Vitale mål på Speidel Braumeister 20L

7mann

Norbrygg-medlem
Først; tusen takk til alle sammen her på dette fantastiske forumet som øser av sin kunnskap og gir oss nybegynnere svar på de 1000 spørsmålene en sliter med i oppstarten med denne artige husflidhobbyen.

Jeg håper jeg kan bidra litt til andre med noen målinger jeg har gjort på min SB 20L.

For å kunne beregne bedre hvor mye vørter jeg sitter igjen med i gjæringskaret etter kok og nedkjøling har jeg målt boil-off fra min speidel SB 20L,

Boil-off SB20 med rustfri hette
Målingene er gjort med den rustfrie hetten til SB 20L på.
Jeg startet med 25L vann og målte boil-off hver time i 3 timer.
Målingene viste henholdsvis:
2L avkok etter 1 time
5L avkok etter 2 timer
7L avkok etter 3 timer

Noe overraskende måling etter 2 timer som viste 3L boil-off mellom 1. og 2. time, men det kan jo skyldes unøyaktig målinger.
Basert på disse målingen bruker jeg nå 2,34L pr time når jeg skal beregne boil-off under koking.
(Jeg skal følge opp dette med målinger når jeg brygger videre...)

Måling av antall liter i SB20
Måling av hvor mange liter væske som er i SB20'en kan ganske enkelt gjøres med en tommestokk, stållinjal eller lignende.
1cm høydeforskjell i SB20-kjelen tilsvarer 1L væske.
Under har jeg laget en enkel skisse med mine målinger både langs stangen og langs kanten på SB20.
Ved å bruke dette kan du enkelt lage deg en peilepinne for å måle hvor mye væske du har i kjelen.
Ikke 100% nøyaktig, men en god tilnærming for mitt bruk.

Mål Speidel 20L.png
 
For å lage et overslag over mengde vørter i Speidel 20 før koking kan man måle avstanden fra toppen av «senterbolten» og ned til Vørteren.

Det er 41cm til toppen av bolten, fyller man helt opp hit-ikke anbefalt-får man 38 liter.

Det gir mao 0.93 liter pr cm. Det er det bare å regne ut. Mål avstanden fra toppen av bolten og ned til vørteren, dette målet ganger 0,93 gir deg volumet der. 38 Liter minus dette volumet blir mengde vørter før koking. Er det 12 cm fra toppen av senterbolt og ned til vørteren har du mao: 12x0.93=11.1liter. 38-11.1= ca 27 liter vørter før kokingen starter. Beersmith gir det mengde etter kok men det kan selvfølgelig måles på samme måte etter koking.
 
Bare et poeng, hvis det er målt opp og kalibrert basert på kaldt vann, må du trekke fra ca. 4% ved kok, da vørter/vann utvider seg ved oppvarming. Det er mange som får veldig bra/mindre bra brygghus effektivitet basert på unøyaktige målinger av volum,SG og vekt av malt. /flisespikkeri/
 
Tilbake
Topp