Vinbrygging! Trenger hjelp! Hvor mye gjær?

Imt

 
Hei! Jeg og samboeren holder på å lage vin for første gang, og det var visst en del mer avansert enn vi første trodde Vi lager plommevin siden vi har ett plommetre i hagen med mye plommer på. Nå har vi skjært opp 16 kg plommer som sto i oppskriften, og lagt det i gjærinsspann på 30 L. Så har vi kokt opp 9 Liter vann med 1,5 kg sukker i. Nå venter vi på at det skal bli 25 grader oppi der. Men så var det den gjæren da.. vi kjøpte Turbogjær, var ikke sikker på om det var riktig, men det var den vi kjøpte. Bakpå står det:

fremgangsmåte:

1. Gjør klar 21 liter vann på 30 grader.

2. Tilsett 6 kilo sukker og rør for å løse opp.

3. Tilsett Pureturbo og la det stå i 20-25 grader til gjæringen er ferdig.

Oppi posen er det 60 gram med gjær. Hvor mye skal jeg ta oppi av gjæren? det sto ikke i oppskriften til plommeoppskriften. Og jeg fant bare 1 plommeoppskrift. Håper noen kan svare på det :)
 
Har en venn som kjøpte et Cidersett. Også det inneholdt Turbigjær. Nå har jeg aldr brukt den gjæren, men har alltid sett på den som en gjær for hurtiglaging av sats.
Jeg hadde nok levert den tilbake og kjøpt mer tradisjonell Cidergjær, eksempelvis WLP775 English Cider eller for tørrgjær, M02
 
Tilbake
Topp