Volumberegner Beer Brew 30

Jeg skal brygge i dag, og laget meg et lite regneark for å beregne hvor mange liter BB30'en inneholder basert på høyden på vannet/vørteren. Hendig om en vil estimere hvor mye som er i kokeren, eksempelvis etter meskingen. Dette innebærer da å gjøre en tommestokk til en del av bryggeutstyret, men sånn får det være når det ikke er litermål på BB'en :p

Vedlagt regnearket for de som har interesse av det samme.

(tekst fra matematikk.org)
 

Vedlegg

  • Volum Beer Brew 30.xlsx
    12,3 KB · Sett: 453
Iflg. info frå Ølbrygging / Per Inge så er maks nettokapasitet til BB30 32 liter, brutto 36 liter. Eg forstår det slik at du har knapt 30 liter som maks. Har du sett litt på dette?
 
jarle a skrev:
Flott, men hva med å lage den motsatt, så du kan måle avstanden fra topp og ned?

Det kan lett ordnes, men så lenge man vet hvor høy den er kan man jo også lett regne ut hvor høy vannstanden er ;)

FrodeSy skrev:
Iflg. info frå Ølbrygging / Per Inge så er maks nettokapasitet til BB30 32 liter, brutto 36 liter. Eg forstår det slik at du har knapt 30 liter som maks. Har du sett litt på dette?

Ja, det tror jeg stemmer. Jeg målte 45 cm opp til "max"-merket, noe som tilsvarte ca 30 liter. Kokeren er høyere enn som så, så man får nok puttet noen liter ekstra i den. Det anbefales antakelig ikke, hehe. Poenget med regnearket var først og fremst å kunne regne seg frem til hvor mye som til enhver tid er i kokeren basert på vannstand, ikke å etterregne produsentens mål - selv om dette også lett lar seg gjøre.
 
Eller rett og slett montere en sånn:
http://www.ebay.com/itm/130722409786?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
 
Kjempegreit regneark for dem som ikke har nivåmåler montert.
Har selv nivåmåler, men har noe problemer med rengjøringen av denne. :/
 
Aleksander_B skrev:
Kjempegreit regneark for dem som ikke har nivåmåler montert.
Har selv nivåmåler, men har noe problemer med rengjøringen av denne. :/

Noen som vet hvor mange liter ca 3/4 full BB30 er i liter? Slik som står i oppskriften?
 
Hvorfor gjøre det så komplisert?

Jeg fylte BBn med 20 liter vann. Satte meskesleiva nedi og skar et hakk i sleiva ved overflaten av vannet. Deretter laget jeg nye hakk på 25, 30 og 35 liter..

Når jeg har behov for å vite mengden i karet setter jeg sleiva nedi..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp