Volumer i Speidelen og BeerSmith

Dag

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har lenge herjet med en Speidel 50, og får ikke volumene og utbyttet til å stemme. Hvis jeg tapper av til gjæring ned til utløpet på ventilen så forsvinner det ca 8 liter. Hvis jeg da ønsker eks. 40 liter i gjæringskaret, så bør volumet i kjelen være ca 48 liter etter kok/avkjøling.
Hvis jeg setter BatchVolume til 40 liter i BS, så regner den ut maltutbyttet etter 40 liter. Den burde jo regnet ut i forhold til 48 liter (Sammenlignet med manuell utregning av utbyttet med hhv 40 og 48 liter).

Er BS katastrofalt feil, eller er det noe jeg ikke har skjønt?
 
Hei, jeg har lenge herjet med en Speidel 50, og får ikke volumene og utbyttet til å stemme. Hvis jeg tapper av til gjæring ned til utløpet på ventilen så forsvinner det ca 8 liter. Hvis jeg da ønsker eks. 40 liter i gjæringskaret, så bør volumet i kjelen være ca 48 liter etter kok/avkjøling.
Hvis jeg setter BatchVolume til 40 liter i BS, så regner den ut maltutbyttet etter 40 liter. Den burde jo regnet ut i forhold til 48 liter (Sammenlignet med manuell utregning av utbyttet med hhv 40 og 48 liter).

Er BS katastrofalt feil, eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Har du satt 8L loss to trub and chiller?
 
En batch size bør regnes som volum post-boil inklusive trub. Da finner du riktige verdier for meskeeffektivitet etc. Hvilket volum du faktisk velger å sette til gjæring påvirker noe annet, nemlig det som oftest kalles bryggereffektivitet.

Edit: Skal være Brygghuseffektivitet på det siste der...
 
Sist redigert:
En batch size bør regnes som volum post-boil inklusive trub. Da finner du riktige verdier for meskeeffektivitet etc. Hvilket volum du faktisk velger å sette til gjæring påvirker noe annet, nemlig det som oftest kalles bryggereffektivitet.

Ikke i beersmith. Loss to trub and deadspace legger til de literne hvis du skriver 8l i den boksen. Det er bare et spørsmål om hvordan ting er definert i softwaren. Batch size i BS er definert som ferdig pakket og drikkbart øl, så man må også legge inn tap i FV.

F.eks er batch size i bs definert som:

Vørter etter nedkjøling minus trub minus det som ryker i dunken.
 
Sist redigert:
Siden jeg har begynt så kan jeg ta hele skiten..

Skal TS ha 36 liter til FLASKING, setter vedkommende 4L i fermenter loss, og 8 liter i loss to trub and chiller. Og setter batch size til 36 liter.

Skal TS ha 40L TIL GJÆRING, setter vedkommende 0L fermenter loss og 8L i loss to trub and chiller. Og setter batch size til 40L.
 
Men hvis jeg setter loss trub/chiller til 8, fermenter loss til 0, batch size til 40 og legger inn 10kg malt, så viser BS EstOriginalGravity lik 55.
Hvis jeg regner manuelt og bruker formelen (10*296*0,72)/40 så blir det i overkant av 53.
Bruker jeg 48 liter istedet, blir det 44.
Det er jo ikke bare de 40 jeg tar vare på som inneholder maltsukker, men de 8 jeg kaster også?!?!
Opplever jo stadig at de 40 jeg tapper i gjæringskaret er mye nærmere 44 enn 53 (enn si 55).
 
Men hvis jeg setter loss trub/chiller til 8, fermenter loss til 0, batch size til 40 og legger inn 10kg malt, så viser BS EstOriginalGravity lik 55.
Hvis jeg regner manuelt og bruker formelen (10*296*0,72)/40 så blir det i overkant av 53.
Bruker jeg 48 liter istedet, blir det 44.
Det er jo ikke bare de 40 jeg tar vare på som inneholder maltsukker, men de 8 jeg kaster også?!?!
Opplever jo stadig at de 40 jeg tapper i gjæringskaret er mye nærmere 44 enn 53 (enn si 55).

Det er to poeng forskjell på 55 og 53. Med mindre du har lagt inn ekstraktpotesialet for den spesifikke malttypen du bruker, og også brukt det samme og korrekte potensialet i din manuelle utregning så kan du nok få avvik. Hvis du har brukt potensialet for maltbatchen i begge utregningene så er det nok «noe» som regner litt annerledes.

Da spørs det bare hvilken utregning du vil bruke. De åtte literne inneholder også sukker ja, det tilskrives tap i «brygghuseffektiviteten».

BS er vanskelig å sette seg inn i, men når du først skjønner hvordan det henger sammen og hvordan manipulere litt så er det et veldig kraftig verktøy som er «korrekt», det er bare enkle matematiske utregninger akkurat som får hånd.

Når du skriver 48L og får 1.044 så er det fordi du bare har forandret batch size men effektiviteten og maltmengden er den samme, da får du lavere OG, du må inn i oppskriften og skru opp OG til ønsket styrke. Da vil du se at mengden malt i oppskriften vil øke til å reflektere 48L med ønsket OG. Måten du gjør dette på er å dobbeltklikke slideren med OG nede på skjermen og fyller ut ny ønsket OG, da vil mengden malt i oppskriftvinduet forander seg automatisk.


Det du må vite også er at når du forandrer på en utstyrprofil innad i et brygg så må du laste denne på nytt inni brygget, ellers oppdaterer ikke tallene seg.
 
Sist redigert:
Jeg forsøkte å regne ut hva 10 kg malt vil bidra med i 40 liter ferdig vørter før avtapping, kontra 48 liter som det bør være i kjelen på det tidspunktet. Kan nok være differanser på diverse faktorer, så regnet ikke med at det skulle være helt nøyaktig, kun en pekepinn. Det virker på meg som BS regner ut OG på batchvolumet og ikke på det totale volumet.
Og ja, jeg vet at du må ta inn profilen på nytt.
Avviket jeg opplever i praksis er hva BS sier og hva jeg faktisk får ut. Det er STOR forskjell!
Bilder vedlagt, det er kun en testprofil og en testoppskrift for å sjekke dette.

profil.png oppskrift.png
 
Jeg har forandret posten min flere ganger, så hvis du leste etter 13.20 så må du lese igjen.
 
Jeg venter med å svare igjen til du har lest iallefall partiet med 1.044 i posten min over igjen.
 
Ser iallefall at jeg tok feil på batch volume. Batch er før tapping,men etter trub i kok iallefall. Det er seff «into fermenter» som.er batch.
 
Mulig du misforsto meg.
Jeg er seff klar over at hvis du endrer batchvolumet så må du også øke maltmengden.
Det jeg forsøkte å si at hvis jeg har loss trub/chiller på 8, lager en oppskrift med batch 40 liter, 10kg malt og BS viser f.eks. 55, så forventer jeg å finne 48 liter i kjelen med OG 55, hvor jeg tar vare på 40 og kaster resten.
Det jeg opplever er at jeg har 48 liter med en OG på 44, og tar vare på mine 40.
 
Okei.

I de bildene du postet over så har du en meskeeffektivitet på 84%. Det er meskeeffektivitet som er viktig. Brewhouse eff er helt irrelevant. Men den maltmengden og vannmengden så får du 40L til gjæring med 1.055 fordi du ikke har noe trub. Men du har heller ikke noe avkok! Hadde du satt inn avkok ville du måttet bruke mer vann.

Spør videre hva du lurer på hvordan forandre for et ønsket resultat, så kan vi ta det step by step.
 
Mulig du misforsto meg.
Jeg er seff klar over at hvis du endrer batchvolumet så må du også øke maltmengden.
Det jeg forsøkte å si at hvis jeg har loss trub/chiller på 8, lager en oppskrift med batch 40 liter, 10kg malt og BS viser f.eks. 55, så forventer jeg å finne 48 liter i kjelen med OG 55, hvor jeg tar vare på 40 og kaster resten.
Det jeg opplever er at jeg har 48 liter med en OG på 44, og tar vare på mine 40.

Aha. Mao må du skru ned effektiviteten til å gjenspeile ditt eget oppsett, at den er ikke 72% som i bildene over. Du ligger altså bare lavt på OG/effektivitet ifht det som er forespeilet.
 
Burde de andre faktorene ha noe å si for akkurat dette?
Ja, jeg har avkok og bruker mere vann, innmeskingsvolum, skylling, loss til malten og hele greia. Noe koker bort og hele saken skrumper litt når det avkjøles. Det virker å være greit, sluttvolumet ser jo riktig ut.
Men in the end så skal man ende opp med et visst volum klar til gjæring. Dette volumet bør være batchsize + loss trub/chiller, og ha ca. den OG som er estimert av BS.
Så skjer ikke!
 
Burde de andre faktorene ha noe å si for akkurat dette?
Ja, jeg har avkok og bruker mere vann, innmeskingsvolum, skylling, loss til malten og hele greia. Noe koker bort og hele saken skrumper litt når det avkjøles. Det virker å være greit, sluttvolumet ser jo riktig ut.
Men in the end så skal man ende opp med et visst volum klar til gjæring. Dette volumet bør være batchsize + loss trub/chiller, og ha ca. den OG som er estimert av BS.
Så skjer ikke!

Pr nå så virker det for meg rett og slett som den gode gamle for lav effektivitet ifht stipulert. Hvis du treffer volum inn i bøtta så er det en mindre faktor å tenke på.

Men se bort fra volum (eliminasjonsmetoden). Hvis eksemplet ditt med OG 1.044 vs 1.055 er noe du har brygget så kopier oppskriften (så du fortsatt har originalen intakt) lim inn og lag en ny oppskrift. Kall den for test eller noe.

Så. Du fikk 1.044 men skulle ha 1.055. Gå inn i utsyrsprofilen INNE I brygget og juster effektivitet helt ned til du ser at OGen blir 1.044 i hovedvinduet, så ser du øverst hvor det står meske og brygghus effektivitet. Det var effektiviteten for det brygget. Neste gang du setter opp oppskrift for et øl med samme type OG så skalerer du effektiviteten til å bli det samme som det tallet du leste av.

Nå sa jeg brygghuseffektivitet, det gjelder kun når du har like mye losses fra brygg til brygg og ved samme mengde malt. Forskjellige mengder malt gir forskjellig meskeeffektivitet. Så det er egentlig det viktige tallet i det store og hele. Men i BS kan du kun justere brygghuseffektivitet og meskeeffektivitet er et resultat av tallene du har dyttet inn. Alltid bruk meskeeffektivitet som mål og referanse.
 
Aha, tusen takk! Skal prøves på lørdag.
Men du kan vel også bare justere ned BH Effektivitet inne i brygget til OG viser 1.044 og så bruke det tallet? Trenger kanskje ikke å gå inn i profilen?
 
Aha, tusen takk! Skal prøves på lørdag.
Men du kan vel også bare justere ned BH Effektivitet inne i brygget til OG viser 1.044 og så bruke det tallet? Trenger kanskje ikke å gå inn i profilen?

Når du gjør det inne i brygget så påvirker det bare akkurat det brygget, det virker ikke tilbake til «hovedprofilen»,likseså omvendt. Hvis du har opprettet et brygg så vil ikke justinger i hovedprofilen påvirke det nyopprettede brygget.
 
Tilbake
Topp