gløtt. Jeg klarer meg fint med denne fra IKEA: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70151613/

Ingen tegn til fukt på vegg/tak når jeg holder på (brygger normalt ca. 20 ltr batcher)
 
Bryggeboden min er ca. på størrelse med din, kanskje 7-8 m2 og uisolert. Jeg har en ventil oppunder taket hvor jeg fører ut ventilasjonsslangen og har døra inn på gløtt. Jeg klarer meg fint med denne fra IKEA: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70151613/

Ingen tegn til fukt på vegg/tak når jeg holder på (brygger normalt ca. 20 ltr batcher)
Trenger den bare å plugges i stikkontakt, eller må det til noe ekstra elektriker arbeid? Regner med at den også kan brukes til ventiler på vegg, som det er i min bod. Hadde vært genialt om det er så enkelt at man kun trenger å feste den på veggen, plugge i stikkontakten og så er den klar til bruk?
 
Lufteventilen min er også på veggen, men helt oppunder taket. Og ja, det er bare plugge i stikkontakten så kjører den. Enkel og grei løsning som er designet til bruken. Kan sikkert ordne ett bilde av hvordan det ser ut hos meg ila. kvelden

Hele ventilatoren festes med to skruer i veggen
 
Sist redigert:
Lufteventilen min er også på veggen, men helt oppunder taket. Og ja, det er bare plugge i stikkontakten så kjører den. Enkel og grei løsning som er designet til bruken. Kan sikkert ordne ett bilde av hvordan det ser ut hos meg ila. kvelden

Hele ventilatoren festes med to skruer i veggen
Det høres fantastisk enkelt ut! Setter stor pris på bilder, det er alltid kjekt! Ventilen min er heller ikke langt unna taket, men ikke helt oppunder (ca 2m over bakken). Spørst om det ikke blir en tur til IKEA i løpet av kvelden eller de kommende dagene :)

Det enkle er ofte det beste ;)
 
En liter vann skaper vel et par tusen liter damp. Sånn sett høres en kapasitet på 98m3 i timen ut som mer enn nok for å ta unna de 10-20 tusen literne med vanndamp/luft som oppstår i løpet av en times tid.
 
Sist redigert:
Her er et bilde som viser arbeidsplassen:

2iw4ps9.jpg


Ventilen er der som slangen henger. Jeg bruker alltid å ha døren på gløtt under kok, om sommeren står den helt åpen, men nå som det er høst og kraftig nedbør er det best å kun ha den på gløtt (20cm åpning).
 
En liter vann skaper vel et par tusen liter damp. Sånn sett høres en kapasitet på 98m3 i timen ut som mer enn nok for å ta unna de 10-20 literne med vanndamp/luft som oppstår i løpet av en times tid.
Jeg brygger med en BB60, så ved fyll gryte blir det omlag 9l som forsvinner til damp under et kok på 90min.
 
Eit tips: Ikea har ein kjøkkenventilator til 395 kroner. Dei er vel laga for å tåla litt varm vassdamp og er vel eit tryggare alternativ enn baderomsvifter laga for 40 grader. Og for deg som vil ha berre eit rør over ei damphette - så kan du også byggja den om.
 
Eit tips: Ikea har ein kjøkkenventilator til 395 kroner. Dei er vel laga for å tåla litt varm vassdamp og er vel eit tryggare alternativ enn baderomsvifter laga for 40 grader. Og for deg som vil ha berre eit rør over ei damphette - så kan du også byggja den om.
Er den jeg har linket til og lagt ut bilde av lenger oppe her. Funker prima i min bryggebod
 
Jeg brygger med en BB60, så ved fyll gryte blir det omlag 9l som forsvinner til damp under et kok på 90min.

9 liter blir da 18000 liter vanndamp som blander seg med med kanskje 70% luft. Burde fungere, særlig om avtrekket er rett over kjelen. Ikke at jeg har det minste peiling på dette, men volumene er jo relativt rett frem å regne på. :beersmile:
 
Jeg bruker biltema sin vifte koblet opp på laveste hastighet, fungerer helt greit. Har fall på rør ut av boden slik at vannet forsvinner ut.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    102,6 KB · Sett: 351
Tilbake
Topp