Vil oppgradere og trenger råd

Aage

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har drevet med ekstraktbrygging en stund, men vil i gang med maltbrygging. 

Først kokekar: Har før kokt  vørteren på 10ltr vann + ekstrakt/spraymalt - og nå såvidt et par ganger -  med spesialmalt. Og så utvida til 25 ltr vørter med kaldtvann.
Har nå tenkt å kjøpe et kokekar fra humlegården, på 36 ltr + "komplett utlopp i rostfritt stål för bryggkärl", som jeg borrer opp hull for i gryta, så jeg kan koke hele vørteren. Har en platekjøler jeg hadde tenkt å koble på her.
Er denne gryta stor nok til 25ltr brygg?  Må vel regne med avdamping og ta høyde for overkoking...

Og så meskekar: Kan jeg bruke samme gryta som meskekar? Ser ellers at det som finnes av enkle meskebøtter på petit og vinogbar ikke er isolert eller er særlig store, er disse greie nok? Finnes det noen ferdige isolerte meskekar å få kjøpt, eller må dette lages fra bunnen av? Er det noen gode kjølebager som anbefales som utgangspunkt? Hva med størrelsen på meskekaret til et 25ltr brygg? Og kan det samme karet brukes til et større brygg siden hvis jeg skulle finne på å anskaffe større kokekar? (Ser vel muligheten for å kjøpe en 50ltr. med en gang)
Ble visst mange spørsmålstegn her, håper det er noen som har noen gode råd... Og takk i alle fall, også for et supert forum! :hadet:
 
En gryte på 36 liter er stor nok for et slikt brygg, det bør ikke by på problemer. Jeg har greid å lage 24 liters brygg i 29 liters gryte, men det var nok litt utfordrende  8).

Til mesking så kan man forsåvidt også bruke kokekaret men da bør/kan man utvide med en perforert bunnplate, evt justert utløp, en pumpe og et varmekammer med RIMS-element. Ulempen med å bruke kokekar som meskekar er at man mister en del tid, fordi man under skylling må la vørteren renne i en dunk og deretter må vaske kjelen før du kan helle alt tilbake igjen og starte med oppvarming mot koking. Et alternativ er å bruke en kjølebag slik at du kan la vørteren renne rett ned i kokekjelen, der du evt alt starter oppvarmingen med en gang. Hvis du tenker å oppgradere til 50 l så kan du jo vurdere å skaffe en større kjølebag eller lage ditt eget meskekar, f eks ut av en godt isolert plastdunk (Labb-dunk fra Felleskjøpet f eks, hør med Ivar her på forumet).

:brygging:
 
Hei. Jeg har en 60l champion-dunk fra felleskjøpet 150kr som jeg har isolert med aliminiumsfolie (20,-) et liggeunderlag (80,- Biltema) en gammel porolonmadrass og en halv rull gaffa (35,-). Jeg har ikke foretatt nøyaktige målinger av temeraturtap og har ennå ikke brukt den til mesking, bare som varmtvannstank til skyllevann og da ble bryggingen så hektisk grunnet mye nytt utstyr at jeg bare fikk gjort en måling etter en halvtimes tid. Da klarte jeg ikke å registrere temperaturfall, men det var en litt hastig måling. Jeg kan komme tilbake til det når har fått kvalitetssikret ordentlig. Jeg har kjøpt en svart kran fra vinogbar (ca 60-70kr) og monterte denne enkelt nederst i karet. Du kan enten feste en Bazooka screen på kranstussen innvendig, eller lage et manifold av kobberrør, og da har du en mesketank som fungerer bra, vil jeg tro. Dette er den billigste måten å lage meskekar i 50liters klassen på. Ferdig isolerte kjølebager i den størrelsen klarte ikke jeg å oppdrive her til lands. Mange som importerer fra USA. Det blir imidlertid en god del dyrere, kanskje et sted mellom 1000-1500 for selve bagen, er ikke helt sikker. Lykke til iallefall.
 
Hei.

Jeg bestilte fra USA.
2 stk. Coleman extreme. en på 52qt og en på 70qt fra cabelas.com
Det kom på $123 + mva.
I tillegg trenger man da 2 stk kraner og en Bazooka.
Bruker den store til meskekar og den lille til varmtvannstank.

Jeg bestilte også en kjele fra USA, fikk den sendt med båt (via jetcarrier).
https://MoreBeer.com/view_product/8...Kettle_-_With_Ball_Valve_60_Quart_15_Gallon. Den kan jeg koke ca 45 liter i uten problemer.

Jeg brygger som regel ca 40 liter (2 Corneliusfat) om gangen, men jeg kan også bruke det til 25 liter.

Du finner bilder av kjele og kjølebaggen her.
 
Det er nettopp en sånn kjølebag som Ivar har nå :). Du bruker samme kjele for innmeskings/skyllevann og koking, og alt dette på en kokeplate sammen med en slags varmekolbe?
 
Ja, først varmer jeg vann til mesking, så varmer jeg vann til skylling og har det i den lille kjølebaggen.
Så tapper jeg vørteren i kjelen og skyller.
Har en 2kw kokeplate og ett 3kw element. Det holder nok egentlig med det 3 kw elementet, men kjøpte platen først og utvidet med elementet for å få litt mere fres på kokinga.

Det blir litt løfting opp og ned med kjølebaggene, men det går.
Vurderer å skaffe meg en pumpe til å flytte vannet med.
 
når det gjelder 3kw element - jeg trodde slike måtte festes i bunn på gryta, med ledning gjennom "hull" i bunnen, og at det derfor ikke gikk å supplere med kokeplate. Det kan kanskje være at du har et mer portabelt dypp element på hele 3kw? Hva slags element har du, og hvor kjøper man sånne billigst? Bryggeprosessen tar fortsatt for lang tid til at jeg får brygget så mye som jeg vil, og varming av vann står for en god del av tiden, så jeg vurderer å kjøre på med mer guffe!
 
Hei igjen, har vært på jobb i påska så tok en liten timeout etter jobben i dag. 8)

Veldig mye bra tilbakemeldinger!  :skitbra: Ser at det er mange måter å finne løsninger på.

Og en helt utrolig bildeserie fra Odd Rune, utrolig lærerikt å se dette på bilder for en som ikke er helt inne i "gamet" med maltbrygging. :amen:

Tror kanskje at løsningen da blir sånn cirka:

En stykk 50ltr gryte fra humlegården, isolerer og borer hull og monterer bazooka invendig på utløp med kran. Bruker denne til varming av vann og koking av vørter.
Har forøvrig flere mindre gryter ifb tidligere brygginger som kan brukes til vannvarming....

To stykk kjølebager, en med bazooka for mesking og en bare med utløp for skyllevann.
Hvor store må disse være for et 40ltrbrygg?


En stykk varmekilde. Er litt usikker på det flyttbare elementet, virka litt kostbart. Kanskje man kommer over en brukt billig kokeplate som gir like mye effekt?

Til slutt, er det noen spesielle kvaliteter som anbefales på slanger mellom karene?

Virker ellers dette som et brukbart oppsett???

Og så enda et spørsmål til Eduard: Du nevner noe med "en pumpe og et varmekammer med RIMS-element."
Har sett RIMS - utrykket nevnt i mange sammenhenger på forumet uten at jeg helt har forstått hva dette dreier seg om. Har det noe med å pumpe mesk tilbake igjen, med oppvarming av denne på veien tilbake? Har det noe sammenheng med å holde stabil temperatur eller med stegsmeking å gjøre??
 
Hei.

Alltid kjekt med bilder :), har bare 3 all grain brygg på samvittigheten så er nok langt fra utlært.

Jeg har ikke bazooka på min kjele, kun ett rør som er bøyd ned mot bunnen slik at jeg får med meg mest mulig vørter når jeg tapper ned i gjæringskaret.
Hadde tenkt på en hop-stopper, men det anbefaltes ikke når jeg ikke hadde platekjøler fordi alt cold-break materialet ville tette hop-stopperen.

Den ene må romme 30-40 liter med vann til skylling.
Den andre må romme nok malt og vann til at du kan brygge det ølet du vil :).
Her er en kalkulator som regner ut ca hvor mye plass du trenger.
http://www.rackers.org/calcs.shtml - Can I mash it, et stykke ned på siden.

Husk også på at det er greit å ha plass til å røre.
Den minste min er 52 qt, som er ca. 49 liter, men da regnes også med rom i lokket på boksen i de 49 literene, det holder til skyllevannet.
Med 15 kg malt og 2,5 l/kg så trenger du plass til 47 liter, og da er 52 qt for liten.

Det er dyrt det varmeelementet.
Jeg har ikke funnet kokeplater som er mer en 2kw, men det kan hende at du klarer deg med det, evt. at du sper på med ett par grilltennere.

Slangene tror jeg må være silikon for å tåle varmt vann.
Du klarer deg uten slanger også, men jeg tror varmetapet når du flytter på vannet blir mindre ved å benytte slanger.

Tror dette blir bra jeg :)

Det jeg sliter mest med er at jeg må løfte opp og ned på meskekar, vanntank og kjele.
Har planer om å bygge med en hylle og så enten flytte vannet med stålbøtte, eller på sikt kjøpe en pumpe.

Lykke til.
 
RIMS = Recirculating Infusion Mashi System
Dett er et system hvor du pumper vørter ut av meskekaret under mesking, lar det pasere ett varme element for så å pumpes tilbake til meskekarret.
Dette sørger for å kunne holde temperaturen stabil og for enkelt å kunne stegmeske ved å la RIMS oppsettet varme opp vørtere  til de forskjellige stegene.
Du vil også kunne ende opp med en klarere vørter under siling siden vørteren allerede har blitt filtrert mange ganger igjennom maltsengen.
Jeg vil også tro att man kan øke efektiviteten med ett slikt oppsett, siden vørteren sirkuleres, å enzymene dermed lettere kommer i kontakt med sukkerkjedene.
Har selv ingen erfaring med slike oppsett.

http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/RIMS#RIMS
 
jeg har en platekjøler på lur som jeg hadde tenkt å sette opp i settet. Kan jeg da bruke en bazooka i utløpet av kokekjelen uten at det tetter seg?
 
Odd-Rune skrev:
Den ene må romme 30-40 liter med vann til skylling.
Den andre må romme nok malt og vann til at du kan brygge det ølet du vil :).
Her er en kalkulator som regner ut ca hvor mye plass du trenger.
http://www.rackers.org/calcs.shtml - Can I mash it, et stykke ned på siden.

Husk også på at det er greit å ha plass til å røre.
Den minste min er 52 qt, som er ca. 49 liter, men da regnes også med rom i lokket på boksen i de 49 literene, det holder til skyllevannet.
Med 15 kg malt og 2,5 l/kg så trenger du plass til 47 liter, og da er 52 qt for liten.

Jeg mesket idag 1-en kilo i en 4 liters beholder med falsk bunn og med 2,5 liter vann, etter litt justering av temp med varmtvann var den breddfull, deretter skylte jeg med 5 liter vann.
Så jeg vil si at du trenger en mesketank som rommer 4 liter for hver kilo malt du ønsker å meske,
en varmtvannstank til skylling som rømmer det antall liter øl du ønsker å brygge,
og en kokekjel som rommer antall liter øl pluss 20 prosent
 
Coleman tar også med volumet i lokket når de angir størrelsen på boksene sine, og en 70Q (66 liter) tar ikke mer enn ca 56 liter med mesk.  Har ikke målt 100Q'en (92 liter)men der får vi såvidt plass til 27 kg malt og 57-58 liter vann.  Det blir en tjukk mesk, men det funker likevel. Tipper den tar i underkant av 80 liter mesk.

Til 40 liters batcher så ville jeg gått for en 70Q.  Den er ikke for stor til å meske 10 kg malt (nok til 40 liter med OG 1056 - dvsv pils) og den rommer fint 15 kilo (og da får du OG 1084).  Og du vil ha nok plass til å kunne stegmeske om det skulle være interessant.

GO BIG! Om du mot formodning skulle angre, så er det lettere å selge en 70Q coleman i Norge enn å selge øl i Sahara!

Ikke for å sette griller i hodet på deg, men om du mesker 19 kilo malt (da er 70Q'en full) så har du nok vørter til 2 kokinger.  Du får sikkert hjelp til å bli kvitt det ferdige produktet.......
 
Tilbake
Topp