Villhumle og bruk av den..?

Har høstet en del villhumle, og lurer på hvordan denne kan brukes. Hvilken type øl kan den passe til, og er den best som bitter, smak, eller aroma? Noen erfaringer? Den skal seff tørkes! Ser egentlig for meg at den kommer til å bli brukt mer symbolsk, som i at det er litt artig å kunne si at øllet er laget med lokal humle (i tillegg til annen vanlig "butikkhumle").. Men er spent på om noen har resultat fra egen test m denne humlen?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Humlen vil variere alt etter type og vekstforhold, så det er vanskelig å uttale noe konkret.

- Lag et minibrygg (1-5 liter) med humlefokus, f.eks med spraymalt/maltekstrakt og en relativt nøytral gjær som f.eks Safale US-05, hvor du humler godt både ved 60, 15 og 5 minutter før endt koketid. Hvis du bruker et bryggeprogram, beregn rundt 3-4% alfasyre (mener tidligere rapport med et 20-talls "norske" humletyper viste at alfasyreinnholdet lå på stort sett innefor 3-5%).
- La humla trekke som te, og gjør det samme med en (fortrinnsvis europeisk) kommersiell humle du kjenner, for å oppdage forskjeller i aroma og smak.
- Tygg på den og en kommersiell humle med kjent men lavt alfasyrenivå, for å få et inntrykk av bitterheten.

Mine erfaringer med bruk og smak av lokal høstet humle, tilsier at man må bruke vesentlig større mengder av denne enn kommersiell humle, for å få frem humlepreget både i bitterhet, smak og aroma. Litt derfor har også den bruken jeg har vært borti, blitt nettopp av en mer symbolsk verdi som du selv sier, men det skal jo heller ikke undervurderes. :)

Hører gjerne hva du finner ut!
 
Har noe spraymalt liggende, så jeg skal gjøre som du foreslår, lage et minibrygg på 5liter. Good idea! :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Tar sikkert sin tid før jeg kommer til å gjøre et brygg med lokalhumlen, men skal poste når jeg har resultater! :)
 
Pale Ale med egen humle

På gården til kona i Telemark har de en stor og fin humleplante. Planten ble hentet som stikling for 60 år siden fra en husmannsplass hvor det ikke hadde bodd folk siden 1900. Jeg ser ikke bort fra at den har blitt benyttet til brygging på 1800-tallet, og fikk lyst til å prøve den. Etter tørking satt vi igjen med ca 150 gram humle. Anslo bitterheten til ca 5% alfa ved å sammenlikne den med East Kent Golding som jeg hadde i blomstform. Valgte å bruke Northern Brewer som bitterhumle, da mengden egen humle var begrenset. Siden vi ikke kjente eksakt styrke på vår egen humle, laget vi en type øl som ville ende opp som Extra Special Bitter/IPA om humla var sterk, og Pale Ale om den var noe svakere. Brygget 50 liter øl med følgende oppskrift (OG 1060, FG 1009, Alkohol: ca 6,6 %)

Pale ale malt 11 kg
1,3 kg lys karamellmalt
Carared 300 g
Krystallmalt 0,3 kg
Bitterhumle: 60g Northern Brewer, 9,5%  alfa blomst
60 g Tjønnåshumle blomst 15 min
60 g Tjønnåshumle i 5 min
30 g Tjønnåshumle etter stormgjæring
2,5 liter starter basert på to rør California Ale (WLP001)
Justerte vannkvalitet 15 g CaSO4 i vannet og 5 g CaCO3 og 5 g NaHCO3 i kornet
Direktemesking: 66 gr.C i 90 min Siling ved 78 gr.C
Tilsatte Supermoss 15 min før kokeslutt
Gjæret i 2,5 uker ved ca 20 gr.C

Humla ble tørket innendørs i romtemperatur ca en uke før den ble brukt. I tillegg slang vi 100 gram humle i våtform oppi gryta (fant litt mer humle på bryggedagen). Det var fortsatt noe gjær på toppen da den ble tappet om etter 2,5 uker, og ølen var ikke krystallklar.

Og resultatet: Aldeles fortreffelig, en svært god og langvarig humlearoma, med preg av citrus, honning, pepper og blomster (folk hadde forskjellige referanser her...). Ulikt all annen humle jeg har brukt (har brukt ca 10 forskjellige humlesorter til nå). Vi kommer definitivt til å lage mer av denne ølen til neste år, og har planene klare for hvordan humla skal bindes opp for å øke avkastningen.
 
Som nevnt i tidligere innlegg samlet jeg inn humle fra naboen og prøvde det i et lite forsøksbrygg, med både bitter, smak og aromatilsats (alt ferskplukket humle). Smakte en tidligere i uka... det var ok, men ikke noen humle egnet til smak og aroma i særlig grad. Men gøy å prøve var det, og ølen blir drukket den. Får prøve litt andre planter rundt omkring i Tromsø, og kanskje er jeg heldig å finne en som funker  :yes:
 
Tilbake
Topp