Vørter koker ikke

Hei!

Brygget all-grain forrige uke for første gang i leiligheten, og oppdaget da jeg skulle koke at kokeplaten gir ikke nok varme. Kun da lokket var på fikk jeg en rullende kok, men ønsker jo ikke DMS. Er det derfor mulig å ha en grilltenner oppi vørteren gjennom hele kokingen? Koker i en 25L kjele (10-12L batches). Andre tips for å få kok?
 
Hei!

Brygget all-grain forrige uke for første gang i leiligheten, og oppdaget da jeg skulle koke at kokeplaten gir ikke nok varme. Kun da lokket var på fikk jeg en rullende kok, men ønsker jo ikke DMS. Er det derfor mulig å ha en grilltenner oppi vørteren gjennom hele kokingen? Koker i en 25L kjele (10-12L batches). Andre tips for å få kok?

Grilltenner funker så lenge du ikke svir vørteren, ellers kan du prøve å isolere kjelen og også koke med lokket delvis på.
 
Hva slags komfyr? Keramisk og gamle plater avgir direkte varme, er kjelen litt rund i bunn får du dårlig varmeoverføring. Kan du bruke 2 av platene på samme kjele? Det er ikke så stort volum så dette burde de fleste plater ordne. Kjøpe en separat induksjonsplate, eller som de gjorde i hine og hårde, kast en oppvarmet stein når du koker, finnes elementer du kan bruke i kjelen også.
 
Hva slags komfyr? Keramisk og gamle plater avgir direkte varme, er kjelen litt rund i bunn får du dårlig varmeoverføring. Kan du bruke 2 av platene på samme kjele? Det er ikke så stort volum så dette burde de fleste plater ordne. Kjøpe en separat induksjonsplate, eller som de gjorde i hine og hårde, kast en oppvarmet stein når du koker, finnes elementer du kan bruke i kjelen også.

Type gammel platetopp ja. Kan forsøke med to platetopper, og ha grilltenner i tilfelle det ikke skulle gå. Dersom det heller ikke skulle gjøre susen, så får jeg investere i noe isolering. Eventuelt aluminiumsfolie.
 
Hva slags komfyr? Keramisk og gamle plater avgir direkte varme, er kjelen litt rund i bunn får du dårlig varmeoverføring. Kan du bruke 2 av platene på samme kjele? Det er ikke så stort volum så dette burde de fleste plater ordne. Kjøpe en separat induksjonsplate, eller som de gjorde i hine og hårde, kast en oppvarmet stein når du koker, finnes elementer du kan bruke i kjelen også.

Mener du om kjelen er svakt konkav? Hvis det er en god kjele så skal den være det for å få god varmeoverføring når stålet blir varmet opp og retter seg ut.
 
Høres ut som @Miguel har andre erfaringer enn deg

EDIT: Misforsto deg. Men ja, tenkte å prøve med aluminiumsfolie og to plater først.

Det er lov å misforstå :)
Jeg mente at det ser ut som om du kun trenger litt isolering for å komme deg til rullende kok. Det krever også lite isolering. Miguel sitt forslag er derimot langt mer effektivt dersom du ønsker å gå 'all in'
Isolasjonen fra BT bør tapes fast. Dette kan skape utfordringer dersom du koker over og når du skal vaske hele gryta. Anbefaler andre isoleringer for å se om det holder
Bruk av to plater er et enkelt trix som anbefales testet.
 
Gir et forsøk med to plater og aluminiumsfolie/håndkle, og ser om jeg får rullende kok, så eventuelt ta av isolering og se om koken holder seg. Takker for tips!
 
Mener du om kjelen er svakt konkav? Hvis det er en god kjele så skal den være det for å få god varmeoverføring når stålet blir varmet opp og retter seg ut.
Tenkte på om den var blitt veldig konkav, som de kan bli av sterk varme uten noe i kjelen
 
Tilbake
Topp