Vinkel i "konen"

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Jeg har en Blichmann Fermentor 27 gallon og har googlet etter vinkelen på konen. Noen som kjenner til denne?

Grunnen til at jeg trenger den er jeg skal få printet en boks som jeg setter magneter på og putter en svamp inni som jeg kan sette utenpå stc1000-tempsensoren. Jeg er lei av oppvaskesvamper festet med elektrikerteip :)

Med en sånn boks er det bare legge den over sensoren og ta den av igjen bår gjæringen er ferdig.

Men må jeg kjenne vinkelen på konen slik at den kan lages slik at den passer perfekt utenpå konen.
 
Vil den feste seg på en rustfri kone da?

Hvis den er tom så kan du fylle den med vann til der hvor konen møter cylinderen, og så måle avstand ned til bunn, og så måle utenpå konen fra bunn til der hvor konen møter cylinderen og så bruke pytagoras for å finne vinkelen.
 
Sist redigert:
Hadde ikke tenkt på det med magnetismen men testet nå. Den er kanskje ikke 100% rustfri for magnetene festet litt. Det pussige er at magneten festet bedre på sylinderen øverst enn på konen nede. Forskjellig legering?

Tanken er full av deilig DIPA, så får ikke målt slik du foreslår før om et par uker. Prøvde også å måle omkrets ved to ulike høyder, men det var veldig vanskelig å hjøre nøyaktig ...
 
Hadde ikke tenkt på det med magnetismen men testet nå. Den er kanskje ikke 100% rustfri for magnetene festet litt. Det pussige er at magneten festet bedre på sylinderen øverst enn på konen nede. Forskjellig legering?

Tanken er full av deilig DIPA, så får ikke målt slik du foreslår før om et par uker. Prøvde også å måle omkrets ved to ulike høyder, men det var veldig vanskelig å hjøre nøyaktig ...

Jeg som stinker som en skunk i matte:

Mål omkrets der hvor konen begynner, da kan du finne radius av konen akkura der hvor den går over til sylinder: O/(2*3,14) = x

Så måler du fra tuppen av konen til der hvor konen slutter på utsiden. Da har du to lengder og kan bruke pytagoras for å finne hvor høy konen er fra base til rett opp til der hvor konen slutter.

Du trenger radiusen som du har regnet ut først, samt denne avstanden fra tupp av kone til dit hvor konen slutter, rett opp, for å fylle ut her, da får du vinkel:

https://rechneronline.de/pi/cone.php
 
Jeg vil jo egentlig tro at vinkelen er 60 grader som er ganske standard for koniske, og det er Blichmann det er snakk om. Men artig å måle uansett.
 
Mobilen har vinkelgrader om du legger den på. Den forteller deg ingenting om kromming på konen
 
Jeg målte diameter ved bunnventil, diameter der hvor konen slutter oppe (i praksis diameter på sylinderen og høyden på konen. Ved hjel av en eller annen kalkis på nettet fikk jeg da at vinkelen var 59,8. Litt unøyaktige målinger så det stemmer nok med 60!
 
Med riktig "kromming" på konen burde godt over 90 grader være overkommelig.
 
Tilbake
Topp