Vørteren i pumpehuset

Hei!

Har dere noen triks ift vørteren som befinner seg i pumpehuset under kok? I dag når jeg akkurat hadde kastet i den siste 2min humla skrudde jeg på pumpa for å desinfisere kjøleren, og da bobla det som pokker i GF (luft) og all vørteren i pumpehuset ble tømt, noe som resulterte i er brått temperaturdropp til 95c.

Bruker dere pumpa under kok for å sirkulere vørteren i pumpa? Man får jo ikke tømt den.
 
Bruker den ikke under kok, men kjører den bare før kok og under rengjøring før den settes bort til neste brygg. Dagen før neste bryggedag kjører jeg gjennom med varmt vann og en runde til med pbw og så skylling igjen. Greit å ta en gjennomkjøring før man står der med korn og faens oldemor og pumpa ikke fungerer.
 
Jeg har ikke brukt pumpen under kok. Har heller aldri opplevd at jeg har tapt så mye temperatur. Jeg bruker å starte desinfiseringen etter koketiden er over, så det kan være at jeg ikke har tenkt noe på det
 
Kjører som regel pumpen under meskingen og så først når kokingen er over. Har så langt ikke fått noen problemer med å kjøre desinfisering etter endt kok (99C-97C).
Men opplever også at det bobler veldig når luft fra kjøleren blir pumpet ned i vørteren når denne først slås på og får trolig et temperaturfall her.
 
Starter sirkulering gjennom kjøleren når det er 15 min igjen av kok. Slipper ikke slangen ned i vørteren før luften er pumpet ut.

Får et lite temperaturfall.
 
Tilbake
Topp