Volum speidel 50

hei .

har endelig en speidel 50 på vei  :biersmile:

Jeg har dermed brukt mye tid på å lese i formumet her og andre steder .
Det som forundrer meg er hva folk sier om volum .

referrert fra en tråd her så er det en som uttaler :
"på et normalstyrke øl (5%) får jeg somregel 75  til 80 liter"
Dette synes jeg høres vanvittig ut ?

en anne post - første brygg på 50, resulterte i 36 liter..
dette høres veldig lite ut ?
 
Dette kommer an på hvordan du vil brygge med Speidelen. Ved å fylle Speidelen så mye at vannet nesten renner inn i maltrøret under fylling av malt, skylling med 18 liter, deretter setter jeg 18 nye liter til kok på en kokeplate som jeg tilsetter på slutten av koketiden vil en greie 75 liter. Da er Speidelen helt full. 80 liter er vel litt optimistisk, men det er ikke langt unna hvis en har lite trub.
Kjører en i andre enden av skalaen med å bruke minst mulig vann til innmesk, lite skylling og lang koking kommer en nok under 40 liter. Alt dette er opp til deg hvordan du gjør det.
 
Rune Alm skrev:
Dette kommer an på hvordan du vil brygge med Speidelen. Ved å fylle Speidelen så mye at vannet nesten renner inn i maltrøret under fylling av malt, skylling med 18 liter, deretter setter jeg 18 nye liter til kok på en kokeplate som jeg tilsetter på slutten av koketiden vil en greie 75 liter. Da er Speidelen helt full. 80 liter er vel litt optimistisk, men det er ikke langt unna hvis en har lite trub.
Kjører en i andre enden av skalaen med å bruke minst mulig vann til innmesk, lite skylling og lang koking kommer en nok under 40 liter. Alt dette er opp til deg hvordan du gjør det.

Nå har jeg fått litt småerfaringer på spedelen med 5 brygg.
jeg har vanvittig mye trub merker jeg.. i dag målte jeg 11 liter.. tidligere faktisk mer.Normalt ?

Jeg satte en pils i dag, med totalt 14 kg malt, skyllte med 10 liter, tilsatte så 6 liter kokende vann
med det klarte jeg på dunke nøyaktig 50 liter i tillegg kom 11 liter trub.
OG endte på 1050 , noe som gir meg en beregnet eff. på 77 % (61 liter) . Denne er nok kanskje noe redusert siden det er en stund siden maltet ble kvernet (sånn rett før jul)
Jeg vil ikke prøve meg på så mye vanntilsettninger før jeg har fått til jevn effektivitet på 85%, er redd for at øllet blir FOR vannet ut.
 
Tilbake
Topp