Volum på Speidel 50L (nok en gang)

VonRabben

Norbrygg-medlem
Jeg har nettopp gått til innkjøp av speidel 50L og har noen spørsmål angående volumer.
Vil det gå greit å gjøre følgende:
12kg malt
53 liter til innmesk
Skylle med 25-26 liter (fordelt på 3 skyllinger)
Ende opp med 66-67 liter til kok (53-10+26+2=67) (10 liter går bort i malten og +2 liter på grunn av temperaturøkningen)
Koke bort 9-10 liter på 90 minutter  (67-10=57)
Miste 2 liter på grunn av temperatur(100C til 20C) (57-2=55)
Miste 2 liter til trub (55-2=53)
Sitte igjen med 52-53 liter i gjæringsspann

80%eff 1.057OG

Ser dette rimelig ut eller er jeg helt på bærtur?
Hadde vært kjekt å ha på plass de ulike volumene sånn ca slik at jeg slipper å bomme så kraftig på første gangen.
Vil vel tro at det er like mange framgangsmåter som det er bryggere rundt omkring, men hadde vært kjekt med litt input av erfarne speidelbryggere.

Edit: Hvilke volumer bruker du/dere?
 
Skal du skylle med så mykje vatn, lyt du tappe ut vørter, iallefall om du har planar om å henge maltrøret på dei nederste tappane. Skyller du m. for mykje vatn, vil vatnet presse opp nederste rist&silduk, og du vil få kokekaret fullt av korn......
 
Jan-Andre Nave skrev:
Skal du skylle med så mykje vatn, lyt du tappe ut vørter, iallefall om du har planar om å henge maltrøret på dei nederste tappane. Skyller du m. for mykje vatn, vil vatnet presse opp nederste rist&silduk, og du vil få kokekaret fullt av korn......

Godt tips, hvor mye vann ville du ha skylt med når man man bruker de nederste tappene?

Ingen andre som føler for å dele sine speidel-hemmeligheter når det kommer til de ulike volumene?
 
Vi starter gjerne med 55-58 l vann til innmesk, skylling ca 10-12 l vann samt presser ut en liter eller to fra makten i en murerbalje. Sitter som regel igjen med 50-55 liter i gjæringskar.
 
Ca 57L i speidelen før mesk, skyller med 9L. Sitter da igjen med ca 52L før kok, koker i 90 min med lokket halveis av. Går 50L i bøtta til Gjæring. Har funket fint som snus siden 2008:)
 
Koker du  bort bare 2 liter på 90 minutt? Det var da litt lite? Vi er på nærmere 8-10 liter på 90 min.
 
Hos oss så skyller vi med samme mengde som malt, 12kg=12l . Mesker med ca56 l. Dette gjør vi fordi malten trekker til seg ca 1l vann pr kg, som blir med opp med maltrøret. Skyller først med halve vannet, så graver vi halve malten ut av maltrøret og skyller med resten. Når vannet når opp til maltrøret danner det seg overtrykk under maltrøret, dette løser vi ved at vi(etter å ha gravd ut halve) stikker det røret som følger med det korte maltrøret oppi. Da slipper overtrykket ut og vannet fortsetter å renne gjennom malten. Røret er bare et vanlig rustfritt rør som er ca 25cm langt. Ender dermed opp med ca 56l før kok igjen. 4 l fordamper, 2 liter krymper ved kjøling og ca 2-4 l blir liggende igjen med thrub. Ender dermed stort sett opp med 23-24l i hver bøtte. Nok til 2 stk fat og et par kontrollflasker;-)

Effektivitet ligger stabilt på ca 80%
Vi stopper og rører i mesken underveis, ca 3 ganger, etter hvert 15 min.
 
Jeg ser det er ganske vanlig å først skylle med halvparten av skyllevannet, for så å grave ut halvparten av malten før man skyller med siste halvparten av vannet. Hvorfor graver dere egentlig ut halvparten av malten?
 
Jeg starter med ca 57 liter vann. Skyller med 18 liter (min kasserollestørrelse). Løfter bestandig røret helt opp og setter det oppå Speidelen. Fyrer på en ny kasserolle på 18 liter som jeg bruker til å tynne ut vørteren med på slutten av koketiden. Bruker 15 kg malt. På slutten av koketiden tilsetter jeg så mye vann som jeg tør før det renner over og greier da godt og vel 75 liter med en styrke på rundt 5%.
 
13,5 kg malt i en 50liter - blir det tett mesk og bare sorgen, eller går det bra? planen er å ende opp med 45 liter ferdig øl med 1.070. Mesker med 53 liter vann.
 
Jeg måtte røre i mesken innimellom for å løse opp. Ble helt tett med 13,5 kg. Mulig det hadde gått bedre om jeg hadde kvernet litt grovere.
 
Oddvar Demmo skrev:
Rune Alm skrev:
Skal gå bare fint. Bruker normalt sett opp mot 15 kg og har aldri hatt tett mesk

Du må fortelle hvordan det gjøres.

Tja, er jo ikke noe rakettforskning akkurat. Bruker en Barley Crusher mølle som er stilt inn på 1,2mm åpning ved hjelp av føleblad (samme som når du justerer ventiler på bilen)
Så er det bare å stappe malten ned i maltrøret. rundt 15 kilo skal gå greit, og enda mere ved Hvetemalt. Kan nok sikkert få plass til 16-17 kg ved å meske litt, sett Speidelen på pause og etterfylle. Selv om maltrøret ser helt fullt ut når en trykker siste rest av malten ned vil du få en god del mere plass så snart meskingen starter.
Har aldri opplevd stuck mash og jeg har også kjørt to brygg med 100% hvete, noe som påstås ikke skal gå an. Mine to 100% hvetebrygg gikk helt uten problemer.
Jeg rører aldri i mesken, jeg skyller med 18 liter uten å dele opp skyllingen men jeg setter bestandig meskerøret helt oppå Speidelen ved skylling. Jeg mesker bestandig i 70-90 minutter. Og jeg oppnår som regel god utgjæring og utbytte på rundt 80%.
 
Takker for alle svarene, har prøvd litt selv med forkjellige volum nå og har kommet fram til en fin ordning for meg.
Starter med 59 liter
Skyller med 12 liter
Ender opp med 49-51 liter avhengig av maltmengde og trub.
Koker av ca 10% i løpet av 90 minutter.
Brewhouse efficiency ligger da på 78-82% ved OG rundt 1.060

Vil det lønne seg å meske inn med feks 55 liter og skylle med 16 liter i stedet?
 
Brygget Yuleale fra brygg selv for to uker siden.

13,1 kg malt gikk finfint. Mesket med 55 liter og skylte med 13 liter. Endte på 49 liter ale på flaske og totalt 52 liter på gjæringstanken (lite trub).

Var ikke fornøyd med bryggerieffektiviteten dog. Skulle endt opp med OG på mellom 1068 og 1072 men fikk bare 1061 (har ikke regnet på effektivitet i %).
 
Hvor mye trub lå igjen i speidelen? Går man utifrå ca 3l så du hadde totalt 55l så ligger effektiviteten på rundt 80% vil si dette er veldig akseptabelt og normalt utbytte på speidelen.
 
Ca tre liter er vel ikke helt feil... Skulle få 1068-70 med 80% effektivitet så litt usikker på hvordan du kom frem til samme effektivitet med 1061 i resultat.

Husk også 600 gram muscadosukker i beregningen (uten at jeg vet om det påvirker noe)
 
Tilbake
Topp