Volum vs vekt for kvernet malt

Øystein Appelgren skrev:
Er det noen som vet hvor stort volum 1 kg kvernet malt har? Sitter og forsøker å beregne størrelsen på et maltrør til mitt nye bryggeriprosjekt :)

I følge denne kalkulatoren tilsvarer 1 kg temmelig nøyaktig 3 liter, eller 3.51 × 10-[sup]51[/sup] lysår, som mange heller ville sagt. Jeg tror ikke det er veldig stor forskjell mellom kvernet og ikke kvernet malt.
 
Kupper tråden litt jeg :)  Dette lurer jeg og på. 1 kg malt er altså ca 3 ltr. Hva er da volumet på 5 kg malt blandet med 15 liter vann?
 
Arrester meg gjerne om jeg tar feil, men det er ikke så lett å konvertere kg til liter mtp malt, korn, etc. Da må man kunne kontrollere tettheten til maltet. Fyller man opp et litermål og dunker det noen ganger i bordet så ser man at det pakkes sammen og dermed ta opp mindre volum. Malingsgraden vil nok ha noe å si også siden mindre partikler legger seg tettere sammen.
 
Tror det stemmer bra. Mener jeg hadde 20 kg malt og 40 liter vann i min 60 liters meskedunk her forleden. den ble full.  :)
 
Vil bare tilføye at man ikke nødvendigvis bør stole på veiingen hos bryggebutikkene. Har "driti" meg ut et par ganger ved å anta at det faktisk var akkurat én kilo i enkilosposene med malt. Viste seg senere å være inntil ca 1150g i hver, med dertil svært mye høyere OG. Det vil si rundt 900g ekstra ved bruk av 6kg malt. Støtter ellers tidligere kommenentarer om at tettheten varierer en del fra malttype til malttype (og det samme gjelder utbytte...).

afostad: Det er forøvrig også slik at sukker løst i vann tar svært liten plass i forhold til opprinnelig volum som tørrstoff, hvis jeg husker rett... Med ren gjetning vil jeg anta at 5 kg malt i 15 liter vann kanskje vil bli rundt 18 liter etter en tids mesking, men kan godt hende jeg tar grundig feil her. Aldri tenkt på det siden meskekaret mitt er temmelig stort, men skal ta å måle volum, og eventuelle volumendringer under mesking ved neste brygg  :)
 
Tilbake
Topp