Vørterkjøler fra Biltema

Hei!
Jeg ser at biltema selger kveiler med drivstoffrør i kopper på 5 og 10 m, med omkrets enten 6 eller 8mm til en rimelig penge. Har noen erfaringer med å lage vørterkjøler av disse? Jeg er i utgangspunktet redd for at 8mm blir litt pinglete, men det er kanskje ubegrunnet... Dersom noen har gode erfaringer - holder det med 5 meter? Jeg har en 30 liters gryte, og brygger ikke mer enn ca 20 liter.
 
Det viktigste med en slik kjøle er overflaten som er i kontakt med vørteren.
Selv ville jeg kjøpt 10m med 8mm.
Har hørt flere nevne disse rørene så de skall fungere fint, er vel bare en hvit plasthylse som må fjernes først.
Selv bruker jeg 10m med kobberrør kjøpt fra clasohlson, tror disse er på 8-10mm, å det fungerer strålende for meg.
 
Takk! Skal prøve meg på 10-metersrullen. Det ser forresten ikke ut til at det er plast på den varianten, heller, så da blir det enda greiere.  :ilike:
 
Det er vannrør som erplastbelagt, oljerør er det ikke.
Men, jeg vil tro at ved bruk av 10 meter 8 mm (det er diameteren som gjerne også har bokstaven "Ø") så vil kjølevannet ha samme temperatur som vørteren etter noen få meter, la oss si 5 meter fx. da har du fem meter som er uten virkning, det er jo om og gjøre å ha størst mulig forskjell på kjølevannstemperatur og vørt. En T på midten og kjølevannsforsyning fra begge ender løser isåfall dette.
Det er vel ingen av oss som har nøyaktig data på dette ?
 
Så hvis røret er tynt så har vannet over kortere avstand gjennom røret oppnådd vørtertemperaturen. Det høres fornuftig ut. Har man derimot et tykt rør, så må vannet reise lengre gjennom røret før det har oppnådd vørtertempen. Jeg tror det har også noe å gjøre med forskjellen mellom vørtertempen og kjølevannstempen. Når forskjellen er stor så er det en rimelig sjanse for at kjølevannet kommet opp til vørtertemperaturen før det er kommet til rørets ende, mens når vørteren er blitt kaldere, så vil vannet ha vanskeligere for å komme helt opp til vørtertemperatur. Vannflyt har vel også noe å si. Og ikke minst evt bevegelse i vørteren under kjøling. For når vørteren står stille så blir vørteren som befinner seg i umiddelbar nærhet av røret fort kaldere, mens det tar en stund før denne kjølingseffekten fortplanter seg i vørteren. Beveger man derimot kjøleren, eller rører man litt innimellom, så hjelper man å blande allerede nedkjølt vørter med fortsatt varm vørter lengre bort fra kjølespiralen.

Mange faktorer her altså...  :samenvol:
 
Det kommer vel ann på vanntrykket man kjører igjennom.
Selv synes jeg vannet som kommer ut på den andre siden er forholdsvis kjølig etter meget kort tid med 10m rør.
 
Steinarja skrev:
Selv synes jeg vannet som kommer ut på den andre siden er forholdsvis kjølig etter meget kort tid med 10m rør.

Enig. Det å komme ned fra 95 grader til 40 grader går unna på kort tid. Men jo nærmere man kommer måltemperaturen (spesielt hvis man brygger lager og skal ned til 10 grader), desto lengre tid tar det.
 
Jeg har alltid fult trykk på kjølingen, for min del vil det si nermere 6 bar.
Den tiden jeg brukte 7,6 meter 8 mm rør registrerte jeg at kjølevannet lenge var glovarmt i utøpet så det er garantert at en del av røret ikke har noen virkning, i tillegg får du et mye lavere flow i 8 mm enn 12 mm rør, dermed et lavere kjølevannsforbruk over samme tid og lengere kjøletid, dette påstår jeg  :) er uomtvistelig.
Men jeg har ikke nøyaktige data på det.

Omrøring har jeg testet, det korter ned tiden i mitt system til 1/5, 2x5 meter 12 mm. rør så det er også uomtvistelig  :)
 
Steinarja skrev:
Det kommer vel ann på vanntrykket man kjører igjennom.
Selv synes jeg vannet som kommer ut på den andre siden er forholdsvis kjølig etter meget kort tid med 10m rør.

Har du da ikke noen form for omrøring sier det bare at vørteren rundt kjølerøret er kaldt og ikke hele vørteren, om røring er et viktig moment for rask kjøling.
 
Ut fra det jeg forstår av diskusjonen over, er mengden vann avgjørende  (avhengig av trykk og rørdiameter), i alle fall dersom lengde skal ha noe å si. Ser at Clas Ohlson har plastisolerte rør mellom 10 og 15mm, men disse er bare fem meter, paradoksalt nok, og man mister dermed fordelen med et rør som er lengre. Er plasten vrien å få av?
 
Jørn Pedersen skrev:
Ut fra det jeg forstår av diskusjonen over, er mengden vann avgjørende  (avhengig av trykk og rørdiameter), i alle fall dersom lengde skal ha noe å si.

Akkurat det ja, og da må rørene være korte men mange.

Jørn Pedersen skrev:
Ser at Clas Ohlson har plastisolerte rør mellom 10 og 15mm, men disse er bare fem meter, paradoksalt nok, og man mister dermed fordelen med et rør som er lengre. Er plasten vrien å få av?

Plasten er ikke noe å tenke på i denne forbindelse. en rimelig kvass kniv på skrå mot røret og du skjere den i to på langs og river av resten.
 
Oddvar Demmo skrev:
En T på midten og kjølevannsforsyning fra begge ender løser isåfall dette.

Høres interessant ut med kjølevann fra to ender. Involverer dette lodding? (er litt rørleggerfaglig hemmet  :bank2:)
 
Oddvar Demmo skrev:
Jørn Pedersen skrev:
Oddvar Demmo skrev:
En T på midten og kjølevannsforsyning fra begge ender løser isåfall dette.

Høres interessant ut med kjølevann fra to ender. Involverer dette lodding? (er litt rørleggerfaglig hemmet  :bank2:)

Neida.
http://www.clasohlson.no/Siteseeker...302E3231332E3130372E3334:5245567197183169154
på Biltema art nt. 86-641 så får du et større utløp enn de to 12 mm. innløp.
Tusen takk for gode tips! Dette skal jeg undersøke nærmere. De burde ellers kanskje skifte navn til Bryggtema?
 
Jørn Pedersen skrev:
Tusen takk for gode tips! Dette skal jeg undersøke nærmere. De burde ellers kanskje skifte navn til Bryggtema?

Biltema er ikke min butikk, den kan de legge i Kongo, de har lovt nettbutikk lenge mens det ikke er planer om det. :bank2:

Den ultimate kjøler tror jeg ser slik ut, det er ikke umulig at jeg bygger en slik, har bare bygd tre til nå og den siste er bra.

edit: da må omrøring til, men det har jeg også nå.
 

Vedlegg

  • kjøler den ultimate.jpg
    kjøler den ultimate.jpg
    58,8 KB · Sett: 1.186
Har du noen data på temperaturer og flytfrekvens i denne modellen? Den "Vanlige" kobberkveilen kjøler ekstremt i 5 min. så må man vite at varmeutvekslingen er relativ til temperaturforskjelden på kjøleveske og vørter.
Noen tall i denne sammenheng hjelper å finne den ultimate dyppkjøler
 
Riis'en skrev:
Har du noen data på temperaturer og flytfrekvens i denne modellen? Den "Vanlige" kobberkveilen kjøler ekstremt i 5 min. så må man vite at varmeutvekslingen er relativ til temperaturforskjelden på kjøleveske og vørter.
Noen tall i denne sammenheng hjelper å finne den ultimate dyppkjøler

Det er nok dårlig med data, bare praktisk erfaring på noe, og dette kom jeg netopp på, men en slik kjøler har samme prinsipp som en bilradiator eller Blichman kjøler og de er effektive, ihvertfall bilradiatorer.
 
Oddvar Demmo skrev:
Den tiden jeg brukte 7,6 meter 8 mm rør registrerte jeg at kjølevannet lenge var glovarmt i utøpet så det er garantert at en del av røret ikke har noen virkning,

Hmm.. Skeptisk.
Det en egentlig ønsker er jo å transportere varme ut av vørteren, så derfor vil jeg tro at jo varmere kjølevannet er i utløpet jo mere effektiv er kjøleren. Jeg vil også tro at effektiviteten til kjøleren øker jo større overflateareal med kobber en putter oppi kjelen. Overflatearealet blir jo større både med lengere kveil og med strørre diameter på røret. Derfor tror jeg du kan ha kortere kveil jo større diameter du har på røret...

Jeg laget dyppkjøler med 10mm kobber rør som jeg kveilet rundt et malingsspann. Den funker bra, kjøler 23 liter fra kok til 15 grader på ca 10 minutter. Men jeg må "røre" med den. Skulle jeg laget en ny ville jeg laget en diger "usse" ikke en pen kveil .. tror det ville være enda mere effektivt.

Hadde jeg hatt et par tusen som brant i lomma hadde jeg kanskje gått for MrMalty sitt design... http://www.mrmalty.com/chiller.php
 
Viktste skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Den tiden jeg brukte 7,6 meter 8 mm rør registrerte jeg at kjølevannet lenge var glovarmt i utøpet så det er garantert at en del av røret ikke har noen virkning,

Hmm.. Skeptisk.
Det en egentlig ønsker er jo å transportere varme ut av vørteren, så derfor vil jeg tro at jo varmere kjølevannet er i utløpet jo mere effektiv er kjøleren. Jeg vil også tro at effektiviteten til kjøleren øker jo større overflateareal med kobber en putter oppi kjelen. Overflatearealet blir jo større både med lengere kveil og med strørre diameter på røret. Derfor tror jeg du kan ha kortere kveil jo større diameter du har på røret...

Jeg laget dyppkjøler med 10mm kobber rør som jeg kveilet rundt et malingsspann. Den funker bra, kjøler 23 liter fra kok til 15 grader på ca 10 minutter. Men jeg må "røre" med den. Skulle jeg laget en ny ville jeg laget en diger "usse" ikke en pen kveil .. tror det ville være enda mere effektivt.

Hvor lang kjøler har du ? uansett, deler du den i to kjøler du raskere, 15 min. på 23 liter med omrøring er laaang tid, jeg tar nermere 100 liter på denne tiden, en 2x5 meter 12 mm.
Ingen tvil om at 20 cm. x 50 stk. kjøler raskere enn en kveil på10 meter, men du skal også ha plass til det, og få til å bygge det.

Viktste skrev:
Hadde jeg hatt et par tusen som brant i lomma hadde jeg kanskje gått for MrMalty sitt design... http://www.mrmalty.com/chiller.php
 
Husker ikke helt hvor lang kjøleren er men synes 10 minutter er kjapt nok. Er det noen grunn til å ville kjøle fortere?
Uansett  - jeg er enig i at å splitte vannet i flere rør nok er bedre. Men istedet for designet med mange tynne rette rør i en sirkel i kanten av kjelen tror jeg det ville være bedre med noe få som dekker både siden og midten av kjelen... Vørteren rett ved siden av kobberet kjøles fort mens vørteren litt lenger unna fortsatt er varm.
 
Tilbake
Topp