Vørterkjølar frå Stana

Har brukt denne ei stund og den fungerer forsåvidt greit. Siden den består av få meter med rør går det lang tid å kjøle ned 25 L vørter, eg bruker vel 40 til 60 min med denne kjølaren. Har derfor laga meg ein ny av 10mm gløda kobberrør som bruker halve tida på å kjøle.
 
Akkurat det svaret eg var redd for... Velvel, får late verbbøyinga ligge og øve røyrbøying ei stund...  :bank2:
 
En ulempe med denne typen vørterkjøler er at den henger ut over kanten av kokekaret. Dersom man brygger halv gryte blir ikke kjøleren våt en gang :bank2:

Edit: Skulle vel kanskje skrevet 7/8 gryte...
 
brygger man noen gang halv gryte? Vi fyller til randen hver gang, og nå er vi i ferd med å lage en 60 liter...

Men kjølesystemet fungerer helt greit, noen gardena koblinger og retur i vaskekommen er enkelt og greit. Han jeg brygger med, også kjent som petter smart, har laget en motstrømskjøler ved bruk av kobberrør og en gummislange.
fungerer enda bedre, men er litt mer ball å lage...
 
Her heller ikkje kommet bort i problemet med halv gryte :), men vart litt ivrig med å tappe i gjæringskaret(labbdunk) før vørteren var heilt nedkjølt og prøvde å stappe kjøleren i gjæringskaret for å få ned dei siste gradene. Det var ikkje så enkelt :noway:.  Kva lengd har de på motstrømskjølaren?
 
Kjøpte 12m med 10mm kobber rør og kjøpte koblinger til begge endene som igjen kan kobles direkte på hageslange.. tar ca 20-25min å kjøle ned ca 30l vørter  ;)
 
8mm drivstoffrør på biltema til 399,- for 10m +
litt hageslage, slangeklemmer og "gardena" koblinger. ha teip på kobberrøret (for å lage riktig diameter for hageslange) for å gjøre det tett, det trenger ikke være supertett fordi det blir ikke rare trykket ettersom vannet skal strømme gjennom.
resultatet bør være en bra kjøler for under 500,- inkl. transportkostnader til biltema  :ilike:
 
Tilbake
Topp