Vingemutter

GodesetBrygg

Norbrygg-medlem
Som de fleste stopper jeg av og til Speidelen under mesking for å røre. To ganger har jeg klart å miste vingemutteren nedi Speidelen og har måttet dra opp hele maltrøret, fullt av malt selvsagt, for å fiske den opp igjen. Alltid like gøy. Vørter over alt og stor fare for at noe av malten finner veien ut av røret. Da det skjedde sist, sverget jeg på å kjøpe backup vingemutter. Den originale koster 69 spenn hos en kjent hjemmebryggerkjede, mens en 10-pakk på Biltema koster 25 spenn.

Til orientering så har jeg 10-literen. Det er mulig at stangen på storebrødrene har en annen dim.

40347d1d8f524022efe53079f988afea.jpg
 
Hyggelig av deg å dele slike tips. Har klart å unngå å miste den selv foreløpig, men tenker på at jeg burde ha noen flere hver gang jeg brygger.
 
Jeg har aldri mistet min jeg heller, men av erfaring vet jeg at det kun er flaks at det ikke har skjedd enda. For jeg bruker alltid en eller annen gang kløne det til akkurat som jeg har blitt fortalt om på forumet her.

Det er akkurat som om at underbevisten min vet at dette kan jeg kødde opp og at den allerede har sett oppskriften på det

Jaja kanskje like greit å bite det i seg å kjøpe muttere på biltema neste gang..

Easybrew
 
Godt poeng at disse billige er i en annen kvalitet enn de originale. Men for meg - klumsete, ti tommeltotter, ukonsentrert og med litt store hansker - er de perfekte som backup neste gang den originale leker Jacques Cousteau på de store vørterdypene.
 
Jeg er vel kanskje et av noen unntak fra de fleste i såfall, jeg har ikke stoppet opp og rørt en eneste gang på de bryggene jeg har gjort med Speidelen min.
Har ingen planer om å gjøre det heller, da jeg ikke helt klarer å se hva det skal tilføre av verdi, jeg jakter heller på den ultimate meskeprosessen, den finnes, det er jeg sikker på.

I dag har jeg fått 1,5 mm filter og increase stæsj fra BacBrew, så her har jeg noen tanker som skal testes ut :)
 
Under mesking, så dannes det et litt tett "lokk" i maltsenga øverst i maltrøret. Husker ikke hvor tykt det er, men kanskje ca. 10 cm tykt. Ved å røre ut dette, et par-tre ganger, så får man bedre sirkulasjon, og økt effektivitet.

Hold oss gjerne oppdatert om hva dine erfaringer med med disse 1,5 mm filtrene. Sitter litt og tripper på å kjøpe disse selv, da de jeg har nå har blitt nokså frynsete.
 
En bør ikke blande syrefast og galvaniserte komponenter på grunn av galvanisk korrosjon. Kjøp syrefast vinge-mutter (kvalitet A4). Evt kan du feste en liten tråd til ene vingen, slik at du kan fiske opp igjen mutteren om du skulle miste din.

http://www.motek.no/mediabank/store/8329/Korrosjon-v01.pdf

Mtp hvor kort tid disse er i kontakt med hverandre, så tror jeg dette vil gå bra i veldig mange år før dette blir et problem.
Hadde de derimot vært fastmontert så er jeg helt enig.
 
Den er bare backup. Dvs den vil bli brukt i max en time dersom jeg for tredje gang skulle miste den originale i mesken. Dermed spiller kvaliteten eller legeringen ingen rolle. Hadde den vært tenkt som permanent erstatning, ville jeg godt for prima vare.
 
Bare en ikke lar den galvaniserte mutteren stå på når en setter bort bryggeren etter bruk, vil det nok gå helt fint :)
 
Selv om man lar den stå på, så er det et tørt og hyggelig miljø. Faren for korrosjon bør være minimal, eller litt under det.
 
Jo da.. trenger sikkert ikke diskutere dette i senk.. bare hold det vekke fra starsan så går det nog greit. Og bestill RF fra det store internettet for nesten gratis hvis du ikke har og ikke trenger _nå_. Done, diskusjon over :p
 
For de av dere som har Bauhaus i nærheten så selger de sånt i løsvekt. Kiloprisen blir nok høyere enn Kina, men kjekt hvis man ikke trenger en hel pakke av hver skrue, mutter, skive osv :)
 
Tilbake
Topp