Vil bruk av humlefilter påvirke utbyttet?

Hei folks, jeg ser at bryggselv i dag "lanserer" 2 nye humlefilter. Har dere noen erfaringer med bruk av lignende?
Selv har jeg tildels dårlig erfaring med bruk av humleposer, både under kok og for tørrhumling. Men jeg har aldri brukt noen andre filter. Brygger til vanlig på en 50L speidel.
Men som den humle-tilhengeren jeg er så ønsker jeg jo gjerne også å redusere den "humlesuppen" en blir sittende igjen med når en lager en heftig IPA, for det kan iblandt bli ganske mye av det og en får alltid mindre sluttvolum enn en planlegger og ønsker.
En fin effekt av å bruke filter er jo at brygget blir enda klarere, og det er jo sjeldent negativt  ;)

Her er linkene til bryggselv sine filter, som forøvrig ser bra ut:
http://www.bryggselv.no/products/humlefilter-rustfri http://www.bryggselv.no/products/humlefilter-til-fat
 
Brygger selv på speidel 50l og plumper bare pellets rett i maskina, lager batchen ett par tre liter større en det sluttvolumet jeg vil ha i gjærkaret som kan få ligge igjen som humlegrums, gidder ikke å drive med grisete humleposer og den slags, blir bare mere vasking også :hadet: denna raketten du linker til er nok fin hvis man vil bruke blomst. 

Bilde av en godt humlet IPA, masse humle både i kok og tørr, vil si den er bra klar :skitbra: lagring er tingen.

4e4faa1bdfbfa8afc1d8f2c856f9fada.jpg
 
Kjøpte en sånn en på fredag, funka vel greit siden det ikke fantes grønn trub. Men føler meg ganske sikker på at det blir mindre utbytte av humle ja. Men vi får se når pilsen er ferdig.
Det vi la merke til var at med en wirpool så ble det ikke pakket i det hele tatt, det lå og fløyt proteintrub etter en halvtimes pause. Vi innbiller oss at humletruben binder opp proteintruben?
Vanligvis har vi en pen konisk sylinder med trub etter wirpool, denne gangen var det en beige suppe som lå og fløyt i bunnen og vi måtte bruke det samme filteret i gjæringspsannet for de siste 10 literne for å bli kvitt det verste.
 
Har kun et brygg til gjæring med denne. men om det skulle forrringe resultatet kan man snu på flisa. All pellets i kjelen, bruk filteret når du tømmer ut i fra kjelen og til gjæringsdunken. Skulle la seg gjøre det.
 
Nøkleby skrev:
Har kun et brygg til gjæring med denne. men om det skulle forrringe resultatet kan man snu på flisa. All pellets i kjelen, bruk filteret når du tømmer ut i fra kjelen og til gjæringsdunken. Skulle la seg gjøre det.
Nettopp det vi har endt opp med å gjøre.
 
Har noen stalltips på rengjøring av humlefilteret når man ikke har PBW i hus?
Oppvaskmaskinpulver og varmt vann og la stå i bløt i et gjæringsspann?
 
aakvik skrev:
Nøkleby skrev:
Har kun et brygg til gjæring med denne. men om det skulle forrringe resultatet kan man snu på flisa. All pellets i kjelen, bruk filteret når du tømmer ut i fra kjelen og til gjæringsdunken. Skulle la seg gjøre det.
Nettopp det vi har endt opp med å gjøre.

Hvorfor har dere endt opp med å gjøre det? Blir humlingen forringet ved bruk av filteret?
 
Tar opp denne gamle tråden siden spørsmålet fortsatt står usvart:
Får man betydelig mindre utbytte av humla ved bruk av humlefilter under kok?
 
Hvordan endte det opp her? Var det et bedre resultat med humlefilter underkoking, eller under tapping? Et dumt spørsmål fra en fersk hjemmebrygger, dersom man bruker pellets, vil man måtte tømme filteret mellom hver humle session?
 
Tilbake
Topp